Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
1.11.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat nejlevnějšímu CSC fotoaparátu v nabídce značky Canon. Jde o skladný EOS M100, který je vybaven o 180° otočným dotykovým displejem. Nechybí mu ani technologie Dual Pixel AF CMOS.
Opomartin (259) | 2.11.20180:42
Nějako si nedokážu představit, že na tom někdo prohazuje objektivy, ­(tedy zákazník na kterého je cíleno­) i když se nabízí ještě set se dvěma. Asi by to bylo zajímavější s pevným lepším sklem, jako levnější městká stylovka k G1XM3. Totiž se mi vkrádá myšlenka, že ten kdo bude využívat více objektivů už si také hodlá dost věcí nastavit a M6 je k mání jen o 2000,­- více se stejným objektivem a není o moc větší ­(Fotolab např.­)
Cenově to je plusminus průměr jako podobný starší Sony A5100. Pokud nehraje roli velikost, pak o dost lépe vychází zrcadlovky Canonu. Jako zápisník či záložní přístroj?...se mi to taky nejeví. Je cíleno na kabelky dívek a žen, studentů nebo někoho komu došlo omezení fotky z mobilu a jde si pro první foťák ­"s velkým snímačem ­" jak si narychlo vygůglil. Prodeje nevidím v růžových barvách. Navíc se doprodává M10 o cca 3500,­- méně, což může v chudých českých poměrech hrát taky do karet. Dá se namítnout, že dnešní mladá generace je zvyklá vše ovládat přes displej, tak výtka za ovladače může být bezpředmětná, navíc z toho skutečně vyleze lepší fotka jak z mobilu.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 2.11.20189:49
M10 ma starsi snimac s horsim dynamickym rozsahom, nizsim rozlisenim a bez fazoveho ostrenia.
Viem si predstavit M100 v kombinacii s 22 mm f­/2 ako maly vreckovy APS­-C ­"kompakt­".
Odpovědět0  0
Opomartin (259) | 2.11.201810:42
Taky to spíš vidím na možnost sestavení kompaktu s menším objektivem např. 11­-22mm, ale to možného zákazníka ani nenapadne. Proto si myslím, že kdyby to rovnou udělali jako kompakt např. 24­-70mm s f2,4­-4 za stejnou cenu bylo by to zajímavější.
Odpovědět1  0
martinX34 (367) | 2.11.201815:21
Kompakt s APS­-C s objektivom 24­-70 ­(f­/2,8­-f­/5,6­) uz Canon ma ­- G1 X MARK III. Rozmery ma ale ovela vacsie ako by mal EOS M100 s malym pevnym objektivom ­(idealne pancake 22 mm f­/2­).
Odpovědět1  0
Opomartin (259) | 2.11.201810:46
K té M10, myslím že cena bude rozhodující než studium parametrů.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 2.11.20180:29
Tedy musím říci, že ten ­"odšum­" ve stínech na ­"default­" je fakt odporný.

Zase prostě opět... marketing zavelel: 24 MEGA, no tak to má 24 Mpx, ale celý ten systém na takové rozlišení prostě není dělaný ­- snímač nemá dostatečný výkon, odšumování nemá dostatečný algoritmus a setové objektivy takové rozlišení zcela zjevně také nezvládají.

Prostě ­"srágora­" a nechtěl bych to ANI ZADARMO!!!
Odpovědět0  0
Opomartin (259) | 2.11.20180:46
Ten samý snímač a procesor má M6 a rozhodně to vypadá jinak. Takže to rozlišením nebude, 24 mega APSC je dnes klasika u všech.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (775) | 5.11.201812:03
Než za 13.000 tohle, tak raději 4.000 přidám a půjdu do Olyho M 10­/III
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 5.11.201812:32
To zavisi od ucelu. Mam Olympus M­-10 II + par objektivov, ale aj tak stale dost pouzivam starsi Samsung NX2000 + 30 mm f­/2 pancake, ktory sice nema hladacik, ovlada sa hlavne cez dotykovy displej ale zato sa lahko strci do vrecka a pritom je to APS­-C.
Odpovědět1  0
Jirik_H (653) | 7.11.201815:16
Tak to já ani omylem. Olympus více šumí než M100. A ještě bych měl více platit?
Odpovědět1  0
Sakini (772) | 8.11.20187:51
Nebo přidáš tři, a máš Fuji X­-T100 která fotí přímo fantasticky včetně nejvyšších hodnot citlivosti, plus lepší ovládání a víc funkcí, o hledáčku nemluvě.
