Canon IXUS 1100 HS: rodinné stříbro

20.12.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Stylová řada IXUS od Canonu obsahuje i kapesní ultrazoomy a právě jeden z nich, model IXUS 1100 HS prošel redakčním testem. Nabízí 12MPx CMOS BSI čip, 12× optický zoom, podporu Full HD videa i režim multiexpozice. Navíc přidává dotykové ovládání.
Canon IXUS 1100 HS je zajímavým stylovým kapesním ultrazoomem. V malém dobře zpracovaném těle se skrývá objektiv s 12× optickým zoomem. Jeho rozsah je dostatečný, ale světelnost příliš nenadchne. LCD displej je dostatečný, rozměrově nadprůměrný, ale díky jeho 16:9 poměru stran zbývá pro statické snímky (ve 4:3 formátu) poněkud méně místa. Zdaleka to ale není tak kritické jako u starších fotoaparátů Canon (např. PowerShot SX210 IS) s menšími displeji. Displej je dotykový, ale méně citlivý, a tak ovládání není nejjednodušší. Navíc většina menu nabídek byla převzata beze změny z tlačítkových IXUSů, jež nejsou vhodné pro dotykové ovládání.

Fotoaparát je vynikající na makro, umí ostřit z minimálních vzdáleností nejen na širokých, ale i na středních ohniscích do necelých 100 mm. Naopak nepotěší nespolehlivé ostření za horšího světla. Možnosti nastavení expozice jsou poměrně omezené, neboť IXUS 1100 HS má jen automatiku. V režimu Dlouhé závěrky ale můžete využít značně omezeného režimu priority času. Full HD videosekvence jsou velmi kvalitní, byť při snímkovací frekvenci 24 fps působí trochu trhaně. Dynamická stabilizace je velmi účinná, ostření je také bez potíží. Legrace může být i se zpomalenými videosekvencemi. Zklamáním je ale opravdu velmi nízká výdrž na baterie.

Objektiv bohužel trpí na odlesky a prakticky na všech ohniscích vykazuje větší či menší míru chromatické aberace. Ta je jedním z největších problémů fotoaparátu. Naopak po stránce čipu fotoaparát předvádí velmi dobré výsledky. Odšumování není tak agresivní, jak je obvyklé u jiných kompaktů, takže detaily jsou ve své třídě skutečně nadprůměrné. I při prosvětlování stínů jsou výsledky docela dobré, byť určité ztráty detailů si jistě všimnete. Za rozšíření dynamického rozsahu to většinou stojí, ale samozřejmě to platí pro každý snímek jinak. Ani vyšších citlivostí se tak nemusí bát.

Ve výsledku je Canon IXUS 1100 HS velmi dobře fotícím kapesním ultrazoomem, který vyniká např. v makru, ale trpí i několik nedostatky, kvůli kterým jen těsně nedostane naše ocenění. Je to dost vysoká chromatická aberace objektivu a občas frustrující dotykové ovládání, na které si musíte chvíli zvykat (před koupí doporučuji si fotoaparát vyzkoušet). Každopádně, ve své třídě patří IXUS 1100 HS určitě k tomu lepšímu, co se dá sehnat, byť za docela vysokou cenu.

+ Nízký šum, citlivé neagresivní odšumování
+ Kvalitní Full HD video
+ Velmi dobré schopnosti makra