Canon IXUS 285 HS: kamarád do kabelky

11.8.2016, Milan Šurkala, recenze
Dnes po delší době zavítáme do levnější kategorie kompaktů a podíváme se na kapesní ultrazoom Canon IXUS 285 HS. Těšit se můžete na 12× optický zoom a makro ostření od 1 centimetru. Najdete zde i Wi-Fi a Full HD video.
Test malého kompaktu Canon IXUS 285 HS (na některých trzích PowerShot ELPH 360 HS) máme za sebou a nyní si vše zrekapitulujme. Jde o malý stylový kompaktní ultrazoom, který je velmi lehký a v drobném těle nabídne objektiv s 12× optickým zoomem. Ten je příjemně univerzální, má i slušné makro, nicméně je tu i několik kompromisů.

Předně je to špatná světelnost, která způsobuje, že už za podmračeného počasí letí citlivost nahoru. To pak způsobuje vysoký šum, odšumování a obecně nepříliš kvalitní snímky. Za dobrého světla ale dělá IXUS 285 HS poměrně detailní snímky, jeho odšumování totiž je jedno z těch méně agresivních. Jen pozor na i-Contrast, který sice zlepšuje jasy (snižuje přepaly), ale je to za cenu rozmytých stinných ploch. Silné odlesky v protisvětle a chromatická aberace také neudělají moc radosti.

Fotoaparát rychle ostří a jak již bylo řečeno, při trochu umu nabídne i rozumné makro (chce to trochu zazoomovat). Chválím kvalitní video a velmi dobrou optickou stabilizaci. Ta má automatickou detekci panningu, takže fotit např. jedoucí auta je docela snadné. Problémem je blesk blízko objektivu, který pak u nejširšího úhlu záběru vytváří stín v pravém spodním rohu.

V této třídě bych už možná čekal dotykový displej, hlavním problémem byla ale špatná barevná a jasová věrnost displeje. Na displeji to vypadá, že fotoaparát fotí špatně (velmi malý dynamický rozsah a chladné barvy), přitom jsou ale snímky ve skutečnosti mnohem lepší. Krajina ve skutečnosti zdaleka není tak tmavá a v obloze ani zdaleka nebývá tolik přepalů, jak se to jeví na displeji. Inverze barev při pohledu zespoda je také výlet do historie. Snímky mají občas trochu zastřenou ostrost jako u soft focusu (jemná aura). Standardem je bezdrátové Wi-Fi připojení, které zde nechybí.

Canon IXUS 285 HS je normálním průměrným fotoaparátem. Pro cílovou skupinu je to však dostatečný fotoaparát, kvalita snímků pro sociální sítě a rodinné použití stačí, Wi-Fi také potěší. Stinnou stránkou je však vzhledem k výkonům vysoká cena fotoaparátu. Ta by dle mého názoru měla jít pod cenu konkurenčního Sony Cyber-shot WX220, u nějž se pohybuje kolem 5 000 Kč. Už toto Sony je dost drahé a testovaný Canon by měl být dle mého názoru vzhledem k jeho výkonům o něco levnější.

1. Focení panningu
2. Natáčení rodinného videa
3. Focení méně náročného makra