Odpovědět1  0
Kikiris Kakabus (49) | 9.11.201817:06
Můžu potvrdit, bo x­-t100 mám... :­-)
Odpovědět0  0
Opomartin (259) | 9.11.201818:00
Fuji ne, lépe zůstat u Canonu, neb eos M50 lepší stovky Fujifilmu.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 1.11.201813:16
Upřímně, jsem rád, že to Canon ­(až na několik výjimek­) nedělá:
1 ­- už jsem viděl rozpáraný fotoaparát, ve kterím se nafoukla baterie. Tenkrát to byl nějaký Olympus.
Přiložená nabíječka ­(jako u všech­) je otevřená a případné nafouknutí neoriginálního akumulátoru na 99% neublíží ani té nabíječce.
2 ­- nabíječka zvlášť stále umožňuje mít 2 akumulátory. Jeden v nabíječce na hotelu a druhý na výletě.
Odpovědět0  0
Opomartin (259) | 1.11.201814:35
Taky mi to u Canonu vyhovuje, prostě s i k novému aparátu kupuji automaticky 1­-2 záložní s tím, že když jdu se dvěma foťáky mám k nim univerzální nabíječku s adaptery.
Rozhodně mi přijde podivná kritika těch co sebou nosí powerbanku a foťák, než záložní baterku v brašně.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 1.11.201814:53
Nikdo přeci neříká, že ten fotoaparát nemusí mít vlastní nabíječku. Ale možnost ­(neříkám nutnost­) nabíjet přes USB bych považoval v dnešní době za samozřejmost.
Odpovědět5  0
Hirogen (769) | 1.11.201815:04
Jak říkám, ještě že ta možnost tam není, viz bod 1.
Odpovědět0  1
martinX34 (367) | 2.11.20189:57
Pre mna je nemoznost pouzit USB nabijanie dovodom aby som si fotoaparat nekupil. Je to extremne prakticka zalezitost, napriklad Canon G7X II USB nabijanie ma a na dovolenku si nemusim brat nabijacku baterii do fotaku, staci mi nabijacka na mobil.
Uvazoval som dokonca aj nad kupou M100 + 22 mm f­/2 ­(s roznymi cashbackmi to dnes vyjde pod 500 €, co je lacnejsie ako 1­" kompakty­) ale nemoznost USB nabijania ma odradila.
Odpovědět2  0
busy (4706) | 2.11.201811:11
Pre mna osobne je ovela praktickejsie ked si bateriu mozem nabit v samostatnej nabijacke. Ako tu uz pisali ini, aj ja som si zvykol na sposob prace ze pokym s jednou bateriou fotim, druha sa mi zatial moze nabijat.

Na druhej strane ale suhlasim s tym, ze obecne je lepsie ked sa da bateria nabijat aj priamo vo fotaku z USB ­(adapter, powerbanka, notas...­). Tu mi ale trochu vadi to, ze v takom pripade vyrobca ­(obvykle­) pouzije micro­-usb konektor, ktory nemam moc v laske, pretoze to byva jedno z najcastejsich kazitok na modernych pristrojoch ­(mobily, tablety, a uz aj fotaky­). Starsie konektory ­(napr. mini­-usb­) boli z toho hladiska neporovnatelne lepsie.

A tiez mi vadi, ze ak vyrobca vybavi fotak moznostou nabijania baterie z USB, do prislusenstva k fotaku uz ­(obvykle­) nezaradi externu nabijacku baterie. V tom pripade vyvstava otazka, ci sa externa nabijacka na pouzity typ baterie vobec vyraba ­- lebo ak nie, je to potom ­(pre takych ludi ako ja­) principialny problem.
Odpovědět1  0
martinX34 (367) | 2.11.201813:14
Ak aj vyrobca nedodava nabijacku priamo k fotaku, vacsinou sa vyraba, lebo rovnaka bateria sa castokrat pouziva aj pre ine typy fotakov, kde je nabijacka sucastou dodavky. Okrem toho pre vyrobcu predaj nabijacky predstavuje potencialny dalsi zdroj prijmu.
Suhlasim, ze idealna situacia je mat samostatnu nabijacku a zaroven aj moznost USB nabijania.
