Canon PowerShot G9 X Mark II: kapesní borec

18.7.2017, Milan Šurkala, recenze
Druhá generace profi kompaktu PowerShot G9 X Mark II přináší nový výkonnější procesor a výkonnější stabilizaci obrazu. My se dnes podíváme, jak dobře si tento fotoaparát vede. Bude to ideální kompakt do kapsy?
Před rokem a půl jsme testovali PowerShot G9 X a byl to vcelku příjemný fotoaparát za poněkud vyšší cenu. Dnes má G9 X Mark II tutéž cenu, ale také několik vylepšení. Otázkou tedy je, zda bude stát za to. Pokud jste si přečetli recenzi, asi jste zjistili, že jde o dosti vydařený kompakt. Má malé kapesní rozměry, je lehký a jeho dotykové ovládání není vůbec špatné. Problémem je ale to, že je tu jen dotykové ostření, které nahrazuje spoustu tlačítek a v zimě bude s ovládáním dost problém. Fotoaparát je svižný, má také překvapivě velký buffer.

Objektiv má malý 3× optický zoom a dobrou světelnost. V rámci profi kompaktů sice patří k horším, ale stále to není vůbec žádná tragédie, hodně dobré je to zejména u širších úhlů záběru. Schopnosti makra jsou slabé, to je ale pro tuto třídu kompaktů typické. U makra se vyhněte plně otevřené cloně, obraz je velmi mléčný. Pokud ale chcete přirozený soft focus, pak směle do toho a nepotřebujete žádné softwarové berličky. Objektiv má docela problémy s protisvětlem (odlesky). Vynikající je však optická stabilizace, tady focení s polovinou sekundy na maximálním zoomu není nesplnitelný úkol a focení ohňostrojů z ruky se dá také zvládnout.

Canon PowerShot G9 X Mark II ocenění Trefa

Ocenění TREFA získává Canon PowerShot G9 X Mark II
za solidní výkony v kompaktním těle a excelentní stabilizaci. Logo ocenění je ke stažení zde

Navzdory použití nepříliš velké baterie potěší solidní výdrž. Nejde sice o nějaký nadprůměr, ale rozhodně to neurazí. Velmi slušná je také Wi-Fi a oceňuji přítomnost automatického ND filtru. Ten lze využít např. k focení panningu za slušného světla, k čemuž dopomáhá i již zmíněná inteligentní optická stabilizace.

Pokud jde o kvalitu obrazu, ta je hodně dobrá. Slušný snímač moc nešumí, dynamický rozsah je v pořádku. Když ale začnete více prosvětlovat stíny, počítejte se šumem. Zpracování obrazu v JPEGu patří k těm slušným, jen někdy jsou stíny trochu více rozmyté, stále to i tak patří k nadprůměru. Fotoaparát sice disponuje HDR režimem, ten ale fotí užším úhlem záběru a barvy jsou v tomto módu dost nekontrastní.

Jaký je tedy verdikt? Ono změn proti G9 X sice zas tak moc není, ale přesto jsem měl z nového modelu mnohem lepší pocit (ono to bylo i tím, že jsem jej netestoval v zimě). Sekvenční snímání je dramaticky lepší a stabilizace, ta je prostě parádní. To, co si můžete dovolit fotit z ruky, nad tím jsem někdy opravdu žasnul. Jestli tyto vlastnosti stojí za příplatek 2000 Kč, to už nechám na vás. Mně osobně ale G9 X Mark II bavil, tentokrát trošku přimhouřím oko a ocenění TREFA mu udělím.

1. Focení dlouhých expozic i bez stativu (panning, ohňostroje,...)
2. Ty, kteří chtějí kapesní fotoaparát s vysokým výkonem
3. Sekvenční snímání do RAWu