Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G11: géčko, o jakém jsme snili

7.12.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším dalším testem prošel profesionální kompakt Canon PowerShot G11. Jeho výrobce vyslyšel volání zákazníků a vrátil géčkové řadě výklopný displej a snížil rozlišení na rozumných 10 MPix. Jak se to projeví ve výsledku? Stane se z G11 nejlepší kompakt na trhu?

Stabilizace obrazu


Ve fotoaparátu najdete optickou stabilizaci. Tu lze vypnout, zapnout pouze při focení, nechat ji stabilizovat neustále nebo pro panorámování (panning), tedy pouze ve vertikálním směru. Snímek byl focen z ruky na vzdálenost zhruba 2 metry při citlivosti ISO 200 a cloně F4,5. Expoziční čas měl délku 1/6 sekundy, ohnisko bylo maximální, tedy 140 mm.


bez stabilizace


se stabilizací (režim "při fotografování")


se stativem

Stabilizace je velmi účinná, což prokazují nejen tyto testovací snímky, ale i normální fotografie, které jsem pořídil v průběhu testování. Při maximálním ohnisku můžete zhruba do časů 1/20 s počítat s dostatečně ostrými snímky a pokud se budete snažit, není zas až takový problém se dostat někam k 1/10 s (někdy i delšímu času) a z ruky to při rozumné ostrosti udržet.


Videosekvence


Canon PowerShot G11 vám HD videokameru rozhodně nenahradí. Ani u tohoto nejnovějšího modelu Canon neopustil archaické VGA rozlišení, tedy 640×480 pixelů. Obrazová kvalita je velmi dobrá, nicméně jen do doby, než začnete zoomovat. Optický zoom zde totiž není k dispozici, lze použít jen ten digitální, který pochopitelně přináší ztrátu kvality.



Zvuk je průměrný, větrný filtr mi moc účinný nepřišel. Smear efekt CCD čipu je vidět, nepokrývá však velkou oblast, což je dobře. Přicloňování je rychlé a plynulé. Videosekvence můžete natáčet ve dvou rozlišeních.
  • 640×480 / 30 fps - cca 1200 kB/s
  • 320×240 / 30 fps - cca 400 kB/s

Úroveň videosekvencí můžete sami posoudit na 16sekundové ukázce (20 MB).


Fotografování portrétů, blesk


Pro focení portrétů je k dispozici velmi rychlá detekce tváří. Rozsah ohnisek je pro focení rovněž dostatečný. Fotoaparát zvládne jak větší skupinky osob, tak i detailnější portréty s většími ohnisky.


expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Oproti normálním kompaktům má G11 výhodu v lepší světelnosti objektivu, což se spolu s větším čipem projevuje na mírném rozmazání pozadí i přes větší snímací vzdálenost. Snímek by mohl být trochu ostřejší, nicméně míra šumu je i přes ISO 400 minimální.


expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 500, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Blesk má občas tendenci přidávat efekt červených očí. Při citlivosti ISO 500 už vzrůstá šum (barevný), detaily jsou rozumné, snímek je s ohledem na citlivost dostatečně ostrý s jen velmi mírným rozmýváním. Díky otočnému displeji můžete vcelku snadno fotit i autoportréty, jen se pak nezapomeňte při zmáčknutí spouště dívat do objektivu a ne na displej.


expoziční čas 1/15 s, clona F4,5, citlivost ISO 500, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Dost mě potěšil režim pomalé synchronizace blesku. Ten funguje opravdu výtečně, dovolí pořídit ostrý snímek osob, přičemž nechá prosvětlit i pozadí. Dobré je i vyvážení bílé, které se u slow synchro vždy velmi těžce trefuje do té správné míry (blesk na prosvětlení tváře má úplně jinou barevnou teplotu než většinou žárovkové osvětlení pozadí a sladit to dohromady není hračka). Při citlivosti ISO 500 je šum velmi nízký, další pochvala pro G11.


blesk -2 EV (1/60 s, ISO 100)


blesk +0 EV (1/60 s, ISO 100)

blesk +2 EV (1/60, ISO 100)

blesk -2 EV (1/60 s, ISO 500)

blesk +0 EV (1/60 s, ISO 500)

blesk +2 EV (1/60 s, ISO 500)

Pokud napevno nastavíte citlivost, přidávání expozice blesku se nijak neprojeví. Pokud ale necháte automatické ISO, fotoaparát sníží výkon blesku a jeho sílu dohání vyšší ISO citlivostí. To sice vede k vyššímu šumu, ale zase šetří baterie.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.