Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm FinePix HS10: ultrazoom roku?

17.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Fujifilm FinePix HS10 vyvolal hysterický zájem. Proto jsme si pospíšili a fotoaparát důkladně otestovali. Jak se projeví 10MPx CMOS BSI snímač v praxi? A jaký bude objektiv s 30× zoomem a snad nejlepším rozsahem ohnisek, který lze mít?

Autofokus, ostření


Fotoaparát nabízí autofokus, který nabídne ostření středové, automatický výběr ostřícího bodu, manuální výběr ostřícího bodu a ostření se sledováním. Je překvapivé, že manuální výběr ostřícího bodu nefunguje u makro a supermakro režimu, tedy v tom režimu, kde je tato funkce nejdůležitější. Nemožnost tohoto využití mě nepříjemně překvapila. Sledování objektů funguje docela dobře. Dále lze nastavit jednoduché a průběžné ostření. Průběžná varianta mě překvapila naopak příjemně svou dosti slušnou rychlostí, a to i v horších světelných podmínkách.

Manuální ostření mě poněkud zklamalo. Je zde sice prstenec pro jeho ovládání, ale jsou zde dva problémy, které manuální ostření dosti ztěžují. První problém je v průměrném rozlišení displeje. To by ani nebylo tak vážné, kdyby se zvětšený obraz opravdu zvětšil a zaostřil. Ke zvětšení náhledu sice dojde, ale zvětšuje se pouze to, co bylo na displeji zobrazeno bez zvětšení. Jinak řečeno, jeden nezvětšený pixel z původního obrazu na displeji se zvětší na 2×2 pixely ve zvětšeném náhledu. Obraz je tedy kostkovaný a zobrazení ostrosti je naprosto stejně špatné.

Druhý problém je v tom, že nepoznáte, zda otáčením prstence ostřící vzdálenost zvětšujete nebo zmenšujete. Zobrazovaný graf je chaotický a jeho smysl pochopíte až po dlouhé době. Navíc i tak je jeho vypovídající hodnota v podstatě nulová.



Co se týče ostřících vzdáleností, patří HS10 ve své třídě k průměru. Na nejširším ohnisku lze fotit od cca 10 centimetrů, na nejdelším ale potřebujete přes 2,5 metru. S makro režimem můžete jít na 6 centimetrů, na nejdelším ohnisku to jsou pak 2 metry. Supermakro režim zkracuje vzdálenost na 0,5 centimetru, ale největšího zvětšení zde objektiv nedosahuje.



Když se podíváte na podrobnější graf, vidíte, že do cca 190mm ohniska jsou ostřící vzdálenosti poměrně krátké a fotit makro z 15 cm na 190mm ohnisku není vůbec špatný nápad. Nyní se podíváme, jaká zvětšení vlastně v těchto případech objektiv dosahuje.



Supermakro režim sice dosahuje virtuálně (přepočet na 35mm ohnisko) zhruba 0,8× přepočtené zvětšení, ale jedná se o velmi širokoúhlé snímky. O mnoho lépe budou makro snímky vypadat na cca 120 až 190 mm ohniscích, kde se rovněž dosahuje cca 0,7 až 0,8× přepočtené zvětšení při mnohem lepších ohniscích. Poté už zvětšení klesá.

Pokud dodržíte minimální ostřící vzdálenost, objektiv potěší úspěšností ostření. I když se občas najdou výjimky, je často schopen zaostřit téměř na cokoli i při horším světle a na jakémkoli ohnisku. Pochopitelně pokud zamíříte na něco neosvětleného, nemá se čeho chytit, ale jinak stačí aspoň trochu rozumné osvětlení a fotoaparát se většinou chytne.

Naopak méně nadšení budete z rychlosti ostření. Na nejširším ohnisku je přijatelná, nicméně viděl jsem i mnohem rychlejší ultrazoomy. Se vzrůstajícím ohniskem rychlost klesá a v horším světle jakbysmet. Pokud zapnete rychlé ostření, měl by fotoaparát ostřit od delších vzdáleností, ale v praxi se to nepotvrdilo. Ostří ve stejném rozsahu ostřících vzdáleností a rychlost je zejména na delších ohniscích o něco lepší.


Makro režim


Makro můžete používat dvěma způsoby, přičemž oba nabízí zhruba stejné zvětšení (cca 0,8× při přepočtu na kinofilm).


expoziční čas 1/30 s, clona F2,8, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Toto je první způsob, využití supermakra na nejširším ohnisku (případně do cca 30 mm) se snímací vzdáleností necelého půl centimetru. Je škoda, že v makro režimech nelze ostřit jinam než na prostřední ostřící bod. Střední citlivost ISO 400 způsobuje poněkud nerovnoměrný jasový šum, ale jinak je kvalita snímku překvapivě dobrá.


expoziční čas 1/120 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 148 mm, klikněte pro zvětšení

Druhou možností je využívat ohniska kolem 120 až 190 milimetrů, kdy lze fotit ze zhruba 8 centimetrů, což ale s ohledem na ohnisko opět přináší zvětšení kolem 0,8. Výhodou je jiná perspektiva. Nyní už je jen na vás, jaký snímek právě potřebujete.