Aktualny trend je pouzitie USB­-C, ten je oproti micro USB odolnejsi aj ked pri fotakoch existuje zatial len par lastoviciek ­(Nikon Z, Canon R, Fuji XT­-3 ...­). Hoci ja osobne som zatial nezazil, ze by sa mi na mobile, za 2­-3 roky pouzivania ­(potom prechadzam na novsi model­) a kazdodenneho pripajania na nabijacku, micro USB konektor pokazil. Fotak pritom pouzivam, a teda aj nabijam, zriedkavejsie.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 5.11.20189:09
Ja som to prave zazil, uz nam v rodine takto odislo uz dost micro­-USB konektorov. Najprv som tie konektory vymenil za nove, ale ked odisli aj tie, tak som sa nastval a natvrdo priletoval kablik. Napriklad mame takto tablet ­"s ocasom­" :­) Ked boli mini­-USB konektory, nikdy sa mi nestalo zeby nejak odisiel alebo nedrzal.
Odpovědět1  0
mlsný amatér (775) | 5.11.201812:08
Ano, klasická nabíječka pro foťák je tak ohromná a těžká, že její přibalení je obrovský problém... ­(8,5 x 7 x 2,5 cm a metr šňůry s dvoupólovou vidlicí, takže se dá strčit do každé zásuvky, do které zaleze i adaptér pro USB­).
Odpovědět1  1
martinX34 (367) | 5.11.201812:41
Ano, ak sa na nu pri baleni nezabudne. Uz som to zazil, nastastie som mal nahradnu baterku nabitu a vtedajsi Nikon D5100 vydrzal na 2 baterky fotit cca. tyzden. Ak zabudnem nabijacku na mobil, tak microUSB nabijacka sa da kupit prakticky hocikde. Okrem ineho mi USB nabijanie umoznuje nabit fotak trebars na plazi zo solarneho panelu.
Jednoducho povedane, v poslednych rokoch je pre mna USB nabijanie funkciou, bez ktorej si fotak nekupim.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 5.11.201817:15
Každý s sebou nepotřebuje stěhovat půl domácnosti na každou dovolenou. Taky jsem rád, že mohu XZ­-2 nabíjet přímo, bez další hloupé krabičky, tím pádem ušetřím místo v batohu na důležitější věci.
Odpovědět1  0
Jirik_H (653) | 7.11.201815:20
Jestli mít náhradní akumulátor nebo power banku, tak to raději akumulátor. To v terénu. V nabíječce je akumulátor rychleji nabitý.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 7.11.201816:39
Tak ono člověk může mít obě dvě věci najednou, jak nabíjení přes USB, tak náhradní akumulátor ­(já mám náhradní akumulátor pro oba dva fotoaparáty, pro ten, který se nabíjí klasicky i pro ten, který má nabíjení přes USB­). Když je člověk na nějakém road tripu, kdy např. spí pod stanem, tak je dobré mít nabíjení přes USB ­(snadno se to nabije cestou v autě nebo ve stanu z powerbanky, kterou opět není problém cestou autem zase částečně nabít­). Při cestě na Islandu jsem tak měl jeden fotoaparát občas vybitý ­(klasická nabíječka mi byla na nic, když nebyla zásuvka­), zatímco USB zařízení jsme všichni měli nabitá pořád.
Odpovědět2  0
martinX34 (367) | 7.11.201816:56
Na taketo vylety mimo civilizacie ­(castokrat nie je k dispozicii ani auto­) sa mi osvedcil 5­-10W solarny panel s USB vystupom ­(mam modely od GoalZero a BioLite­). Za slnecneho pocasia dokaze v pohode za cca. 2 hodiny dobit fotak alebo mobil.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 7.11.201820:02
Jenže akumulátor znamená další nabíječku navíc. Mně stačí jedna a jen prohazuju kabely.
Na pohled to vypadá jako drobnost, ale pár takových drobností k sobě a je z toho další batoh, který prostě tahat nemůžu nebo nechci.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 7.11.201815:22
Já potřebuji nabít hlavně telefon. Jedna nabíječka zpravidla nabíjí jen jednu věc. A nabíječka na amulátor je rychlejší. Já osobně vozím USB hub, přes něj nabíjím 7 ks najednou. Ale není to tak rychlé, jen když je dost času.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 7.11.201816:57
Existuju nabijacky, ktore maju 2­-4 vystupy, pricom rozmerovo nie su ovela vacsie ako klasicka nabijacka s 1 vystupom.
Odpovědět0  0
kubusf (181) | 3.11.201810:46
no...já myslím, že je to věc použité baterie. Pokud je tam baterka s napětím 7V tak těžko tuto hodnotu bude možné řešit přes USB...leda že by byl výrobce takový machr a do aparátu vmontoval násobič napětí...a to zřejmě v tomto případě nehrozí.... jako v mnohých jiných... Proto to nepůjde dobíjet ani z USB , ani z PWBanky...
