Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G3 X: spousta zoomu v malém těle

9.12.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nový 1,0" ultrazoom Canon PowerShot G3 X. Ten má rozlišení 20 megapixelů a objektiv s nadprůměrným 25× optickým zoomem. Nechybí ani výklopný displej. Jak si povede v našem testu?
Snímač s 1,0" úhlopříčkou má rozlišení 20 megapixelů a tyto parametry už dobře známé z jiných profi kompaktů Canonu, Panasonicu nebo Sony. V testu se podíváme na výřezy z JPEGů a RAWů převedených přes Camera Raw.




ISO 125 (JPEG)




ISO 125 (konverze z RAWu)



ISO 125 má jen velmi mírný šum, kvalita snímku je velmi dobrá.




ISO 200 (JPEG)




ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 přináší jemný jasový šum do RAWu, snímky jsou nadále hodně slušné.




ISO 400 (JPEG)




ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 také trochu zvyšuje šum, v RAWu se začíná objevovat i ten barevný. Pořád je to ale dost dobrá kvalita pro případnou práci v RAW konvertoru.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)





ISO 800 (multiexpozice)



Citlivost ISO 800 navyšuje barevný šum v RAWu. JPEGy se začínají poněkud zahlazovat, hrany se trochu třepí. Multiexpozice vyhlazuje celý snímek, ztrácí kontrast i barvy. Nemá v podstatě žádný šum, přesto ale nevypadá zrovna hezky.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 1600 je barevný šum v RAWu dost zřetelný. JPEGy jsou poněkud zastřené s nevýrazným kontrastem.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 je už hodně vysoké a v RAWu je to znát. Barevného šumu je příliš a moc s tím už nevymyslíte. JPEGy jsou neostré a rozmyté.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



S dalším navýšením citlivosti na ISO 6400 opět roste šum. V RAWu už toho moc vidět není, toto je na 1" snímač mnoho. Snímky ve formátu JPEG jsou opět rozpité bez barev a kontrastu.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



Dostáváme se k nejvyšší citlivosti ISO 12800. Zde je šum opravdu velmi výrazný a je vidět, že nemá smysl s touto citlivostí vůbec pracovat. Nyní se podíváme na výřezy ze snímků konvertovaných do rozlišení 12 megapixelů pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi.


Canon PowerShot G3 X ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných do 12 MPx



Po zmenšení rozlišení vypadají snímky při prvních třech citlivostech velmi dobře. ISO 800 začíná ztrácet detaily, ISO 1600 vypadá ještě akceptovatelně. Výše je to ale už moc a kresba se hodně rozmývá.


Canon PowerShot G3 X ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAWů konvertovaných do 12 MPx



U RAWů to vypadá podobně. Do ISO 400 včetně takřka bez problémů, ISO 800 začíná trochu více šumět, ale dá se s tím slušně pracovat. Při ISO 1600 je už barevného šumu vcelku dost, ale stále je možné citlivou prací v RAW konvertoru dosáhnout přijatelných výsledků. Výše je už šumu hodně a s těmito citlivostmi už nelze čekat dostatečně kvalitní snímky (pochopitelně ale záleží na zamýšleném použití). Dále se podíváme na míru zachování detailů u náročné scény.


ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 400 dochází k mírnému úbytku detailů. Výraznější nárůst šumu a odšumování začíná být patrný při citlivosti ISO 800. ISO 1600 je už dost na hraně, tam je šumu hodně a po odšumění už opravdu nelze čekat dobré detaily v méně výrazných plochách. Na vyšší citlivosti už nemá smysl chodit. Co se ale stane, pokud rozlišení snížíme na 12 megapixelů, při kterých srovnáváme snímky?


Canon PowerShot G3 X ISO šum zajíc JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných do 12 MPx



Úbytky ostrosti a detailů jsou patrné při stejných citlivostech, ale ne tolik. ISO 400 je mírně rozmyté, stále však velmi kvalitní. ISO 800 je na tom hůře, pořád se to dá použít a ISO 1600 je taková nouzová citlivost, se kterou zvládnete vytvořit slušné snímky, ale s nedostatečnými detaily v některých náročnějších oblastech.


Canon PowerShot G3 X ISO šum zajíc RAW

výřezy z RAWů konvertovaných do 12 MPx



RAWy začínají šumět někde okolo ISO 800. Při ISO 1600 je už šumu více, méně výrazné detaily se začínají ztrácet. Citlivost ISO 3200 už nevypadá moc dobře. Podíváme se také na snímky bílé plochy.


ISO 125 (JPEG)



ISO 125 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum je v podstatě úplně odstraňován, v JPEGu jej není vidět ani při nejvyšší citlivosti ISO 12800. Přitom v RAWu se začíná zlehka objevovat při ISO 400 a postupně roste.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.