Coolpix L3: levný automat v praxi

19.10.2006, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Tentokrát jsme se v redakci podívali, jak bude uživatel spokojen, pokud se rozhodne koupit si velmi levný automatický digitální fotoaparát, který nabízí pouze několik základních funkcí. Jako typického zástupce solidnějšího low-endu jsme si vybrali model Coolpix L3 od Nikonu. Ten nabízí pětimegapixelové rozlišení kombinované s klasickým trojnásobným optickým zoomem. Přestože nás nikterak funkčně ani rychlostně neohromil, ocenili jsme přítomnost funkcí jako D-lighting nebo dobře fungující tzv. "Ostření na obličej".
Ovládání tohoto Coolpixu nijak nevybočuje z běžné manipulace se standardně vybaveným kapesním expozičním automatem, což naznačuje, že se s L3 naučíte zacházet velice brzy a snadno a jen několik fint s nastavováním některých parametrů si budete muset ověřit v pěkně vyvedeném českém manuálu. Na přední straně Coolpixu objevíte kromě trochu líně se do prostoru vysouvajícího objektivu také velké okénko vestavěného blesku, naopak mrňavou kontrolku samospouště a nechybí ani několik drobných průduchů, za nimiž je schován mikrofon. Daleko zajímavější je horní strana, kde najdete velké a na namáčknutí citlivé tlačítko spouště a nechybí ani tlačítko vypnutí/zapnutí modelu. Nesmíme zapomenout ani na indikaci zapnutí přístroje a na zabudovaný reproduktor.

Centrem ovládání je potom jako obvykle zadní strana, kde najdete kromě dvoupalcového LCD displeje (s bohužel nízkým rozlišením) také kolébku zoomu – pokud podržíte její pravou stranu s označením „T“, tak se dostanete z optického přiblížení na digitální, které bych ovšem příliš nedoporučoval používat, protože jde o pouhý výřez, takže kvalita snímku pak podle toho vypadá. Praktické je samostatné tlačítko „Menu“, kterým se pochopitelně dostanete do nabídky jednotlivých funkcí a parametrů. Pod ním je umístěn křížový ovladač s namapovanými funkcemi (postupně režimy blesku, samospoušť a program Makro), trochu zbytečně není využito poslední rameno, kde by se hodila například korekce expozice… Pokud jsme se zmínili o tom, že v některých případech prostě manuál budete potřebovat, tak to je například ve chvíli, kdy budete chtít využít služeb povedené funkce D-lighting, o které jsme se již v předcházející kapitole rozepisovali. Tu zaktivujete pomocí středového tlačítka OK (ve zmíněném křížovém ovladači). Toto tlačítko se jinak samozřejmě používá k jakémukoliv potvrzení výběru při nastavování parametrů v Menu. Abychom doplnili popis zadní strany, tak doplníme ještě dvě samostatně umístěná tlačítka: první je určené pro vstup do režimu přehrávání, druhé pak umožňuje mazání snímků. Vstup do režimu již nasnímaných fotografií by byl možná pohodlnější a rychlejší přes spodní přepínač, který nabízí pouze tři polohy: režim snímání, program „Scene“ (sada přednastavených scén) a režim natáčení videa.

V levém boku je zabudován kombinovaný USB/AV konektor schovaný pod gumovou krytkou, na opačné straně modelu najdete slot pro externí paměťové karty typu Secure Digital (zde je již pevná plastová krytka). Zbývá nám již jen spodní strana, kde je závit pro stativ a prostor pro dvě tužkové AA baterie.

Než se půjdeme podívat podrobně na Menu fotopřístroje, tak si představíme několik funkcí, které se ovládají „hardwarovým“ způsobem, tedy pomocí tlačítek na těle modelu:

Na křížovém ovladači nastavujete tyto režimy blesku:
  • Auto (automatické aktivace blesku)
  • Automatická aktivace blesku s předbleskem proti červeným očím (klasická redukce jevu červených očí)
  • Trvale vypnutý blesk
  • Trvale zapnutý blesk (fill-in, tedy dojde vždy k odpálení blesku, při jakékoliv expozici)
  • Synchronizace blesku s dlouhými časy závěrky (využijete například při snímání v noci, kdy blesk osvětlí hlavní objekt a pozadí je zachyceno pomocí delších časů závěrky).

Samozřejmě při používání blesku nastává mezi jednotlivými expozicemi delší prodleva, protože blesk se musí nabít, což u tohoto modelu trvalo celých pět sekund – dokud bliká indikace blesku na zadní straně modelu (pod LCD displejem), tak nemůžete exponovat a je nutné počkat do nabití lampy.

