Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Dva objektivy nebo jeden ultrazoom?

24.3.2010, Milan Šurkala, recenze
Mnoho z vás si už jistě položilo otázku, zda je lepší koupě dvou krátkorozsahových zoomovacích objektivů, nebo koupě jednoho ultrazoomového. V našem dnešním testu se tedy podíváme na objektivy Nikonu 18-55 mm VR, 55-200 mm VR a srovnáme je s 18-200 mm VR.

Sférické zkreslení


Podíváme se na zkreslení objektivů. Na širokých ohniscích se zpravidla vyskytuje sférické zkreslení, na nejdelších zase poduškovité. Jako první je zde 18mm ohnisko a objektivy 18-55 mm a 18-200 mm.


18-55mm objektiv

18-200mm objektiv

Sférickým zkreslením trpí oba objektivy. Zatímco u 18-55mm objektivu je to ještě snesitelné, 18-200mm verze přináší mnohem větší zkreslení. Horší je ještě to, že se nejedná asi o 95% výřez jako u ostatních snímků, ale asi o 80 % výřez. Normálně jen lehce uříznu přesah pár pixelů, abych zachoval poměr stran obrazce, u 18-200mm objektivu ale obrazec ani zdaleka nevyplňoval celou plochu fotografie, zhruba těch 80 %. Díky tomu ani nevidíte, jak velmi výraznou vinětací objektiv při ostření na krátké vzdálenosti, trpí.


18-55mm objektiv


55-200mm objektiv

18-200mm objektiv

Málorozsahové zoomy na zkreslení při 55mm ohnisku prakticky netrpí, linie jsou rovné. Spíše je trápí vinětace. Ta se naopak docela vyhnula 18-200mm objektivu, nicméně je zde patrné lehké poduškovité zkreslení.


55-200mm objektiv

18-200mm objektiv

Při poměru 3:2 jsem musel ze stran více řezat, takže samotné rohy snímku úplně nevidíte. Opět tak na snímku není vidět velmi výrazná vinětace rohů 18-200mm objektivu. 55-200mm verze má vinětaci více plošnou, zasahuje větší část obraz, má ale mírnější gradaci. Tento objektiv má mírné poduškovité zkreslení, u 18-200mm verze je trochu výraznější.


Vinětace a ostrost v rozích


Tato kapitola přinese trochu syntetických testů při ostření na krátkou vzdálenost cca 25 - 100 centimetrů. V takovém případě se optické chyby ještě více zvýrazňují, týká se to zejména neostrosti v rozích, která pak v praktických snímcích nebývá až tolik patrná. Snímky jsou foceny na formát RAW a převedeny bez úprav a korekcí optických vad. V reálu tedy obvykle takové výsledky nedostanete, budou lepší. Začněme 18mm ohniskem.


18-55 mm, clona F3,5


18-200 mm, clona F3,8

18-55 mm, clona F4


18-200 mm, clona F4

18-55 mm, clona F5,6


18-200 mm, clona F5,6

18-55 mm, clona F8


18-200 mm, clona F8

18-55 mm, clona F11


18-200 mm, clona F11

18-55 mm, clona F16


18-200 mm, clona F16

18-55 mm, clona F22

18-200 mm, clona F25

V tomto případě byl 18-200mm objektiv testován až na 26mm ohnisku. Jeho ostřící vzdálenost 45 cm bohužel vyžaduje velký odstup od testovacího obrazce a při kratším ohnisku už nevyplnil ani čtvrtinu plochy obrazu. Proto také není snímek rozdělen na 9 dílů (prostředek, všechny hrany i čtyři rohy), ale jen na čtyři díly (prostředek, horní a levá hrana a levý horní roh. Jak je vidět, 18-55mm objektiv trápí vinětace jen na nejširším ohnisku, nicméně neostrost v rozích se ztrácí až někde u clony F16, chromatická aberace je vidět ve všech případech, na vyšších clonách méně. 18-200mm objektiv trpí hlavně na velmi výraznou neostrost v rozích, která opět mizí až u clony F16. U obou objektivů je od F22 patrná difrakce. Pokračujeme 35mm ohniskem.


