DiMAGE Z10: snadno, rychle... a levně

20.9.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Před nedávnem jsme vám podrobně přiblížili Z3-ku a už jsme tu s postřehy, jak se nám fotografovalo s její levnější variantou - modelem DiMAGE Z10. Oproti trojce sice nenabízí nic podobně bombastického jako je stabilizace obrazu, ovšem desítka nás přesto překvapila. S žádnou elektronickou zrcadlovkou se nám nepracovalo tak rychle: bleskový náběh, ukládání snímků, ostření - o zpoždění expozice nejde prakticky hovořit.
  1. DiMAGE Z10: snadno, rychle... a levně
  2. Ovládání a další popis
  3. Praktické zkušenosti
  4. Závěr
Kombinace osminásobného optického zoomu s třímegapixelovým snímačem bude řadě fotografů bohatě stačit, navíc výrobce nastavil zajímavou cenu, která ještě o nějakou tu tisícovku časem asi klesne. Přestože rychlost provozu sice pochopitelně není tak důležitá jako například obrazový výkon, tak musíme začít popisem toho, jak neskutečně rychle se s tímto modelem pracuje. Po zapnutí můžete téměř ihned začít fotografovat, protože jsme většinou naměřili čas kolem půl sekundy. I snímek v maximálním rozlišení při nejmenší kompresi se ukládá maximálně sekundu a toho, že prošvihnete danou situaci kvůli zpoždění expozice, se bát nemusíte. Optika ostřila velice svižně a přesně i při fotografování v interiéru a při horších světelných podmínkách (přitom minimální clona má hodnotu F3,2). Při ostření se objektiv nevysouvá.

Jinak je Z10-ka vybavena automatickým zaostřováním Rapid AF, které kombinuje pasivní AF a systém Video AF. Systém Rapid AF také využívá prediktivní řízení zaostřování, které určuje směr pohybu objektu a podle toho na něj zaostřuje. Objektiv je složen z jedenácti elementů v devíti skupinách a zahrnuje i dvě asférické čočky. Rozsah ohniskových vzdáleností objektivu je od 6 do 48 milimetrů (což odpovídá od 36 do 290 mm pro 35mm kinofilm) při pouze průměrné světelnosti od F3,2 do F3,4. Zmíněný osminásobný optický zoom můžete podle potřeby doplnit i o maximálně čtyřnásobné digitální přiblížení. V režimu Makro ostří novinka už od jednoho centimetru, což patří k možná méně nápadným, ovšem určitě nejzajímavějším parametrům tohoto modelu. Standardně optika zaostřuje od padesáti centimetrů.

Po prohlídce optické části se podíváme také na snímač. Model má zabudovaný prokládaný CCD čip typu 1/2,5 palce, který obsahuje 3,2 milionů efektivně využitelných obrazových buněk. S modelem proto nasnímáte fotografie v těchto čtyřech rozlišeních: 2048 × 1536, 1600 × 1200, 1280 × 960 a 640 × 480 bodů. Citlivost snímače se pohybuje automaticky od 64 do 400 ISO (manuálně lze nastavit na čtyřech hodnotách). Mírný šum jsme sice pozorovali už při hodnotě 200 ISO, ovšem při zapnutí funkce redukce šumu je i tato hodnota v pohodě použitelná. Pouze maximální čtyřstovku bych doporučoval používat spíše výjimečně. Obraz zpracovává technologie CxProcess II. Přestože je desítka nejlevnějším zetkem (cena při uvedení na trh), tak nabízí plnou kontrolu nad expozicí, včetně režimů s prioritou clony nebo času a i plného manuálu. Rychlost závěrky se pohybuje dokonce v ještě větším rozsahu než nabízí "luxusnější" DiMAGE Z3: od 1/2000 až do 15 sekund (k dispozici je i maximální otevření závěrky: Bulb - 30 sekund). Korekce expozice má opět rozsah: +- 2EV (po třetinových krocích). Novinka využívá tři režimy měření expozice: vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové. Při vícesegmentovém měření se pro určení expozice používá 256 segmentů. Trefit správnou expozici vám usnadní hned pět kreativních programů: Portrét, Sportovní akce, Krajina, Západ slunce a Noční portrét.

Desítka nás také potěšila výborným výkonem v našem energetickém testu, kdy při zapnutém LCD displeji a neustálém snímání s bleskem byla doslova k neutahání a ke kolapsu jsme jí přivedli až téměř po hodině a půl. V chodu udržuje model opět čtveřice AA alkalických baterií (které najdete v balení). Snímky se ukládají (ve třech kompresních poměrech) v JPEGu na paměťové karty Secure Digital (případně MultiMediaCard). Bohužel novinka má méně "rozsáhlé" sekvenční režimy, než jak jsme su u zetek zvykli. Přesto v třímegapixelovém rozlišení nasnímáte rychlostí 1,5 snímku za sekundu pět fotografií za sebou. K dispozici je také progresivní snímání. Co už u desítky nenajdete, je sekvenční snímání UHS. Z10-ka nabízí také neozvučený videozáznam, a to v maximálním rozlišení 640 x 480 bodů a nejvyšší rychlostí jenom patnácti snímků za sekundu. Délka záznamu je omezena kapacitou paměťové karty.

Specifikace Minolta DiMAGE Z10
Počet efektivních pixelů3,2 miliony
Snímací prvek CCDProkládaný CCD snímač pracující v primárních barvách, 1/2,5 palce, celkem 3,3 milionů snímacích elementů