Režimy Makro a Samospouště není nutné podrobně rozebírat, zato se podíváme na velkou řádku motivových programů. Těch je dvanáct, navíc je k dispozici ještě čtveřice asistenčních programů, které pomáhají s tvorbou kompozice snímků (díky zobrazení pomocného rámečku). Kromě obvyklých programů jako Portrét, Krajina, Sport nebo Noční portrét se setkáte také s těmito programy:
  • Párty/Interiér – vhodné pro snímání v interiéru a při umělém osvětlení
  • Pláž/sníh – správně zpracuje jas objektů jako sněhové závěje či velké písečné plochy
  • Západ slunce – při horších světelných podmínkách
  • Úsvit/Soumrak – model zachová odpovídající barevný nádech při slabém denním světle
  • Noční krajina – model nastaví automaticky delší expoziční čas
  • Makro – snímání z 10 centimetrů
  • Muzeum – pro snímání v interiéru bez využití blesku (zvyšuje hodnotu ISO)
  • Ohňostroj – použity delší časy závěrky
  • Reprodukce – pro snímání textů a kreseb
  • Protisvětlo – použijte vždy, když se nachází snímaná osoba ve stínu, přičemž pozadí je velmi jasné
  • Panorama asistent – nasnímáte sérii snímků (postupně tak aby „navazovaly“), do jednoho snímku je spojí až v počítači software Picture Project
  • Záznam zvuku – pro záznam, přehrávání a kopírování zvukových souborů ve formátu WAV

Menu

Do Menu, do kterého se dostanete stejnojmenným tlačítkem na zadní straně, není bohužel rozčleněné přehledněji do jednotlivých kapitol, ovšem v případě L3-ky to zase není takový problém, protože počet funkcí a parametrů není právě ohromující. V tzv. „Shooting Menu“, tedy v Menu pro režim snímání najdete tyto položky:
  • Set-up: zde nastavíte způsob zobrazení Menu, zvolíte obrazovku po zapnutí modelu, nastavíte datum a čas, upravíte jas displeje, upravíte zvuky, nastavíte dobu nečinnosti do automatického vypnutí displeje, nechybí ani formátování interní paměti nebo karty a celkový reset, výběr jazyka (není čeština). Především je zde ovšem schovaná aktivace funkce „Blur warning“ (známá „ručička“), která na displeji varuje před možným pořízením rozmazané fotografie z důvodu rozkývání fotoaparátu. V této nabídce také vyberete, jestli používáte jako zdroj energie NiMH nebo alkalické baterie.
  • Image mode: nastavení rozlišení snímků, přičemž pouze v nejvyšším rozlišení lze vybrat i jeden ze dvou kompresních poměrů při uložení snímku (High nebo Normal).
  • White Balance: lze takto upravit teplotu bílé: Automaticky, manuálně a pomocí pěti přednastavených hodnot (Denní světlo, Žárovka, Zářivka, Zamračeno a Blesk).
  • Exposure Compensation: korigování expozice v rozsahu +/- 2 EV po třetinách
  • Continuous: režimy Single (jedna expozice), Continuos (model zachytí až 13 snímků za sebou v nejvyšším rozlišení rychlostí 1,7 snímku z sekundu), Multi-shot (po stisku spouště automatika pořídí 16 snímků za sebou, které se zobrazí v mřížce 4x4 snímky o celkové velikosti finálního snímku 2592 x 1944 bodů)
  • BSS: velmi důležitá funkce při snímání v interiéru bez blesku – funkce Best Shot Selektor pořídí až deset snímků a vybere nakonec nejostřejší snímek (v praxi vybere ten s nejkratším pořízeným časem a tedy často s nejvyšší citlivostí)
  • Color Options: můžete při snímání využít několik barevných filtrů – Vivid (sytější barvy), Black-and-White (černobílý filtr), Sepia a Cyanotype (modrotisk)

Menu v režimu přehrávání snímků

Při prohlížení již pořízených snímků můžete v tomto Menu určit, který snímek poslat na vytisknutí (Print set), vymazat (Delete) nebo ochránit proti náhodnému vymazání (Protect). Praktická je také možnost vytvořit si malou kopii daného snímku. Coolpix L3 také umožňuje kopírovat snímky mezi vnitřní zabudovanou pamětí a použitou externí paměťovou kartou, a to oběma směry. Pokud máte na kartě snímky pořízené jiným fotoaparátem nebo již upravované fotografie v počítači, tak většinou nejdou překopírovat zpět do vnitřní paměti.