Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

6.12.2018, Milan Šurkala, recenze
Podíváme se na zoubek CSC fotoaparátu Canon EOS M50, který se může pochlubit elektronickým hledáčkem. Nově přináší také podporu 4K videosekvencí a zpomalené video. Těšit se můžeme na zaostřování pomocí duálních pixelů.
Nyní se spolu podívejme na několik ilustračních snímků, které ještě lépe dokreslí, jak vlastně Canon EOS M50 fotí.
 
Canon EOS M50 galerie 1
 
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tmavá budova zde ovlivnila expozici a snímek je tak o něco přeexponovaný. Můžete se podívat na RAW a zjistit, co vše se z něj dá vytáhnout. S velkým prosvětlováním stínů zas nepočítejte (vyrazí tam šum), do jasů ještě kresbu trochu dodáte.
 
Canon EOS M50 galerie Škoda Octavia
 
expoziční čas 1/100 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Širokoúhlý setový objektiv dovolí pořizovat snímky se zajímavou perspektivou. Čekejte ale hodně zvláštní bokeh. Pokud jde o samotný fotoaparát, zde je vše v pořádku, navíc při snímcích od země může přijít vhod polohovatelný displej.
 
Canon EOS M50 galerie 3
 
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde je vše v pořádku, množství detailů je dosti slušné. Dynamický rozsah čipu v RAWu zde vypadá být příjemný, dají se rozumně prosvětlovat stíny i dodávat kresba jasům.
 
Canon EOS M50 galerie 4
 
expoziční čas 1/13 s, clona F3,5, citlivost ISO 6400, ohnisko 15 (24) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Citlivost ISO 6400 je na tento APS-C snímač docela silná káva. Pokud se podíváte do RAWu, uvidíte tam spoustu barevného šumu. JPEG ho pochopitelně odšumuje, což ale také potlačuje barvy.
 
Canon EOS M50 galerie 5
 
expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
U podobných snímků potěší rychlé ostření a sledování objektu. Setový objektiv nicméně při plném odclonění trpí na poněkud mléčnou kresbu.
 
Canon EOS M50 galerie 6
 
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
Velmi pěkné detaily v podstatě po celé ploše obrazu. Solidní výsledek.
 
Canon EOS M50 galerie 7
 
expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 45 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
Znovu situace, kdy se může dost hodit výklopný displej. Nelíbí se mi bokeh setového objektivu, má velmi zvláštní charakter.
 
Canon EOS M50 galerie 8
 
expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde nelze nic namítat, kresba je dobrá po celé ploše. Podívat se můžete také na snímek v RAW formátu.
 
Canon EOS M50 galerie 9
 
expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
Také slušný výsledek s rozumnými detaily a tentokrát i poměrně dobrým bokehem (byť na krajích okvětních lístků jsou vidět duchové).
 
Canon EOS M50 galerie 10
 
expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Jednou z nectností moderních fotoaparátů Canon je poněkud přehnané odšumování. Ve stínech, kde je slabší kresba daná nedostatečnou expozicí, ji odšumování ještě více rozmyje. RAW ukazuje, že by na tom snímek mohl být o něco lépe. Kresba je tam dost slušná, jen počítejte s tím, že výrazné prosvětlení stínů zvýší barevný šum.
 
Canon EOS M50 galerie 11
 
expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 24 (38) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde bylo zaostřeno trochu více dopředu, takže navzdory střední cloně je pozadí už lehce mimo hloubku ostrosti. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu. Kresba je v zaostřené ploše opravdu hodně slušná.
 
Canon EOS M50 galerie 12
 
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 1 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
HDR režim slušně srovnává jasy, ale také nepřirozeně zvýrazňuje hrany. Dost to jde vidět na trávě.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.