Casio EXILIM FH25: univerzální sportovec

21.7.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po několika letech jsme se vrátili k recenzím fotoaparátů Casio. Dnes to bude 20× ultrazoom Casio EXILIM EX-FH25, který nabízí 10MPx CMOS snímač slibující neuvěřitelně rychlé sekvenční snímání a z toho plynoucí zajímavé režimy.
Casio EXILIM EX-FH25 se ukázal být velmi zajímavým fotoaparátem. Řekl bych, že je to tak trochu extrémista, má spoustu zajímavých vlastností, ale bohužel i několik negativních. Výsledné hodnocení tak může silně záviset na tom, co od přístroje požadujete.

Tělo se dobře drží a je nadprůměrně dobře zpracováno. Ovládání je poněkud nedotažené, je zde několik ergonomických prohřešků. Prvně je to zvláštní práce s bleskem (pokud chce automatika blýskat, striktně vyžaduje vyklopení blesku, upozornění uživatele ji nestačí - snímek bez blesku prostě nevyfotí), některé sekvenční režimy z hlavního ovládacího kolečka si překvapivě nenastavují hodnoty, které vyžadují (jednoduše navolíte režim na kolečku, ale dokud mu nepovolíte některé další volby v menu, jež vyžaduje, tak tento režim nefunguje). EVF hledáček je malý a hodně utopený.

Z nepochopitelného důvodu je zde i dnes výrobci velmi "oblíbený" úsporný režim zajíždění objektivu při prohlížení snímků. Pokud nemáte ve zvyku si vyfocené snímky lépe prohlížet a posuzovat jejich ostrost, šum a podobně, nebudete mít problém a tento odstavec můžete přeskočit. Osobně to ale dělám a s 95% úspěšností se objektiv zatáhl právě v okamžiku, kdy jsem si snímek doprohlížel. Jenže to už člověk musí čekat, než objektiv zajede, znovu vyjede a zazoomuje. Podobný problém má i Sony HX1 nebo Panasonic TZ10, zde je ale prodleva díky těmto úkonům až 10 sekund!

Potěší naopak slot pro paměťové karty, který je na straně přístroje a karty tak lze měnit i v případě, že je přístroj na stativu. LCD displej má dostatečnou úhlopříčku a pěkný obraz s dobrými pozorovacími úhly, rovněž zobrazení informací při focení mi přišlo bohaté (je zde i hodnota ohniska nebo automaticky volené ISO). Nabíjení zajišťují 4 AA baterie s výdrží přes 500 snímků na jedno nabití. Automatika i vyvážení bílé patří k těm trochu méně spolehlivým, občas ustřelují do obou stran. Snímky jsou občas poněkud tmavší, ale i světlejší, než by musely.

Videosekvence mají sice HD rozlišení, ale není možno zoomovat a nahrávat zvuk. Buď zvolíte ozvučené video s digitálním zoomem, a tedy i nízkou kvalitou, nebo video s optickým zoomem, ale bez zvuku.

Objektiv potěší příjemným ohniskovým rozsahem (širokoúhlejší než u Sony HX1 a Canon SX1/10/20 IS, které mají také 20× zoom), docela dobrá je i světelnost. Má sice velmi dobré hodnoty, bohužel průběhu Panasonicu FZ38 s téměř stejnými hraničními světelnostmi nedosahuje. Každopádně F4,5 na nejdelším ohnisku si zaslouží velkou pochvalu. Stinnou stránkou objektivu je silná chromatická aberace v celém průběhu ohnisek. Velmi dobrý je režim makra i telemakra.

S těmi jsem si vyhrál opravdu dost a pokud rádi fotíte tyto scény, může být pro vás Casio FH25 tím pravým. Ostatně 1,4× virtuální zvětšení je dobrá hodnota. Ostření je za dobrého světla přiměřeně svižné, úspěšnost je ale velmi dobrá. Manuální ostření je kvůli nevhodně zvolené rychlosti jeho ovládání v podstatě nepoužitelné, ačkoli jinak je náhled na displeji a zobrazení informací nadprůměrné. Na obou koncích ohniskového rozsahu má středně výrazné zkreslení, vinětace patří ve své třídě k těm mírnějším. Odlesků objektivu se bohužel dočkáte.

CMOS snímač slibuje zajímavé režimy sekvenčního snímání a je nutno uznat, že zde skutečně kraluje. Avizovaných 40 fps při rozlišení 9 megapixelů skutečně bez problémů dosahuje! Stejně tak zde najdete videosekvence až při 1000 fps, doporučoval bych pro sport zejména 120fps (640×480 pixelů) a 240fps (448×336 pixelů) variantu. Můžete volit rychlost snímání, počet snímků i mezipaměť, která uloží snímky ještě předtím než zmáčkněte spoušť. Počítejte s delším ukládáním na kartu.

Možnosti konfigurace sekvenčních režimů jsou úžasné. Je zde i HDR režim, který vynikajícím způsobem rozšiřuje dynamický rozsah, občas ale dělá nevyvážené jasy v rámci jednoho objektu a nemá rád pohyb. Digitální stabilizace by mohla volit vyšší citlivost než ISO 800, takhle je její účinek poměrně slabý (funkčnost jí ale jinak nelze upřít). Dále jsou zde různé režimy jako korekce prodlevy nebo dokonce zahájení sekvenčního snímání až po automatické detekci vstupu objektu do/z rámečku. Vynikající věc.

Nakonec se dostáváme ke kvalitě snímků. Osobně bych to označil anglickým výrazem "mixed bag". RAW je k dispozici jen při ISO 100 a 200 a vykazuje silný jasový i barevný šum. Zde je vidět, že CMOS čip i s BSI technologií stále CCD nedostihuje. JPEG odstraňuje jasový šum neuvěřitelně účinně. Velmi se to hodí při snímcích s hladkými plochami, naopak např. u trávy je výsledkem nepěkná patlanina. Proto nezvykle doporučuji v menu třeba o jeden stupeň zvýšit doostřování, které zvýší jasový šum a sníží degradaci detailů. To patlání je bohužel skutečně výrazné. FH25 produkuje docela použitelné snímky i na vyšší citlivosti, čímž příjemně překvapí.

Ve výsledku je Casio FH25 přístroj, který někomu může nabídnout opravdu hodně. Zejména ti, kteří chtějí snímat sport a nemohou si dovolit zrcadlovku, najdou v FH25 neocenitelného pomocníka. Ve třídě kompaktů lze stěží nalézt něco lepšího. Přístroj také potěší makrofotografy. Ostatní ale může odradit silná aberace, výrazné patlání se slabou kresbou nebo příliš dlouhé ukládání RAW souborů.

Vynikající režimy sekvenčního snímání a zpomalených videosekvencí
Několik ergonomických prohřešků (malý EVF, zvláštní ovládání blesku, zajíždění objektivu)
Dobré makro i telemakro