Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot A590 IS: malý, ale šikovný

22.4.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Tentokrát jsme si na recenzi zapůjčili malý kompaktní fotoaparát Canon PowerShot A590 IS se stabilizací obrazu. Jeho cena není příliš vysoká, překvapí však funkcemi a fotografickými kvalitami?

Autofokus, manuální ostření


Vedle automatického ostření nabízí PowerShot A590 IS v této třídě nezvykle i ostření manuální. Co se týče autofokusu, tak ten je za aspoň trochu slušných světelných podmínek velmi rychlý, za velmi dobrých podmínek přímo bleskurychlý, neboť focení bez namáčknutí je dílem několika málo desetinek vteřiny. Ostření na pomezí hranic možností fotoaparátu (tedy velmi na krátké vzdálenosti kolem 30 cm bez makra) je pochopitelně o něco pomalejší, fotoaparát ostří cca 1 sekundu.

V normálním režimu na nejširší ohnisko je Canon schopen zaostřit od vzdálenosti zhruba 28 centimetrů, na nejdelším vzroste tato vzdálenost jen na 34 centimetrů. Makro režim zkrátí tyto vzdálenosti na pouhé 4 centimetru u 35mm ohniska, u nejdelšího se pak vzdálenost oproti klasickému focení tolik nezmenší, ale hodnota 25 centimetrů je i tak vynikající. Jediné, co mi chybělo, bylo supermakro, ale to bych chtěl už asi moc. Každopádně za ostření si PowerShot A590 IS zaslouží pochvalu. Jednak za velmi slušnou rychlost, jednak za malé vzdálenosti, ze kterých je možno dostat již ostré fotografie.

Překvapením pro mě bylo zjištění, že tento kompakt disponuje manuálním ostřením. Čtverec, v kterém se zobrazuje zvětšený výřez, by ale dle mého názoru mohl být trochu větší. Nechybí však indikace vzdálenosti, na kterou je zaostřeno, navíc ostření je možno provádět poměrně rychle, ale zároveň přesně, takže se manuální ostření dá považovat za využitelné.


Makro režim


Makro není ani nejsilnější ani nejslabší stránkou přístroje. Trochu mi vadila absence supermakra, ale vzhledem ke své kategorii to rozhodně nemůžu fotoaparátu vyčítat. Samotné makro je schopno ostřit od 4 centimetrů, což je na makro režim jako takový pěkná hodnota. Kolem této hodnoty je ale ostření už trochu pomalejší a trvá zhruba jednu sekundu. Stačí trochu větší vzdálenost a ostření se zrychlí.


expoziční čas 1/30 s, clona F2,6, citlivost ISO 80, ohnisko 35 mm (makro), pro zvětšení klikněte

Kleště jsou každému známy svými rozměry a jde dobře vidět, jak blízko se fotoaparátu podařilo zaostřit. Problém nastával pouze pokud jsem se přiblížil více, než bylo pro fotoaparát adekvátní nebo těsně kolem hranice cca 4 centimetrů, poté se občas nepodařilo zaostřit. Ve vzdálenostech od cca 5 centimetrů dále již PowerShot A590 IS neměl s ostřením žádný problém.


expoziční čas 1/30 s, clona F2,6, citlivost ISO 200, ohnisko 35 mm, pro zvětšení klikněte

Další přiloženou makro fotografií je snímek svetru. I zde je dobře patrné, do kterých míst fotoaparát byl fotoaparát schopen zaostřit.


Nastavení expozice - automatika


Automatika nabízí tři módy měření expozice. Poměrové, celoplošné se zdůrazněním středu a bodové. Osobně jsem nejvíce zvyklý na bodové, kdy mohu automatice poměrně lehce dopomoci k hodnotám expozice, které bych si představoval. I zde to funguje dobře, zaměření na oblohu nastaví krátkou expozici a podpálí oblohu, namíření na zem naopak nastaví delší expozici, takže zem je exponována správně a obloha se přepaluje. Ideální zamíření "půl na půl" pak exponuje snímek při rozumné expozici.

Na LCD displeji můžete mít pocit, že fotoaparát má tendenci snímky mírně přepalovat, ale bohužel zde jsou výrazně světlejší, než budou ve skutečnosti, takže displeji tolik nevěřte. Správně exponovaný snímek na LCD displeji znamená lehce podexponovaný na počítači. Bohužel nastavení jasu LCD displeje jsem v nabídkách fotoaparátu nenašel a ani v manuálu o něm není zmínka, takže budete poměrně často chodit domů s mírně podexponovanými snímky

Zejména začátečníci bývají většinou špatně exponovanými fotografiemi nepříjemně zaskočeni, neboť neumí využívat zámek expozice (namáčknutí) a následnou kompozici fotografie. V případě, že ve středu fotografie je něco tmavého, vede to zpravidla k přepálenému okolí. Proto je zde volba celoplošného měření expozice se zdůrazněním středu. Ani to nezachrání všechno, ale rozhodně v těchto případech nastavuje expozici rozumněji a pro začátečníky je nanejvýš vhodné.


