Canon IXUS 200 IS: poprvé dotykově

5.1.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi se podíváme na první dotykový kompakt značky Canon, model Digital IXUS 200 IS. Kromě toho přináší i nezvykle širokoúhlé 24mm ohnisko a 5× optický zoom. Jak se v praxi projeví dotykové ovládání a jak kvalitní fotografie pořizuje nový IXUS?
V závěrečné kapitole si uděláme krátké shrnutí vlastností fotoaparátu Canon Digital IXUS 200 IS a zodpovíme si otázku, zda má smysl si jej kupovat. První význačnou vlastností je dotykové ovládání. Tím se ale dá ovládat jen malé množství nastavení, většinu věcí musíte naklikat v klasickém menu. Displej vyžaduje poněkud silnější stisk a korekce expozice se nastavuje docela nepřesně, jinak je ale dotykové ovládání poměrně příjemné, reálná tlačítka mimo displej jsou tak akorát a otočné okruží čtyřsměrného ovladače je rovněž dobrým prvkem. Celkově je kombinace dotykového ovládání s tlačítkovým až na zmíněné výhrady dosti povedená.

LCD displej má sice velkou 3,0" úhlopříčku, ale díky poměru 16:9 je jeho plocha pro obraz srovnatelná s 2,5" displeji a rozlišení 230.000 bodů se tak pro obraz snižuje asi jen na 190.000 bodů. Výhodou ale je, že ovládací prvky a většina ikonek je právě v oněch okrajových částech a nezasahují do obrazu. Krytky HDMI a USB portu jsou tuhé a jen těžko se k nim dá dopracovat (zlepšuje se s počtem úspěšných otevření a zavření)

Další zajímavostí fotoaparátu je objektiv. Ten má totiž 5× optický zoom a začíná na extrémně širokoúhlém ohnisku 24 milimetrů. Maximální ohnisko je tak "jen" 120 mm. Bohužel tím kladné vlastnosti objektivu spíše končí. Ačkoli světelnost má na svou kategorii typické hraniční hodnoty, v praxi je její průběh podprůměrný. Zejména na krátkých ohniscích se občas vyskytuje neostrost v rozích i chromatická aberace, pokud si budete se snímky hrát v grafickém editoru, zjistíte, že objektiv trpí vinětací sice ne s velkou silou, ale po velké ploše (při zvyšování kontrastu začne prostředek obrazu světlat, zatímco hrany a rohy se ztmavují). Optická stabilizace je naštěstí velmi účinná.

Snímací čip má 12 megapixelů a proti mnoha jiným konkurenčním stylovým fotoaparátům má trochu kvalitnější obraz. To ale bohužel stále neznamená, že by to bylo dobré. Naopak, rozumné výsledky dostanete jen při ISO 80 a ISO 100 (konkurence však zpravidla nezvládne ani to), na vyšších citlivostech je odšumování silné, což se projevuje ve spoustě jasově ustřelených pixelů a slabých detailech. Opět škoda, že Canon podlehl hloupé módě navyšování pixelů, které paradoxně výrazně snižuje množství detailů místo toho, aby ho zvyšovala. Čip je citlivý na přepaly a klidně můžete nechat nastálo nastavenou zápornou korekci o 1/3 EV (s výjimkou focení ve sněhu).

Canon je nutné pochválit za poměrně rozsáhlé možnosti nastavení. Najdete zde např. plnou nabídku samospouští včetně uživatelské (lze volit počet snímků i dobu, a to ve velmi bohatém rozmezí). Zajímavý je i scénický režim Dlouhé časy, kdy můžete manuálně volit expoziční čas od 1 do 15 sekund (při ISO 80 a plně otevřené cloně), takže lze pořizovat i slušně kvalitní noční snímky. Můžete upravovat kontrast, saturaci, ostrost, v nabídce je i velká spousta barevných režimů. Poměrně rozumná je i výdrž na baterie.

Makro režim nepatří mezi chlouby fotoaparátu, naopak ve většině případů je dobrá rychlost ostření i jeho úspěšnost. Občas má ale nenadálé výpadky. Videosekvence mají HD rozlišení, což je fajn, dokud nepoužijete zoom. Ten je totiž pouze digitální a celé "HD" díky tomu ztrácí smysl, neboť po zazoomování výrazně klesne kvalita obrazu. Blesk v základním nastavení dělá výrazný efekt červených očí, ale pomocí předblesku se dá účinně potlačit.

Software CameraWindow se mi nepodařil nainstalovat, USB Mass Storage opět není podporováno, za což si Canon zaslouží opětovné pokárání. Potěší velmi dobrá rychlost přístroje, zejména co se týče náběhu a ostření za většiny podmínek. Naopak rychlost sekvenčního snímání je podprůměrná.

Výsledkem je, že Canon Digital IXUS 200 IS je kompaktem, který nabízí stylový design, zajímavé možnosti ovládání, ale pouze průměrnou kvalitu obrazu, nicméně ta v rámci své třídy patří k těm trochu lepším. Každopádně bych si uměl představit i lepší výsledky. Myslím, že IXUS 200 IS ve své třídě není špatnou volbou, Canon se však mohl snažit trochu více.

Širokoúhlé 24mm ohnisko
Optické chyby (vinětace, neostrost v rozích, aberace)
Solidní rychlost přístroje