Canon IXUS 200 IS: poprvé dotykově

5.1.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi se podíváme na první dotykový kompakt značky Canon, model Digital IXUS 200 IS. Kromě toho přináší i nezvykle širokoúhlé 24mm ohnisko a 5× optický zoom. Jak se v praxi projeví dotykové ovládání a jak kvalitní fotografie pořizuje nový IXUS?
Canon Digital IXUS 200 IS je ve stylové řadě fotoaparátů IXUS velmi zajímavým modelem. Poprvé přináší dotykové ovládání přes širokoúhlý LCD displej. CCD čip s 1/2,3" úhlopříčkou a vysokým rozlišením 12 megapixelů je standardní, to ale neplatí o objektivu. Ten totiž nabízí extrémně širokoúhlé ohnisko 24 milimetrů. Když se k tomu připočítá 5× optický zoom včetně optické stabilizace a zpracování obrazu pomocí procesoru DIGIC 4, máme před sebou jistě zajímavý stylový kompaktní fotoaparát. Pojďme se podívat, jak si v vede v praxi.

Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků

Na obrázcích působí Digital IXUS 200 IS jako poměrně dlouhý, ale i malý a tenký fotoaparát. První dva rozměry skutečně takové jsou, nicméně fotografie klamou, a přístroj patří spíše k těm širším kompaktům. K testu jsem dostali verzi zvláštní barvy, něco mezi ocelově modrou a šedivou. Canon si rozhodně zaslouží pochvalu za dílenské zpracování, fotoaparát působí na svou kategorii až překvapivě bytelně a tuze. Vzhledem k rozměrům se i dobře drží a tlačítka se dobře ovládají.

Okruží objektivu je vyvedeno v chromové úpravě. Příď pochopitelně informuje o názvu fotoaparátu a rozlišení, najdete zde i přisvětlovací AF diodu a tenoučký xenonový blesk.

Objektiv má 5× optický zoom. Začíná na extrémně širokoúhlém ohnisku 24 milimetrů, takže do objektivu se skutečně vejde téměř všechno a tolik známé couvání je ve většině případů minulostí. Stinnou stránkou je ten fakt, že i přes 5× optický zoom je maximální ohnisko jen 120 mm, tedy v podstatě přiblížení na takové úrovni, jakou měly ještě před takovými třemi lety běžné kompakty se 3× zoomem. Světelnost F2,8 na širokém konci je velmi dobrá, nicméně F5,9 na nejdelším je již tradičně hodnota velmi špatná. K dispozici je účinná optická stabilizace.

Vlevo najdete přepínač mezi videosekvencemi, fotografickými režimy a plnou automatikou. Směrem doprava je pak trojúhelníkové tlačítko pro zapnutí přístroje, k němuž mám ale velké výhrady. Je titěrné, tvrdé a dosti těžko se mačká. Naopak velmi dobré je tlačítko spouště a páčka zoomu, které jsou tuhé tak akorát a podporují velmi solidní dojem z přístroje.

Na zádi je velký 3,0" dotykový LCD displej s poměrem stran 16:9. Je tedy velmi širokoúhlý a při zobrazení klasických 4:3 snímků tak pro ně zbývá plocha ekvivalentní zhruba 2,5" LCD monitoru. Kraje jsou černé a slouží pro umístění ovládacích prvků, které se pak nepletou do zobrazení snímku. Rozlišení je typických 230.000 bodů (320×240 pixelů). Kdo by čekal plně dotykové ovládání, bude zklamán. Dotykově zde můžete zvolit scénický režim, režim blesku (nutno poklepat dvakrát pro potvrzení, chce to zvyk) a korekci expozice, která se ovládá trochu nepohodlně a nepřesně. Displej vyžaduje silnější stisk. Zbytek nastavení je klasicky na tlačítkách.

Nahoře je velké tlačítko pro vstup do režimu focení, to je možné mačkat i při vypnutém fotoaparátu, kdy se spustí jen samotné prohlížení. Dále zde najdete čtyřsměrný ovladač s okružím. Okruží je sice tenké, ale dostatečně vystouplé na to, aby se s ním pohodlně točilo. Na rozdíl od ultrazoomů SX1/10/20 IS má aretaci, takže se nekoná ani žádné zběsilé a často neúspěšné lovení těch správných voleb. U IXUS 200 IS je okruží vyřešeno výborně. Čtyřsměrné tlačítko je v jednom kuse (při jeho stisku se stiskne i okruží, je to v podstatě jedno obrovské tlačítko s otočnou částí), nicméně šikmé stisky nejsou problémem.

Směrem nahoru volíte samospoušť. Na stylový kompakt zde najdete spoustu nastavení od 2sekundové přes 10sekunodovou samospoušť, je možné využít i detekci tváře (po zmáčknutí spouště fotoaparát čeká, až se ve scéně objeví další obličej a následně spustí 2sekundovou samospoušť, celkem vyfotí tři snímky). Jako poslední je uživatelská samospoušť, kde lze nastavit zpoždění 0 až 10, 15, 20 nebo 30 sekund a vyfotit 1 až 10 snímků. Dalším pozitivem je ten fakt, že samospoušť zůstává po expozici zapnutá a není ji třeba pokaždé znovu aktivovat.