Stabilizace obrazu


Canon PowerShot A590 IS nabízí stabilizaci obrazu realizovanou posunem CCD čipu. Poněvadž fotoaparát nemá příliš dlouhá ohniska, není stabilizace ani tolik potřeba, její užitečnost se ukáže zejména za horšího osvětlení, kdy je třeba udržet delší časy. Pořídil jsem tedy několik testovacích fotografií z ruky se zapnutou a vypnutou stabilizací. Není to sice exaktní měření, ale vybral jsem ty nejostřejší záběry z celé série, takže je lze porovnat.

Při citlivosti ISO 200 a cloně F5,5 byl použit čas 1/2,5 s (0,4s) a nejdelší poskytované ohnisko, tedy 140 mm. Vzdálenost fotoaparátu a fotografované scény byla asi tři metry.


stabilizace vypnuta

stabilizace zapnuta

stabilizace zapnuta + stativ

Sami vidíte, že rozdíl v ostrosti je přímo šokující. Bez stabilizace i ten nejostřejší pokus poskytl velmi rozmazaný obrázek, což odpovídá poměru času a ohniskové vzdálenosti. Při 140mm ohnisku se obecně dají bez problémů dostat ostré fotografie při časech zhruba 1/140 s a kratších (převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti). Se zapnutou stabilizací sice nelze říct, že fotografie je velmi ostrá, nicméně i malá písmena jsou poměrně dobře čitelná. Navíc je vidět, že totožná fotografie pořízená ze stativu není výrazněji ostřejší.

Stabilizace může fungovat v několika režimech. Jednak je to možnost neustálé stabilizace (tedy i při komponování fotografie), dále jen při fotografování (pořizování snímku) a pak je zde i speciální mód stabilizace v jednom směru pro focení pohybujících se objektů.


Expoziční a fotografické režimy


Pomocí otočného ovladače má fotograf přístup k základním fotografickým režimům. Jejich volba je trochu popletená, jsou zde klasické režimy nastavování expozice, video a automatika, přímo scénické režimy a volba, která scénické režimy dále specifikuje.
  • Manuál (M) - plně manuální režim nastavování expozice. Lze nastavit clonu (F2,6 - F8 na nejširším ohnisku, F5,5 - F8 na nejdelším) a délku expozice v rozmezí 15 vteřin až 1/2000 sekundy. V této kategorii trochu nečekané, ale rozhodně potěší.
  • Priorita závěrky (Av) - fotoaparát nastaví expozici na základě zvolené clony, lze jej přemluvit k úpravě expozice v rozmezí -2EV až +2EV
  • Priorita času (Tv) - v tomto režimu naopak fotoaparát automaticky nastavuje clonu vzhledem ke zvolenému času, i zde lze korigovat automaticky nastavenou expozici v rozmezí -2EV až +2EV
  • Program AE (P) - automatické nastavení expozice (času i clony), lze opět ručně korigovat expozici
  • AUTO - automatický režim, fotograf může v menu ovlivnit pouze samospoušť, kvalitu snímku a případně fotoaparátu zadat volbu používání vyšších ISO citlivostí (nikoli však konkrétně, volba ISO citlivostí je automatická)
  • Snadný "srdíčko" - doslova řečeno "fotoaparát fotí jak uzná za vhodné", nelze vůbec nic nastavit
  • Portrét - pro focení portrétů, automaticky zapne detekci obličeje, detekce je poměrně rychlá, ale má ještě mírné rezervy
  • Krajina - pro focení krajiny
  • Noční momentka - pořizování nočních fotografií, omezeno na nejdelší expozici 1/8 vteřiny
  • Děti a zvířata - opět zapíná detekci tváře, snaží se o rychlé focení, aby žádná akce nezůstala nezaznamenána
  • Interiér
  • Speciální scénické režimy (SCN) - těm se budu věnovat za chvíli
  • Video - umožňuje natáčet videoklipy



Vzhledem k cenové kategorii fotoaparátu jsou možnosti nastavení velmi bohaté. Přijdou si na své ti, kteří od fotoaparátu příliš nepožadují, ale i ti, kteří si s nastavením Canonu dokáží opravdu hodně vyhrát. PowerShot A590 IS totiž umožňuje oboje, má bohatou nabídku automatických i manuálních režimů. Nyní se ještě podívejme na speciální scénické režimy schované pod volbou SCN. Doplňují pětici režimů, které našly své místo přímo na kruhovém ovladači.
  • Noční scéna (delší čas závěrky + blesk, prosvítí postavy i pozadí)
  • Západ slunce (pro lepší barvy)
  • Listí (snaží se o živé přírodní barvy)
  • Sníh (vyvážení bílé na sníh, zamezuje modrému zabarvení, snaží se dobře prokreslit postavy vůči světlému pozadí)
  • Pláž (i zde se snaží o řádné prosvětlení postav vůči jasnému písku)
  • Ohňostroj
  • Akvárium (ideální pro focení objektů v akváriu, optimalizuje nastavení citlivosti a vyvážení bílé)

Videosekvence


Fotoaparát nabízí mnoho módů natáčení videosekvencí. Nabídka začíná kompaktním režimem, jenž nabídne rozlišení 160×120 pixelů při 15 fps. To je ale skutečně velmi málo, na takové videosekvenci nejde už téměř nic vidět, kvalitativně však vypadá hezky. V tomto módu ale nelze zoomovat, zaznamenat zvuk ano.

