Canon PowerShot SX160 IS: více megapixelů i zoomu

13.12.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Hodně vás zajímaly vlastnosti levného kapesního ultrazoomu Canon PowerShot SX160 IS. Odpovědi na mnoho otázek najdete v dnešní recenzi. Fotoaparát má 16MPx CCD snímač, objektiv s 16× optickým zoomem a možnost manuálních nastavení.
Canon PowerShot SX160 IS navazuje na své předchůdce, což je vidět na tvaru fotoaparátu, možnostech manuálního ovládání, napájení a v neposlední řadě se to postupně projevuje i v jisté zastaralosti přístroje už v době uvedení. V této třídě se už CCD čipy moc nenosí a s tím souvisí i to, že sekvenční snímání ani video nemají ani zdaleka takové vlastnosti, na které jsme zvyklí. LCD displej má nízké rozlišení a vzhledem k vysokému šumu čipu na vyšších citlivostech je náhled obrazu za horšího světla hodně zašumělý.

Ocenit musím velmi dobré držení přístroje, dobré zpracování (čemuž je v kontrastu pár "levných" prvků jako slabší LCD displej), nadprůměrné ovládání a zejména geniální quick menu. Objektiv dostal opět zvýšený optický zoom, což se bohužel projevilo v optických kvalitách. Na některých ohniskových vzdálenostech nepotěší rohová neostrost, problémem je hodně výrazná chromatická aberace, a to v některých případech téměř v celé ploše obrazu, nejen v rozích. Zhoršila se i světelnost objektivu. Na druhou stranu zvládá slušné makro i opravdu velmi dobré telemakro. Clonění má na starosti irisová clona. Díky tomu nabízí rozsáhlé možnosti nastavení clony a expozice, zejména co se týče expozičních časů.

Kvůli CCD čipu se dočkáte "jen" HD videosekvencí, nicméně ty jsou poměrně kvalitní. Je tu slušná stabilizace, ostření i zoom, jen ten smear efekt to kazí. Chvála putuje i na adresu výdrže baterií, kdy jsem se pohyboval dokonce nad číslovkou 500 snímků, což značně převyšuje údaje výrobce. Podobně jako u předchůdce SX130 IS, i zde je poněkud slabší automatika, kdy je občas dobré upravit vyvážení bílé (zejména za zamračeného počasí) a korekci expozice kvůli přepalům. Na druhou stranu technologie i-Contrast pro srovnání jasů sice zvyšuje šum a zhoršuje kresbu, ale jasy opravdu mnohem lépe zpracovává a pro malá výstupní rozlišení snímkům jednoznačně prospěje. Nepříjemným překvapením je také rychlost přístroje. Samotné ostření je v pořádku, ale start přístroje i prodlevy mezi snímky jsou zdlouhavé a sekvenční snímání má řádově nižší rychlosti, než je dnes běžné.

Stinnou stránkou fotoaparátu a nutno uznat, že pro Canon velmi překvapivou a netradiční, je vysoký šum a agresivní odšumování. Zatímco doposud Canon patřil k těm výrobcům, kteří raději zanechali více šumu a s tím i detaily, SX160 IS vypadá, jakoby Canon převzal vývojáře firmwaru posledních Panasoniců konkurenční řady TZ. Dobře nasvícené plochy jsou pěkně detailní, ale jakmile se objeví něco tmavého nebo ve stínu, je to rozmyté s méně výraznou kresbou. Vše to zhoršuje i vysoké množství ustřelených pixelů, a to i na nejnižší citlivost. Učebnicově se tu ukazuje nesmyslnost vysokého 16MPx rozlišení CCD čipu, který dává (za dobrého světla - po slunci) akceptovatelný obraz na ISO 100 a s i-Contrastem ještě přijatelným na ISO 200, ale u čehokoli vyššího je to špatné.

I když PowerShot SX160 IS ponechává rozsáhlé možnosti nastavení expozice i ostření a vyhoví tak těm, kteří si rádi hrají, neponechává nadprůměrné detaily snímků, kterými se chlubily předchozí modely. Navýšení zoomu bohužel vedlo ke zhoršení optických vlastností a celkově bych řekl, že je dnes lepší volbou starší model PowerShot SX150 IS. U SX160 IS bych případně počkal až na zlevnění, jak je typické pro stovkovou řadu SX po pár měsících prodeje.

1) Focení makra a telemakra
2) Učení se základních expozičních vlastností a vztahů clony, času a citlivosti

+ Bohaté manuální nastavení expozice