Canon PowerShot G3 X: spousta zoomu v malém těle
Dnes se podíváme na nový 1,0" ultrazoom Canon PowerShot G3 X. Ten má rozlišení 20 megapixelů a objektiv s nadprůměrným 25× optickým zoomem. Nechybí ani výklopný displej. Jak si povede v našem testu?
Kapitoly článku:
Noční scéna
Pokud fotoaparátu nabídnete dostatečný kontrast, zvládne ostřit i v noci. Chce to ostrou hranu a pak se chytne, naopak méně výrazné textury mu dělají problém i při průměrném osvětlení. Nabídka expozičních časů je dostatečná.
S přicloněním vznikají jen velmi málo znatelné hvězdičky kolem světel. Míra detailů je dost dobrá, což platí v podstatě celoplošně. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu. Tam je lepší zejména prokreslení méně výrazných detailů jako je tráva. Pokud silně prosvětlíte stíny, uvidíte v nich docela dost vypálených pixelů (s tím si ale snadno poradí odšumování RAW konvertorů). Dále se podíváme na výřezy při různých citlivostech v JPEGu i RAWu bez odšumování.
ISO 125 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 125 dává docela pěkné detaily a šum takřka neexistuje. S tímto rozhodně nebudou problémy.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 200 je rovněž dost čisté, tuto citlivost může používat bez obav.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 šum roste jen lehce, JPEGy se začínají trochu rozmývat v méně výrazných oblastech.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 už začíná trpět zvýšeným šumem, patrná je zejména jasová složka, trochu se objevují i barevné změny. JPEGy se rozmývají např. v keřích.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 přináší větší množství barevného šumu. JPEGy ukazují ztrátu barev. S citlivým odšumováním RAWů se to dá použít, ale musíte pochopitelně počítat s kompromisy.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 3200 dále roste barevný šum v RAWu. JPEG je poněkud zastřený, jakoby za nějakým igelitem.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 6400 už určitě nemá smysl používat. RAW je barevně hodně flekatý, naopak JPEG je celý rozmytý a bez detailů.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 12800 (multiexpozice)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 pro praktické využití nemá smysl. V RAWu je v podstatě už jen barevný šum, JPEGy nemají barvy ani detaily a ani multiexpozice je zrovna také nepobrala.
Standardní scéna
Nesmí chybět ani standardní snímky.
Detaily jsou zejména uprostřed dobré, směrem k rohům se ostrost zhoršuje. Rozmyté stromy zde nejsou chybou odšumování, neboť ani RAW zde neukazuje téměř žádnou kresbu.
expoziční čas 1/100 s, clona F4, citlivost ISO 125, ohnisko 50 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Po troše přizoomování se ale výkony objektivu zlepšují a je vidět celoplošně dobrou kresbu. Linie na šedé stěně mlýnů jsou v JPEGu vcelku viditelné, nahoře se ale začínají rozpadat. V RAWu je výsledek mnohem lepší, tam se tyto linie drží až nahoru s mírným moaré efektem.