Epson L800: Fotky téměř "zadarmo"

18.5.2012, Milan Šurkala, recenze
Epson nabízí velmi zajímavou fototiskárnu L800, jejíž hlavním lákadlem jsou bezesporu tiskové náklady. Proti běžným tiskárnám má za stejnou cenu násobně větší náplně a tisknete spíše v řádu haléřů. Velmi levně tiskne i A5 a A4 fotografie.

Software pro tisk

Základní ovladač tiskárny se dá vyvolat téměř ze všech programů, které umožňují tisk. V první záložce najdete několik předvoleb pro tisk vybraných druhů dokumentů, můžete je mazat i přidávat nové.

Druhá záložka je o něco podrobnější. Máte zde pět různých kvalit tisku, dále je tu výběr zdroje (List - horní podavač nebo CD/DVD - spodní), dále typ papíru (obyčejný, různé fotopapíry Epson a obálka) a jeho velikost. Nechybí ani zobrazení hladiny inkoustu, které se ani po desítkách vytištěných papírů v podstatě nepohnou. Pravá strana zajišťuje některá z vylepšení tisku.

Třetí záložka Upřesnit přebírá možnosti volby papírů z té předchozí, přidává i bezokrajový tisk. K technologiím vylepšení obrazu přidává i "vysokou rychlost" a důležité vyhlazování okrajů. To je z nějakého prapodivného důvodu vypnuto při tisku přes Epson Photo Print a fotografie pak nemají max. rozlišení, které by mohly mít (to u velkých fotek ale nemají ani tak). Důležitá je i správa barev, neboť tiskárna má trochu zvláštní barevné podání. Chce to trochu ladit, osobně se mi nejvíce zamlouvalo nastavení Epson Vivid. I přesto byly výtisky poněkud nazelenalé, vyvážení bílé je ale možné nastavit (pod tlačítkem "Nastavení").

"Rozvržení stránky" umožňuje upravit roztáhnutí dokumentu, tisk více stránek na jednu (max. 4) nebo naopak jednu stránku vytisknout jako plakát na více stran (až 4×4). Můžete přidat vodoznak a zapnout oboustranný (duplexní) tisk. Ten ale probíhá tak, že se nejprve vytisknou liché stránky, pak jste požádáni o přetočení papíru, vy je tedy vyjmete z výstupního zásobníku a vložíte do vstupního, klikněte na OK a "jedete dál". Lze volit počet kopií, jejich pořadí a třídění (zda 111222333... nebo 123123123...).

Pátá, poslední záložka se věnuje technickým nastavením tiskárny. Můžete si tedy zjistit stav inkoustů, vyčistit a nastavit tiskovou hlavu.

Toto je Status Monitor 3, který vám poví, jaké jsou hladiny jednotlivých inkoustů.

Pro tisk fotografií je k dispozici aplikace Epson Easy Photo Print. Vlevo je adresářová struktura, uprostřed snímky ve složce a pravý sloupeček obsahuje snímky vybrané k tisku.

klikněte pro zvětšení

Pak už se zobrazí vybraný snímek, vlevo si vyberete případný bezokrajový tisk, případně tisk více fotografií na jednu stranu. Nahoře je pak detailnější nastavení tisku, nad obrázkem je pak ještě pozicování snímku (zda se bude ořezávat nebo naopak zůstanou bílé kraje) a korekce obrazu. Dole je sice tlačítko pro spuštění tisku, osobně bych ale doporučil manuální tisk (File -> Manual Print), protože u tisku fotografií je vypnuto vyhlazování. Když je tato funkce vypnutá, můžete se setkat se zubatými liniemi.

klikněte pro zvětšení

Toto je detailnější nastavení tisku. Je zde zdrojový podavač, bezokrajový tisk, velikost papíru, typ papíru a kvalita tisku.

Můžete nechat také upravit barevné ladění a další korekce chyb jako jsou např. červené oči. Barevné ladění bych ale opět doporučil upravovat v manuálním tisku (viz screenshoty na začátku této kapitoly). Obecně bych ale kvůli jistým omezením v maximálním monžství dat (necelých 38 MB poslaných na tiskárnu) doporučoval používat standardní programy pro prohlížení a editaci snímků a tisknout z nich. Více v kapitole o tisku fotografií.

klikněte pro zvětšení

Konektivita

Tiskárna je vybavena pouze USB rozhraním. Kabel není dodáván v balení, takže si jej bohužel musíte dokoupit. Jakékoli bezdrátové rozhraní nebo např. síťové připojení tu bohužel nenajdete.