Směrem doprava nastavujete blesk (totéž lze ale provést pomocí dotykového displeje), dolů upravujete zobrazení LCD displeje a doleva spouštíte makro režim. Jako poslední je zde dole tlačítko MENU pro vstup do hlavního menu rozděleného na fotografickou a technickou část.

Na pravé straně je stylové ouško na provlečení poutka na ruku. Dále zde najdete dvě krytky HDMI portu a portu pro USB kabel. Nutno říci, že je snad jednodušší vloupat se do trezoru, než se probojovat k těmto portům. Drží tam opravdu velmi pevně a malinké vybrání pro snazší vybrání není dostatečné, aby se krytka dalo snadno vysunout ven. Vrácení zpátky je už téměř nemožné. To pochopitelně platí pro prvních několik vysunutí, poté už je to trochu snazší.

Na levé straně není nic zajímavého, vidíte ale, že tloušťka fotoaparátu není úplně nejmenší.

Vespod je překvapivě kovový stativový závit, a to ještě navíc uprostřed (i když u tak lehkého kompaktu umístění nemá až tak kritický význam, rozhodně zde IXUS 200 IS získává kladné body). Krytka prostoru pro baterii a kartu drží pevně a neviklá se, za což lze Canon opět pochválit.

Pod krytkou najdete Li-Ion akumulátor NB-6L, jehož napětí je jen 3,7 V a kapacita průměrných 1000 mAh. Podle výrobce a standardů CIPA má vydržet na pořízení 240 snímků. Jako paměťové karty lze použít SD, SDHC i MMC karty.

Canon Digital IXUS 200 IS rozhodně potěšil výtečným dílenským zpracováním (někdy až moc). Některé tlačítka a krytky jsou totiž až příliš tuhé. Ovládání většiny prvků je velmi dobré, poněkud nepříjemně ale překvapí ten fakt, že dotykově lze zde ovládat jen několik funkcí a je nutno vyvinout na displej větší sílu. Celkově je ale kombinace dotykového a tlačítkového ovládání podařená. V dalších kapitolách se podíváme na fotografické kvality přístroje.

Technické specifikace: Canon Digital IXUS 200 IS
Efektivní počet pixelů 12,1 MPx (celkové rozlišení 12,4 MPx)
Velikost snímače 1/2,3" CCD (přibližně 6,1×4,6 mm)
Rozlišení fotografií (4:3) 4000×3000, 3264×2448, 2592x1944, 1600×1200, 640×480
(16:9) 4000×2248
Rozlišení videa 1280×720 / 30 fps, 640x480 / 30 fps, 320x240 / 30 fps, zvuk
Poměr stran 4:3, 16:9
Typ barevného filtru RGB
Formát záznamu JPEG (Exif 2.2), MOV (H.264)
Optika fotoaparátu
Značka Canon ZOOM LENS
Optický zoom
Rozsah ohnisek (reálný) 4,3 - 21,5 mm
Rozsah ohnisek (přepočet na 35mm) 24 - 120 mm
Světelnost objektivu F2,8 - F5,9
Rozsah clony F2,8 - F8,0 (wide), F5,9 - F8,0 (tele)
Mechanická stabilizace ano (lens shift, optická stabilizace)
Elektronická stabilizace ano (režim ISO 3200)
Možnost použití předsádek ne
Digitální zoom ano, 4×
Zaostřování
Zaostřování auto focus (tvář+AiAF, pevný rámeček)
Ostřící vzdálenost 50 cm - nekonečno (normal wide)
90 cm - nekonečno (normal tele)
5 cm - 50 cm (makro wide)
300 cm - nekonečno (nekonečno)
5 - 10 cm (digitální makro)
100 cm - nekonečno (děti a zvířata)
Pomocné zaostřovací světlo ano
Elektronická část
Procesor DIGIC 4
Testovaný firmware verze 1.00
Spotřeba -
Měření expozice poměrové, celoplošné se zdůrazněným středem, bodové
Citlivost ISO AUTO ISO, 80, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 (speciální režim v rozlišení 3 MPx)
Rychlost závěrky 1 - 1/3000 s, režim Dlouhé časy 1 - 15 sekund
Expoziční režimy auto
Vyvážení bílé barvy auto, denní světlo, zataženo, žárovka, zářivka, zářivka H, uživatelské nastavení
Scénické režimy Auto, P, Portrét, Noční snímek, Děti a zvířata, Interiér, Západ slunce, Světelný efekt, Ohňostroj, Dlouhé časy, Pláž, Akvárium, Listí, Sníh, ISO 3200, Digitální makro, Zdůraznit barvu, Zaměnit barvu, Asistent spojování snímků
Samospoušť 2 s, 10 s, s detekcí tváře (2 s), uživatelská (0 - 10, 15, 20 nebo 30 sekund pro 1 - 10 snímků)
Sériové snímání 0,8 fps (sekvenční snímání)
Vestavěný blesk - režimy Vypnuto, Automatický, Zapnuto, Pomalá synchronizace (tyto režimy lze doplnit o redukci červených očí, korekci červených očí a blokování FE)