18-55 mm, clona F5


18-200 mm, clona F4,2

18-55 mm, clona F5,6


18-200 mm, clona F5,6

18-55 mm, clona F8


18-200 mm, clona F8

18-55 mm, clona F11


18-200 mm, clona F11

18-55 mm, clona F16


18-200 mm, clona F16

18-55 mm, clona F32

18-200 mm, clona F29

Ve středních ohniscích začíná mít základní setový objektiv navrch. Chromatická aberace i vinětace prakticky zmizely, ostrost v rozích je již od clony F5,6 akceptovatelná, dobrá pak od F10. Bohužel ultrazoom v rámci kompromisů tato ohniska při krátkých snímacích vzdálenostech stále ještě nezvládá, při nižších clonách je neostrost opravdu velmi výrazná a prakticky v celém rozsahu clon nemizí. Až při těch nejvyšších clonách není příliš výrazná, tam ale zase ničí detailnost obrazu difrakce. Následuje 55mm ohnisko.

18-55 mm, nelze nastavit nižší clona než F5,6

55-200 mm, clona F4


18-200 mm, clona F4,8


18-55 mm, clona F5,6


55-200 mm, clona F5,6

18-200 mm, clona F5,6


18-55 mm, clona F8


55-200 mm, clona F8

18-200 mm, clona F8


18-55 mm, clona F11


55-200 mm, clona F11

18-200 mm, clona F11


18-55 mm, clona F16


55-200 mm, clona F16

18-200 mm, clona F16


18-55 mm, clona F36


55-200 mm, clona F22

18-200 mm, clona F32

55mm ohnisko je středním ohniskem u 18-200mm objektivu, hraničním pak u zbývajících dvou. 55-200mm objektiv vyžaduje ostřící vzdálenost 1,1 metru, proto se testovací obraze vešel jen do čtvrtiny obrazové plochy a je zde ukázka jen z levé horní poloviny snímku. Jak je vidět, 18-55mm objektiv sice opět začíná trochu trpět na vinětaci, ale jen mírně a na nejnižší clonu. Ostrost je prakticky pořád velmi dobrá. 55-200mm objektiv prakticky nevykazuje vůbec žádné optické vady. Ultrazoomový 18-200mm objektiv vykazuje zejména na nejnižších ohniscích velmi výraznou neostrost v rozích, začíná se objevovat i chromatická aberace. Nyní se podíváme na 105mm ohnisko.


55-200 mm, clona F4,5


18-200 mm, clona F5,3

55-200 mm, clona F5,6


18-200 mm, clona F5,6

55-200 mm, clona F8


18-200 mm, clona F8

55-200 mm, clona F11


18-200 mm, clona F11

55-200 mm, clona F16


18-200 mm, clona F16

55-200 mm, clona F25

18-200 mm, clona F36

55-200mm objektiv má prakticky v celém rozsahu velmi dobrou kresbu i v rozích, neostrost je jen mírná a akceptovatelná. Spíše se objevuje vinětace, která je patrná na nižších clonách do cca F5,6 včetně. 18-200mm objektiv začíná mít podstatně ostřejší rohy než na předchozích ohniscích, stále je to ale velmi špatné a chromatická aberace se rovněž vyskytuje na nižších i středních clonách.


55-200 mm, clona F5,6


18-200 mm, clona F5,6

55-200 mm, clona F8


18-200 mm, clona F8

55-200 mm, clona F11


18-200 mm, clona F11

55-200 mm, clona F16


18-200 mm, clona F16

55-200 mm, clona F32

18-200 mm, clona F36

Na 200mm ohnisku se síly začínají trochu srovnávat, stále má ale objektiv s menším rozsahem ohnisek navrch. Především má ostřejší střed obrazu a netrpí na chromatickou aberaci. Také vinětace je méně patrná. Obecně ale i tento objektiv vykazuje mírně sníženou ostrost v rozích. 18-200mm verze má tento problém trochu výraznější.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.