Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G11: géčko, o jakém jsme snili

7.12.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším dalším testem prošel profesionální kompakt Canon PowerShot G11. Jeho výrobce vyslyšel volání zákazníků a vrátil géčkové řadě výklopný displej a snížil rozlišení na rozumných 10 MPix. Jak se to projeví ve výsledku? Stane se z G11 nejlepší kompakt na trhu?

Měření rychlosti


Fotoaparáty Canon vždy patřily mezi rychlé přístroje a ani G11 není příliš velkou výjimkou. Disponuje rychlým procesorem DIGIC 4, který se s daty umí poprat vcelku rychle. Malou výtku mám pouze ke dvěma věcem. Přechod z menu prohlížení se dá udělat rychle namáčknutím spouště, jenže fotoaparát okamžitě začne ostřit.

To je výborné, pokud to chcete zkusit znova, ale naopak dost nepříjemné, pokud chcete něco změnit (např. chcete fotit znova, protože expozice nebo vyvážení bílé je špatně, příp. jakýkoli jiný důvod). V tomto případě je tak nutno počkat, až fotoaparát doostří a až poté je možné upravit nastavení v menu. Za druhé mi ostření pocitově připadá na high-endový kompakt poněkud lenivější, nicméně měření ukázala pravý opak. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,00 s.
  • První snímek - 2,35 sekundy (Vcelku dobrý čas náběhu přístroje).
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 až 0,6 sekundy (Rozumný čas, nicméně pocitově se fotoaparát tváří, že je pomalejší.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,75 až 1,25 sekundy (První čas platí pro automatický režim s průběžným ostřením. Poté je fotoaparát s ohledem na ohnisko opravdu velmi rychlý. Pokud ale průběžné ostření není zapnuto, platí druhý čas, což je poněkud delší hodnota. )
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek - 2,6 sekundy (Opět celkem dobrý čas, pokud si nenecháváte zobrazit vyfocený snímek, lze se dostat na cca 2,2 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 2,8 sekundy (Blesk zpomalí G11 jen neznatelně.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 2,7 až 3,9 sekundy (Dosti proměnlivé časy, většinou ale jen trochu pomalejší proti záznamu do JPEG.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 2,8 sekundy (Je zajímavé, že při náročnějším snímání do RAW+JPEG je čas stabilnější a fotoaparát to zvládá s velmi solidní rychlostí.)
  • Přezoomování - 1,9 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 1,05 fps (10 snímků za 8,45 sekundy. Na pokročilý kompakt, navíc s nižším rozlišením 10 megapixelů docela smutný výsledek.)
  • Sekvenční snímání RAW - 0,65 fps (7 snímků za 8,9 sekundy. Opět dosti špatný výsledek.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,7 fps (7 snímků za 8,6 sekundy. Sekvenční snímání do RAW+JPEG je dokonce mírně rychlejší než snímání do RAWu. Nicméně i tak je dost pomalé.)
  • Sekvenční snímání s AF JPEG - 0,75 s (7 snímků za 8,1 sekundy. S ostřením před každým snímkem rychlost dále klesá.)
  • Sekvenční snímání s AF RAW - 0,65 fps (6 snímků za 7,9 sekundy.)
  • Sekvenční snímání s AF RAW+JPEG - 0,7 fps (6 snímků za 7,05 sekundy. Do RAW+JPEG je to opět o trochu rychlejší než jen do RAWu, zvláštní.)

Jak je vidět, Canon PowerShot G11 rozhodně nezdržuje, ale bohužel se nejedná ani o žádného převratného rychlíka. Ostření by mohlo být někdy trochu svižnější, ale to lze vyřešit automatickými režimy s průběžným ostřením, které funguje velmi dobře. Určitě by to ale chtělo podstatně rychlejší sekvenční snímání, 1 fps je ostuda.


