Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon IXUS 220 HS: multifunkční Karkulka

23.6.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V testech digitálních kompaktů neustáváme a přinášíme recenzi Canonu IXUS 220 HS. Za poměrně nízkou cenu zde máme 12MPx CMOS BSI snímač, velmi širokoúhlý 5× optický zoom, Full HD video a spoustu zajímavostí.

Digitální šum


Canon IXUS 220 HS používá malý 1/2,3" CMOS čip s BSI technologií, která zvyšuje citlivost. Jeho rozlišení činí 12 megapixelů, což je na dnešní poměry trochu nižší hodnota, ale to je jen dobře. Nižší pixelová hustota je předpoklad nižšího šumu. Na to se na následujících snímcích podíváme.



ISO 100



Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá a bez problémů. Šum je minimální, detaily jsou velmi dobré.



ISO 200



Ani citlivost ISO 200 na tom není vůbec špatně. Šum roste jen lehce.



ISO 400



ISO 400 už zvyšuje šum a především odšumování. Klesá ostrost a barevnost snímků, detaily jsou nicméně stále poměrně dobré.



ISO 800



Další navýšení citlivosti opět snižuje barevnost, slabší detaily mizí. Objevují se i ustřelené pixely, ale v poměrně malém množství.



ISO 800 (režim Noční scéna z ruky)



Multiexpozicí se podařilo při citlivosti ISO 800 vrátit do hry detaily, i ostrost linií se lehce zlepšila (netřepí se tolik). Slabé barvy bohužel zůstaly.



ISO 1600



Citlivost ISO 1600 je jakoby zastřená, ostrost i barevnost jsou horší. Toto odšumování je nicméně příjemnější než agresivní rozpatlávání mnoha jiných přístrojů.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 situaci dále zhoršuje. Barvy jsou slabé, ostrost je velmi nízká.



ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)



V režimu Nízká hladina osvětlení se fotí do 3 megapixelů. Snímek tak má méně detailů, ale barevnost je znatelně lepší. Dále se podíváme na výřezy ze snímků vousů plyšáka při umělém osvětlení.


ISO 100



ISO 200

ISO 400



ISO 800

ISO 1600 (režim Noční scéna z ruky)



ISO 1600

ISO 3200

ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)

ISO 100 a 200 jsou čisté bez výraznějšího šumu a s dobrými detaily. Citlivosti ISO 400 a 800 přináší znatelnější patlání obrazu. Režim Noční scéna z ruky tentokrát navolil ISO 1600. Můžete si všimnout mnohem hladších a soudržnějších linií, ostrost jako taková je ale slabá. Vyšší citlivosti jsou na tom s patláním ještě hůře. Režim Nízká hladina osvětlení zesiluje linie, ale při mnohem nižším rozlišení.


Protisvětlo


V této kapitole se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle, které klade zvýšené nároky na čip i objektiv.



expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Na obloze je vidět velký přepal. Krajina je přiměřeně prokreslená, na budově jde vidět, že se fotoaparát snaží potlačovat chromatickou aberaci.



expoziční čas 1/1000 s, clona F8, citlivost ISO 250, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast dokázala nevídané. Celý přepal zmizel a zůstal jen v místě Slunce. Protože jsou pak ale stíny výrazně prosvětleny (to je vlastně ono větší ISO 250 - 2,5násobné prosvětlení), musíte počítat s dramaticky horší kresbou i o něco horší barevností. Pokud víte, že budete snímek používat v malých rozlišeních, určitě bych i-Contrast doporučil. Pokud ale víte, že potřebujete maximální rozlišení, byl bych opatrnější a zkusil buď ručně vzít několik expozic a pak vlastnoručně složit HDR snímek, nebo např. lehce podexponovat a stíny vytáhnout ručně v jiném programu, který to možná udělá kvalitněji.



expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Kolem Slunce často vznikají červené nebo fialové odlesky, pokud v cestě stojí nějaké větve nebo jiné překážky. Chromatická aberace je sice viditelná, ale vzhledem k náročnosti scény to není špatné. Spíše mi vadí velmi slabá kresba ve stínech.



expoziční čas 1/800 s, clona F5,9, citlivost ISO 250, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení



S nejdelším ohniskem bych do Slunce určitě nemířil. Odlesky jsou velmi silné a totéž platí i o chromatické aberaci.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.