Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G1 X Mark III: s ještě větším srdcem

9.2.2018, Milan Šurkala, recenze
Canon představil profi kompakt s velkým APS-C senzorem a zoomovacím objektivem. Vzbudil tak opravdu velkou pozornost. V dnešním testu se na tento fotoaparát podrobněji podíváme a zjistíme, jak moc bude revoluční.

Sférické zkreslení

 
Fotoaparát koriguje zkreslení objektivu, takže v JPEGu, ale i RAWech otevřených v moderních konvertorech se s ním nesetkáte (+0,0 % v obou případech). Pokud korekce nejsou provedeny (např. při zobrazení přes Raw Therapee), na maximální zoomu jsme stále na nule. Rozdíl je u nejširší ohniskové vzdálenosti, kde zkreslení dosahuje nemalé hodnoty +5,9 %. Korekce jsou tedy poměrně velké, stále jsou ale znatelně menší než u jiných kompaktů řady G, kde přesahují i 10 %.
 

24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

72mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

72mm ohnisko (nekorigovaný RAW)
 
 

Vinětace

 
S vinětací nejsou příliš velké problémy. Při plně odcloněném objektivu je v JPEGu i RAWu (otevřeném v moderním konvertoru) sice vždy přes 2/3 EV a u širších ohniskových vzdáleností k téměř 0,9 EV, je ale pozvolná a v obrazu si ji nevšimnete. S přicloněním se pak vada o něco snižuje.
 
Canon PowerShot G1 X Mark III vinětace
 
 

Kresba v praxi

 
Vyzkoušíme také kresbu objektivu v různých místech obrazu. Začneme ostřením na desítky centimetrů.
 
24mm ohnisko, clona F2,8
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
24mm ohnisko, clona F11
24mm ohnisko, clona F16
 
Výkony objektivu byly v tomto testu spíše slabší. Je vidět silná chromatická aberace (tu ale v JPEGu vůbec nenajdete).
 
38mm ohnisko, clona F4,5
38mm ohnisko, clona F5,6
38mm ohnisko, clona F8
38mm ohnisko, clona F11
38mm ohnisko, clona F16
 
 
U 38mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace trochu slabší a projevuje se spíše v jemně barevných rozmazaných hranách. Clonění nijak výrazně nepomáhá.
 
55mm ohnisko, clona F5
55mm ohnisko, clona F5,6
55mm ohnisko, clona F8
55mm ohnisko, clona F11
55mm ohnisko, clona F16
 
 
U 55mm ohniskové vzdálenosti takřka zmizela chromatická aberace. Rohová ostrost je lehce slabší, s cloněním se nijak výraznější nezlepšuje.
 
72mm ohnisko, clona F5,6
72mm ohnisko, clona F8
72mm ohnisko, clona F11
72mm ohnisko, clona F16
 
Na maximálním zoomu se situace příliš nemění. Rohy jsou lehce neostré, chromatická aberace se snížila. Podíváme se rovněž na snímky focené na větší vzdálenost.
 
24mm ohnisko, clona F2,8
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
24mm ohnisko, clona F11
24mm ohnisko, clona F16
 
Středová ostrost je hodně slušná i při plně otevřené cloně. Rohy zde vypadají dost neostře, trpí na chromatickou aberaci.
 
32mm ohnisko, clona F4
32mm ohnisko, clona F5,6
32mm ohnisko, clona F8
32mm ohnisko, clona F11
32mm ohnisko, clona F16
 
 
Dostáváme se k 32mm přepočtené ohniskové vzdálenosti. Střed je vynikající, rohy jsou v RAWu poněkud neostré. Clonění opět nijak výrazně nepomohlo.
 
45mm ohnisko, clona F5
45mm ohnisko, clona F5,6
45mm ohnisko, clona F8
45mm ohnisko, clona F11
45mm ohnisko, clona F16
 
 
U 45mm ohniskové vzdálenosti se to zlepšuje, rohy jsou slušně ostré i při nižších clonách.
 
72mm ohnisko, clona F5,6
72mm ohnisko, clona F8
72mm ohnisko, clona F11
72mm ohnisko, clona F16
 
U maximálního zoomu vidíme slušnou středovou ostrost, rohy jsou pak o něco méně výrazné.
 
 

Chromatická aberace

 
Při různých clonách se podíváme na výsledky chromatické aberace, tedy barevných změn na kontrastních hranách. Mrkneme se jak na korigovaný JPEG, tak i na výchozí RAW.
 
 
24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
 
 
24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
 
 
24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
24mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
Ve JPEGu je chromatická aberace velmi dobře potlačena, protože jak sami vidíte, v RAWu je hodně patrná i po přiclonění, což pro JPEG neplatí.
 
 
37mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
 
 
37mm ohnisko, clona F4 (RAW)
 
 
37mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
37mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
Podobná situace se objevuje i okolo 37mm přepočtené ohniskové vzdálenosti. RAWy opět trpí na chromatickou aberaci, ale v JPEGu je do značné míry potlačena. Přesto lze vidět mírné jasové duchy.
 
 
53mm ohnisko, clona F5 (JPEG)
 
 
53mm ohnisko, clona F5 (RAW)
 
 
53mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
53mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
Dostává se přes 50 přepočtených milimetrů. RAWy trpí na mírnější chromatickou aberaci, JPEGy pak mají jen mírné duchy.
 
 
72mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
 
 
72mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
 
 
72mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
 
 
72mm ohnisko, clona F11 (RAW)
 
Na maximálním zoomu se výsledky o něco zhoršují. Duchové jsou v JPEGu více viditelní, kontury ztrácí spíše jas než by měnily barvu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.