Canon EOS M100: stylové mini-CSC
1.11.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat nejlevnějšímu CSC fotoaparátu v nabídce značky Canon. Jde o skladný EOS M100, který je vybaven o 180° otočným dotykovým displejem. Nechybí mu ani technologie Dual Pixel AF CMOS.
Kapitoly článku:
Nyní se podíváme na úroveň šumu, který produkuje snímač. Ten má APS-C velikost a celkové rozlišení 25,8 megapixelů, z čehož se efektivně využívá 24,2 MPx. Snímky budou ukázány v JPEGu a konverzi z RAW formátu přes Adobe Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO 100, JPEG
ISO 100, konverze z RAWu
Nejnižší citlivost je nepřekvapivě naprosto bez problémů, zde nemá snímač se šumem sebemenší potíže.
ISO 200, JPEG
ISO 200, konverze z RAWu
Citlivost ISO 200 je také v podstatě bez šumu, zde se nemusíte ničeho bát.
ISO 400, JPEG
ISO 400, konverze z RAWu
Také citlivost ISO 400 je stále dosti čistá, jasový šum je v RAWu jen mírný.
ISO 800, JPEG
ISO 800, konverze z RAWu
Ani u ISO 800 není ještě velký problém, RAWy jsou přijatelné. Jasový šum se však začíná více objevovat a už je tu i trochu toho barevného. Přijde mi, že Canon používá poněkud agresivnější odšumování, než by bylo zdrávo (JPEGy se poněkud patlají).
ISO 1600, JPEG
ISO 1600, konverze z RAWu
Při citlivosti ISO 1600 se už RAWy schovávají za docela velkým množstvím šumu. Je zde jak ten jasový, tak i barevný. JPEGy jsou odšuměné a slabší detaily se rozmývají.
ISO 3200, JPEG
ISO 3200, konverze z RAWu
Citlivost ISO 3200 je na tom už docela špatně, barevného šumu v RAWu je už poměrně dost. JPEGy jsou logicky odšumované, což nicméně při tomto množství šumu způsobuje ztrátu saturace barev.
ISO 6400, JPEG
ISO 6400, konverze z RAWu
ISO 6400 dále zvyšuje barevný šum v RAWu. JPEG pak přichází o barvy a jemnější detaily.
ISO 12800, JPEG
ISO 12800, konverze z RAWu
Dostáváme se k citlivosti ISO 12800. Kvalita obrazu je na tom už dost zle, tuto citlivost bych určitě nedoporučoval. Snímky v podstatě přichází o barvy, protože barevný šum začíná být velmi značnou částí obrazu.
ISO 25600, JPEG
ISO 25600, konverze z RAWu
Nejvyšší citlivost už v RAWu hraje všemi barvami, které úplně přebíjí užitečný obrazový signál. Podívejme se ještě na tytéž snímky po zmenšení na standardizovaných 12 megapixelů pro vzájemné srovnání mezi recenzemi.
výřezy z 12MPx JPEGu (vlevo) / RAWu (vpravo)
Při zmenšení rozlišení vypadají snímky pochopitelně o něco lépe. Slušné výsledky jsou do cca ISO 1600, docela slušné je i ISO 3200. Výše je to už horší a byl bych velmi opatrný. Podívejme se také na tradiční snímky plyšového zajíce a jeho vousů, na kterých bude vidět zachování detailů.
výřezy z 24MPx JPEGu (vlevo) / RAWu (vpravo)
Kvalita obrazu je do ISO 1600 včetně solidní, pak už začíná míra šumu růst a míra detailů o něco klesá. Nad ISO 6400 je už kvalita obrazu dosti špatná. Vyzkoušíme i snížení rozlišení na 12 megapixelů.
výřezy z 12MPx JPEGu (vlevo) / RAWu (vpravo)
Při menším rozlišení se zdánlivá kvalita obrazu pochopitelně zvýší (při per-pixel hodnocení). I ISO 3200 vypadá docela slušně a ISO 6400 je také použitelné. V JPEGu při této citlivosti kvůli odšumování logicky klesá ostrost snímků. Ke konci této kapitoly se podíváme ještě na míru šumu na snímcích bílé plochy.
výřezy z 24MPx JPEGu (vlevo) / RAWu (vpravo)
Jak je vidět, barevný šum je v JPEGu velmi účinně odstraňován na všech citlivostech, takže ani při ISO 25600 nejde vidět žádné barevné fleky. Pokud jde o RAWy, barevný šum se začíná trochu více objevovat od ISO 1600, hodně výrazný je pak od ISO 6400 výše.