Canon PowerShot G12: legenda pokračuje

2.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Měsíc kompaktů nekončí a my vám přinášíme recenzi profi přístroje Canon PowerShot G12. S 10MPx čipem a 5× optickým zoomem bude jistě hodně univerzální. Jak se projeví nová stabilizace, HDR režim a HD videosekvence?
Canon PowerShot G12 pokračuje v nastoleném trendu G řady. Jedná se tedy o vynikající profi kompakt. Pokud máte model G11 a uvažujete o výměně za model G12, raději to nedělejte. Oba fotoaparáty jsou vynikající, ale mnoho "vylepšení" modelu G12 "tak nějak" nefunguje natolik dobře, aby se to vyplatilo. Např. HD video je i nadále bez optického zoomu, což využití hodně limituje. Pokud se objedete bez zoomu, je kvalita výrazně lepší než u původního modelu. Další lákadlo v podobě HDR je rovněž téměř k ničemu. Vyžaduje stativ a to si už můžete rovnou nafotit tři snímky expozičním bracketingem a kvalitněji si je složit v PC bez nepříjemného halo efektu.

Vylepšení proti G11 zde nicméně i tak jsou, i když se o nich při uvedení tolik nemluvilo. Z těch známějších je to přední volič a opravdu účinnější optická stabilizace (makro snímky jsou skutečně lepší), z těch méně zmiňovaných např. lepší kolečko ISO voleb a bohatší možnosti nastavení automatické volby ISO citlivosti. Fotoaparát je poněkud velký a těžký, působí bytelně. Ergonomie ovládání je výborná, menu nabídky rychlé a přehledné, pochválit musím zejména tradiční quick menu, které je prostě dokonalé. LCD displej má solidní obraz a je plně polohovatelný, což dále zlepšuje možnosti přístroje.

Potěšily mě rozsáhlé možnosti nastavení interního blesku i podpora těch externích. Objektiv zůstává i nadále tentýž jako u modelu G10 a G11. Tedy s příjemným ohniskovým rozsahem a průměrnou světelností (velmi dobrou na kompakt, podprůměrnou na profi kompakt). Kresba je velmi slušná až do rohů, stinnou stránkou je jen silnější chromatická aberace zvýrazněná tím, že fotoaparát neustále přepaluje. Záporná korekce -0,3 nebo -0,7 EV by se měla stát základem. Na přepaly jsou Canony hodně háklivé a bohužel ani G12 není výjimkou.

Ocenění TREFA získává Canon PowerShot G12
za vynikající snímky, uživatelskou přívětivost a bohaté možnosti. Logo ocenění je ke stažení zde.

Ostření je přiměřeně rychlé a rozumně úspěšné. Výborné jsou ostřící vzdálenosti vhodné pro makro i telemakro. Možnosti nastavení expozice jsou bohaté, chválím přítomnost irisové clony i ND filtru, uvítal bych ale i delší než jen 15sekundovou expozici. Přeci jen jde o profi kompakt. Na širším ohnisku se dočkáte výrazného sférického zkreslení a při otevřené cloně i trochu viditelné vinětace.

Kvalita obrazu je vynikající. Do ISO 200 šum v podstatě neexistuje a většinou i na ISO 800 je odšumování ještě natolik akceptovatelné, že lze hovořit o kvalitních snímcích. Teprve od citlivosti ISO 1600 je už šum dost silný a odšumování dává snímkům a detailům v nich více zabrat. Výdrž na baterie je nadprůměrná, rychlost přístroje přiměřená, zejména mě potěšilo rychlé ukládání RAW snímků (pokud máte velmi rychlou kartu - ideálně 30 MB/s - nikdy nemusíte čekat na ukládání).

I když PowerShot G12 nepřinesl tolik vylepšení, kolik jsme viděli na papíře (resp. monitoru) při jeho uvedení, i nadále zůstává jednou z nejlepších voleb ve třídě profi kompaktů. Určitě si zaslouží naše ocenění TREFA.

Vynikající kvalita snímků
Výrazná náchylnost k přepalům
Velmi účinná optická stabilizace