Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Casio EXILIM FH25: univerzální sportovec

21.7.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po několika letech jsme se vrátili k recenzím fotoaparátů Casio. Dnes to bude 20× ultrazoom Casio EXILIM EX-FH25, který nabízí 10MPx CMOS snímač slibující neuvěřitelně rychlé sekvenční snímání a z toho plynoucí zajímavé režimy.

Noční scéna


Casio EXILIM EX-FH25 nabízí až 30sekundovou expozici, což postačí pro většinu nočních situací. Autofokus je za horšího světla sice pomalejší, ale často velmi úspěšný. To je velké pozitivum.


expoziční čas 20 s, clona F4,7, citlivost ISO 100, ohnisko 49 mm, klikněte pro zvětšení

Fotoaparát zde velmi silně odšumuje, což se projevuje silným vyhlazením na silnici a trávě. V ostatních částech naopak odšumování docela sedí a projevuje se v téměř nulovém šumu. I poměrně malá clona stačí k tomu, aby kolem světel vznikaly výrazné hvězdičky. K dispozici je i RAW verze snímku.


expoziční čas 4 s, clona F4,2, citlivost ISO 100, ohnisko 139mm, korekce -1,7 EV

Při citlivosti ISO 100 je výsledek velmi dobrý. Opět jde vidět, že rozumně viditelné detaily jsou zachovány velmi dobře a bez šumu, nicméně slabší detaily (tráva ve stínu) s malým kontrastem je odšumováním bohužel silně vyhlazeny.


expoziční čas 2 s, clona F4,2, citlivost ISO 200, ohnisko 139mm, korekce -1,7 EV

ISO 200 zvyšuje odšumování i v trochu kontrastnějších oblastech, nicméně snímek je pro rozumné tisky nebo i vyšší rozlišení pro web více než dobře použitelný.


expoziční čas 1 s, clona F4,2, citlivost ISO 400, ohnisko 139mm, korekce -1,7 EV

Citlivost ISO 400 se od té předchozí příliš neliší. Rozmývání je trochu silnější, ale jinak snímek vypadá pořád dobře, ačkoli vyhlazeně. Pokud jde tedy o nejjemnější detaily, ty jsou prakticky neexistující, hlavní obrysová ostrost je ale překvapivě dobrá.


expoziční čas 1/2 s, clona F4,2, citlivost ISO 800, ohnisko 139mm, korekce -1,7 EV

Od citlivosti ISO 800 už začínají být i hrany trochu slabší. V pozadí už auta trochu mizí, snímku začínají i trochu chybět barvy.


expoziční čas 1/4 s, clona F4,2, citlivost ISO 1600, ohnisko 139mm, korekce -1,7 EV

ISO 1600 je asi nejvyšší citlivost použitelná pro malá rozlišení. Detaily jsou dosti slabé, totéž platí i o barvy, nicméně snímek stále není zahalen závojem, který by jej úplně zničil. Každopádně kvalitní snímky od této citlivosti opravdu nečekejte.


expoziční čas 1/8 s, clona F4,2, citlivost ISO 3200, ohnisko 139mm, korekce -1,7 EV

Nejvyšší citlivost ISO 3200 je ale už nepoužitelná. Hrudky šumu jsou silné, degradace detailů velmi zřetelná.


Standardní scéna


V této kapitolce se podíváme na dva (resp. tři) standardní snímky.


expoziční čas 1/400 s, clona F5,2, citlivost ISO 100, ohnisko 49 mm, klikněte pro zvětšení

Na první pohled vypadá snímek docela dobře, když se ale mrknete na spodní plochu tvořenou rybníkem, následuje spíše zděšení. Vodní plocha je nepřirozeně vyhlazena, přitom barevného šumu (zelených a fialových fleků) je zde až nezdravě dost.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 41 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie je ve formátu JPEG tak, jak ji vytvořil fotoaparát. Můžete si totiž stáhnout i odpovídající RAW soubor a následující snímek je pak převedeným RAWem v programu Camera RAW s vypnutým odšumováním. Jak vidíte u tohoto JPEGu, vyhlazování je velice silné, dost mi připomíná strategii kompaktů společnosti Samsung. Vytváří tedy jakési rozpité hrudky, zde ale poněkud velkého průměru.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 41 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie je získaná z již zmíněného RAWu pomocí Camera RAW. Vidíte, že detailů je zde podstatně více, než jste schopni získat z JPEGu, stinnou stránkou je vyšší šum (jeho odstranění má ale právě za následek ono vyhlazení JPEGu).
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.