Optický a digitální zoom


Objektiv fotoaparátu Canon PowerShot G11 nabízí 5× optický zoom, a to od širokoúhlých 28 mm po maximálních 140 mm. Na následujících fotografiích se podíváme, co to znamená v praxi.


expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Úhel záběru je dostatečně široký, míra detailů velmi dobrá. Překvapí také na kompakt velmi dobrá ostrost v rozích, jediný problém je zde v chromatické aberaci. Ta ale naštěstí není kritická.


expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Zde lze jen chválit. Šum při ISO 200 je neznatelný, ostrost dobrá, nenajdete zde žádné výrazné optické chyby. Přiblížení 5× zoomem není nikterak překvapivé.


expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 160, ohnisko 140 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Digitální zoom funguje u G11 velmi zajímavě. Nedochází zde k typickému rozpíjení, obraz je velmi přirozeně interpolován, takže ve větším rozlišení působí jen méně ostře, ale ne rozplizle. Pro rozumně nízká rozlišení je digitální zoom dobře použitelný.


expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Dobrá práce. Snímek má rozumné detaily, nedochází k žádnému patlání nebo podobným jevům. Vyskytuje se zde jen trochu chromatické aberace.


expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Dobrá ostrost se ukázala i zde. Hodila by se zde mírná záporná korekce expozice, neboť bílé plochy mají tendenci se přepalovat (jde to vidět na autech, hodně světlý je i dům v levém horním rohu).


expoziční čas 1/1000 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 140 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

V takto malém rozlišení je to velmi pěkný výsledek i s digitálním zoomem. Pochopitelně čím více zblízka si budete fotografii prohlížet, tím více neostrý se bude zdát. Každopádně digitální zoom u G11 hodnotím jako snad zatím nejzdařilejší, jaký jsem měl možnost vidět.


Protisvětlo


V protisvětle by Canon PowerShot G10 mohl mít na kompakt vcelku dobré výsledky. Velký čip s malým rozlišením by měl mít dostatečný dynamický rozsah, ten lze rozšířit ještě funkcí i-Contrast.


expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

V protisvětle se občas vyskytují odlesky, ale to musíte slunce nešikovně umístit zhruba takto nějak mezi větve. Pokud je slunce na čisté obloze, odlesky se zpravidla na snímku nevyskytují. Na tomto snímku si lze všimnout vyšší chromatickou aberaci. Použití i-Contrastu má často za následek slabší barvy v prosvětlené oblasti, tak s tím počítejte.


expoziční čas 1/2000 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

I zde i-Contrast zafungoval, obloha se rozhodně nepřepaluje. Na displeji za silného slunce je někdy těžko hodnotit expozici, každopádně stinné partie byly prosvětleny za cenu poněkud mdlejších barev.


expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Bez i-Contrastu se můžete připravit na přepálenou oblohu. Dynamický rozsah čipu není tak velký, aby to vše pobral. Fotoaparáty Canon mají navíc tendenci být k přepalům velmi náchylné, toto je výborná ukázka. Byla dokonce použita záporná korekce -1/3 EV, nicméně obloha je i tak skoro celá bílá.


expoziční čas 1/1600 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Na tomto snímku jsem zapnul i-Contrast a hned se dostavil o mnoho lepší výsledek. Stíny jsou sice exponovány s vyšší citlivostí, ale nárůst šumu je minimální. Navíc ve stínech mají fotoaparáty Canon zpravidla velkou rezervu pro vytažení jasů, takže i-Contrast má spoustu prostoru pro své působení. Naopak obloha je díky jiné expozici výrazně lépe prokreslená. Funkce prosvětlování stínů mě u G11 mile překvapila, klidně ji můžete nechat zapnutou, nicméně dávejte u extrémních scén pozor s barevností, která klesá.


28mm ohnisko, clona F2,8


28mm ohnisko, clona F4,5


28mm ohnisko, clona F8

Na širokém ohnisku fotoaparát bohužel docela trpí na chromatickou aberaci. Není to sice takový průšvih jako u ultrazoomů SX1 IS (resp. SX10 a SX20), ale nepotěší. Přiclonění pomůže jen velmi mírně.


63mm ohnisko, clona F3,5


63mm ohnisko, clona F4,5


63mm ohnisko, clona F8

Na středních ohniscích již chromatická aberace není problémem. Je sice trochu vidět, ale už není tak do očí bijící.


140mm ohnisko, clona F4,5


140mm ohnisko, clona F8

Na nejdelším ohnisku se chromatická aberace prakticky nevyskytuje.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.