Dále je zde standardní mód, který nabízí tři různé možnosti natáčení videa:
  • rozlišení 320×240 (30 fps)
  • rozlišení 640×480 (20 fps) - nižší kvalita
  • rozlišení 640×480 (20 fps) - vyšší kvalita


- pro zvětšení klikněte -

Ve standardním módu (320×240 a 640×480 pixelů) lze využívat služeb zoomu i zaznamenaného zvuku. Bohužel s přiblížením dramaticky klesá kvalita videa, začne být značně kostkované a zašuměné. Naopak bez přiblížení jsou obrázky většinou velmi pěkné. Zvuk je ve všech případech typu mono s bitrate 88 kbps.

Základní kompaktní video 160×120 / 15 fps dosahuje celkový bitrate jen kolem 90 kB/s (včetně zvuku). V rozlišení 320×240 / 30 fps však bitrate stoupne na 550 - 600 kB/s. V podstatě totožného bitrate dosahuje i video s rozlišením 640×480 pixelů a 20 fps při nižší kvalitě. Naopak při vyšší kvalitě se už dostává na cca 1,1 - 1,2 MB/s, půlminutové video tak zabere cca 35 MB.

Můžete si rovněž stáhnout dva krátké videoklipy jako ukázku.

Fotografování portrétů


Kvůli 35mm ohnisku sice budete mít možná občas problémy vtěsnat velkou skupinu lidí na fotografii, ale na portrétování jedné či dvou osob je PowerShot A590 IS vhodný. Nejdelší ohnisko už dokáže mírně rozostřit pozadí a fotografovaná osoba je tak na fotografii více patrnější. Na první pohled může být blesk buď zapnut nebo vypnut, resp. jako třetí možnost je nechat rozhodnutí o jeho odpálení na automatice. Hlouběji v menu však můžete najít funkci redukci červených očí, tedy předblesk.


expoziční čas 1/50 s, clona F5,5 citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm (bez blesku), pro zvětšení klikněte

Ve slunečném počasí nemá fotoaparát velké problémy a to ani ve stínu. Bohužel světlé pozadí se začíná přepalovat, řešení jsem viděl v použití blesku, což by mělo umožnit použití kratšího času expozice, tím ztmavit pozadí a přitom nechat focenou osobu prosvětlenou.


expoziční čas 1/60 s, clona F5,5, citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm (blesk aktivován), pro zvětšení klikněte

Být o něco blíže, blesk by se výrazněji projevil. Oči získaly trochu jiskru, jinak je fotografie téměř totožná s předchozí a blesk není ani patrný. Kratší čas nepomohl a pozadí je pořád přepálené. Zkusil jsem tedy ještě několik portrétů s bleskem.


expoziční čas 1/160 s, clona F5,5, citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm (blesk aktivován), pro zvětšení klikněte

Z podhledu nastala velká změna, fotoaparát konečně výrazně zkrátil čas s použitím blesku. Výsledkem je trochu tmavá fotografie s výraznější jiskrou v oku. Bohužel ani krátký čas nepomohl tomu, aby se pozadí nepřepálilo. Fotoaparát podporuje několik metod odstranění efektu červených očí. Hlouběji v menu lze tuto funkci nastavit a objeví se dvojitý záblesk.

Tuto funkci Canon přiřknul zároveň i zaostřovacímu světlu, které svítí dost silně a to do doby, než se pořídí snímek. Necháte-li spoušť namáčknutou déle, tak světlo po celou dobu svítí a efekt červených očí účinně redukuje. Při rychlém focení, kdy fotograf zmáčkne naplno spoušť a světlo se rozsvítí jen na chvíli, však efekt příliš redukovat nedokáže.

Redukci červených očí pomocí blesku nahrazuje také softwarová verze, kdy v prohlížecím módu můžete jednotlivé fotografie upravovat, například se zbavit efektu červených očí. Fotoaparát dokáže červené oči najít, zobrazí je v rámečku a po potvrzení upraví. Fotografii je možné uložit jako novou, nebo je možno jí přepsat původní verzi. Kvalita opravy není prvotřídní, ale dá se velmi dobře použít pro menší fotografie, kde se focená osoba skutečně dívá přímo do objektivu. V jiných případech je výsledek korekce spíše žalostný.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.