Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

8.8.2019, Milan Šurkala, recenze
Spolu se svými full frame CSC fotoaparáty představila společnost Canon také nový základní objektiv RF 24-105mm f/4 L IS USM. Dnešní recenze se mu podívá na zoubek a ukáže, jaký je po optické stránce.

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Fotoaparáty Canon mohou provádět automatickou korekci zkreslení a jak je vidět, provádí ji dost dobře. Na nejširším úhlu záběru se tak průměrné soudkovité zkreslení +2,2 % sníží na takřka neznatelných +0,6 %. Na maximálním zoomu se pak trochu viditelné poduškovité zkreslení s -1,3 % zarovná na čistou nulu.
 
24mm ohnisková vzdálenost, korigovaný JPEG
105mm ohnisková vzdálenost, korigovaný JPEG
24mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW
105mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW
 
 

Vinětace

 
Canon EOS RP umí provádět automatickou korekci vinětace (ztmavení rohů), přičemž plně odcloněný objektiv pak ubírá necelé 1 EV na nejširší ohniskové vzdálenosti a pak kolem 70-90 mm. S přicloněním vada klesá a např. u F9 už výrazněji nepřesahuje 0,5 EV. Bez korekce je ale vidět, že objektiv skutečně hodně vinětuje a plně odcloněný dokáže překonat i 2 EV. 
 
Canon RF 24-105mm F4 L IS USM průběh vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Dále se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy vzniku barevných kontur na kontrastních hranách.
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
24mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Jak je vidět, objektiv bohužel trpí na chromatickou aberací a ani s výraznějším cloněním se jí úplně nezbaví, každopádně trochu to pomůže. JPEGy ji mají softwarově odstraňovanou, a to poměrně slušně (snižuje se sice kontrast a hrany mají namodralý nádech, nejsou ale vyloženě fialové, zelené, modré nebo žluté).
 
 
35mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
35mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
35mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
35mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
35mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
35mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Podobné je to i na 35mm ohniskové vzdálenosti, zde je ale aberace ještě trochu výraznější a po odstranění vznikají výraznější duchové než v předchozím případě.
 
 
50mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
50mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
50mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
50mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
50mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
50mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Naopak 50mm ohnisková vzdálenost je v pořádku a ani v RAWu se nesetkáme s nějakou výrazně problematickou aberací.
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
U 70mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace vrací do hry, naštěstí nepříliš výrazně a je poměrně jednoduché ji odstranit.
 
 
105mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)
 
 
105mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)
 
 
105mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)
 
 
105mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)
 
 
105mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)
 
 
105mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)
 
Maximální zoom je na tom opět hůře, zde je chromatická aberace opět o něco výraznější (v RAWu).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.