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (6625) | 3.11.201812:13
Proč by to mělo být těžké řešit? Žádná běžná baterie v mobilních zařízeních nemá napětí USB portu ­(ten má 5 V­). Akumulátory mívají obvykle 3,6­-3,8 V ­(snad všechny smartphony, mnoho kompaktů­) nebo 7,2­-7,4 V, takže ke změně napětí dochází vždy, nejde o žádnou vědu. Teď tu mám na stole testovací fotoaparát se 7,2V akumulátorem a nabíjím ho přes 5V USB port. Není důvod, proč by to nešlo. Jde to a dělá to se to naprosto běžně.
Odpovědět3  1
kubusf (181) | 3.11.201820:52
ano...pokud běžně výrobce ten měnič napětí do elektroniky aparátu vsadí... ale zřejmě mu to u tohoto přístroje přišlo zbytečné.. Skutečně vynásobit a posléze zastropovat napětí na nominální voltáži baterie dnes není nic těžkého, ale bez toho se baterie na 7V z portu 5V nenabije...je to věc výrobce, že je mu to fuk..jako v tomto případě...nemyslím, že na tom něco ušetřil. ­( Směrem dolů na 3,6 nebo 3,8 je to nepoměrně jednodužší ­)
A jinak děkuju za praktické poznámky k objektivu i za čtivou recenzi...
Odpovědět2  2
busy (4706) | 5.11.20189:14
Ako uz napisal Milan, kazdy fotak pouzivajuci 7.2V bateriu a schopny tuto bateriu dobijat z USB, v sebe obsahuje nasobic napetia. Samotny nasobic nie je najmensi problem, stacia dva miniaturne SMD kondenzatory ktore si clovek na plosnom spoji ani nevsimne a trochu toho polovodica okolo, ktory mozno integrovat do nejakeho vecsieho obvodu. Rozmery pristroja a ani vyrobne naklady to prakticky vobec nezvysi.
Odpovědět1  1
busy (4706) | 5.11.20189:16
Este ma napadlo ­- aj kazda powerbanka obsahuje nasobic napetia ­(step­-up menic­), pretoze standartna Li­-Ion bateria ma 3.6 az 4.2V ale na USB vystupe je potrebnych 5V.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 5.11.201812:17
Snižovat síťové napětí na 5 V DC a pak ho nějakým měničem zvedat zase na 7 V je uhozenost a to hned z několika důvodů. První je ten, že USB port je zatěžován mnohem větším proudem, který pidi USB konektorům nesvědčí, druhým je nutnost zástavby prostoru ve foťáku a s tím spojený další, zcela zbytečný, zdroj odpadního tepla; mnohem lepší by bylo využít takovýto prostor pro silnější baterii a třetím důvodem je účinnost takového měniče, která je řádově kolem 70%, čili 30% dodaného elektrického výkonu se změní v odpadní teplo. a pokud při nabíjení baterie zhavaruje, pořád je lepší, když zhavaruje v externí nabíječce, než uvnitř foťáku, který je podstatně dražší a havárie baterky většinou znamená jeho konec. Takže než nějaká pofidérní výhoda jednoho dobíječe, raději silnější baterii a možnost dobíjet v extení dobíječce druhou, záložní.
Odpovědět1  2
martinX34 (367) | 5.11.201820:21
Dnesne integrovane menice nemaju problem dosiahnut ucinnost nad 90%.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.11.20187:32
V tom pripade by sa tiez dalo napisat, ze menit napetie 3.6 az 4.2V baterie v powerbanke na 5V a potom zase nazad na 3.6 az 4.2V pre nabijanie baterie v telefone je riadna uhodenost, z tych istych dovodov :­)

Ako som uz vyssie napisal, samotny menic nepotrebuje vedla miesta, jeho odstranenim by sa namiesto ­(napriklad­) 1000 mAh baterie vosla bateria 1010 mAh. Takze nez takto v podstate zanedbatelne zvysit kapacitu baterie, to radsej budem mat tu moznost ­(v nudzi­) nabit bateriu z USB ­(powerbanky­).

Aj ucinnost menicov byva podstatne lepsia nez 70% takze toho odpadneho tepla moc nebude ­- mam taky fotak a ked nabijam 7.2V bateriu vo fotaku z USB, nic sa nikde citelne nezahrieva, aj napriek tomu ze fotak vtedy z USB taha prud cca 0.9A ­(osobne odmerane­).
Odpovědět1  0
Jirik_H (653) | 7.11.201815:19
Používané proudy nijak neškodí USB portům. To je dost velký nesmysl. Já btw u něčeho proháním mikro USB řádově ampéry a vše je v poho.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.