Nastavení expozice, automatika


Možnosti nastavení expozice jsou u Fujifilmu FinePix HS10 více než bohaté. Vedle povinné automatiky zde najdete i prioritu času, clony a plně manuální režim. Automatika může volit časy 1/4000 s až 4 sekundy. Totéž platí i pro prioritní režimy, nicméně v prioritě času bych čekal i delší čas než jen 4 sekundy. Každopádně v manuálním režimu už máte k dispozici půl minuty. Co se týče clon, ty jsou zespoda omezeny světelností objektivu.

Ta má dosti nepříjemný průběh, v podstatě již po krátkém zazoomování vyskočí hodně vysoko a už při 300 mm máte nejhorší hodnotu F5,6. Zajímavý je však skok při cca 330mm ohnisku, kde se světelnost zlepší a skočí na příjemnějších F4,5. Pokud tedy fotíte na dálku, zkuste využívat tohoto efektu. Maximální hodnota clony je F8 (režimech P, A, S a automatických), nicméně manuální režim nastavení je opět bohatší a umožní vám nastavit dokonce F11! Při 1/2,3" čipu ale počítejte s výraznější difrakcí.



Expozici můžete nechat měřit zónově (analyzuje typ scény, podle čehož expozici upraví), bodově nebo průměrově. Citlivost může být nastavena od ISO 100 až po ISO 6400, za skvělý počin považuji možnost omezit automatiku na rozsah ISO 100-400 až ISO 100-3200. Nádherně tak můžete regulovat to, jak zašuměné snímky bude automatika produkovat. Velmi nepříjemným překvapením ale pro mě bylo, že prioritní režimy nepodporují automatický výběr citlivosti, tu musíte nastavit napevno. To mi skutečně hlava nebere.

Korekci expozice je možné nastavit od -2 EV do +2 EV. Nechybí ani expoziční bracketing, jehož kroky mezi expozicemi mohou být 1/3 EV, 2/3 EV nebo 1 EV. Programový posun (změna clony a času v režimu P) je možný pouze v případě, že je ISO citlivost nastavená napevno.


Expoziční a fotografické režimy


Volbu fotografických režimů lze provést na hlavním ovládacím kolečku.



  • C - Uživatelský režim, sem lze uložit např. nastavený aktuální režim (příkladem může být třeba priorita clony), expoziční nastavení, ISO citlivost a spoustu dalších. Jednoduše tato volba slouží k uložení oblíbených nastavení pro oblíbené scény.
  • M (Manual) - Citlivost lze nastavit od ISO 100 do ISO 6400, čas od 1/4000 s do 30 sekund, clonu od světelnosti objektivu po F11. LCD displej bohužel nezobrazuje náhled na snímek v daném nastavení, takže se musíte řídit pouze doprovodným grafem.
  • A (Priorita clony) - ISO citlivost musíte nastavit ručně od ISO 100 do ISO 6400, clonu pak od světelnosti objektivu do F8. Nechybí ani korekce expozice od -2 EV do +2 EV. Expoziční čas je pak dopočítán automaticky (1/4000 s až 4 sekundy).
  • S (Priorita času) - Uživatel musí nastavit ISO citlivost a expoziční čas od 1/4000 s do 4 sekund. Clonu dopočítá fotoaparát automaticky (maximálně F8).
  • P (Program AE) - Automatika, fotoaparát počítá clonu (F2,8 až F8) i čas (1/4000 s až 4 s). Citlivost můžete nechat na automatice nebo ji nastavit manuálně. Automatiku můžete omezit do maximální citlivosti ISO 400 až ISO 3200, pokud citlivost nastavujete ručně, můžete využít i programový posun, tedy upravit clonu a čas, ačkoli byly nastaveny automatikou. Podporována je i korekce expozice.
  • AUTO - Automatický režim.
  • SR AUTO - Automatický výběr scénického režimu.
  • Adv - Pokročilé režimy, je zde např. režim P.Tm.Scény, který vyfotí čtyři snímky a složí je dohromady, což snižuje šum. Dále zde naleznete Vícepohybové snímání, kdy se opět vyfotí několik snímků a složí dohromady, pohybující se objekt je ale vždy zachycen, tedy jeho pohyb je rozfázován. Poslední odstraňovač pohybu, který vyfotí několik snímků a pohybující se objekt naopak vyřeže pryč.
  • SP1, SP2 - Nabídka scénických režimů.
  • Panorama - rychlé focení panoramat pomocí sekvenčního snímání.

Ještě se podíváme, jaké scénické režimy najdete ve fotoaparátu.
  • Přirozené a Blesk (Vyfotí dva snímky, jeden s bleskem, druhý bez něj).
  • Přirozené světlo
  • Portrét
  • Vyhlazení obličeje
  • Krajina
  • Sport
  • Noční scéna
  • Noc (Stativ)
  • Ohňostroje
  • Západ slunce
  • Sníh
  • Pláž
  • Party
  • Květina
  • Text


expoziční čas 1/200 s, clona F4,5, citlivost ISO 800, ohnisko 142 mm, klikněte pro zvětšení

Na ukázku zde máme Pro Low Light režim (P.Tm.Scény). Ten vyfotí čtyři snímky s vyšší citlivostí za účelem zkrácení expozičního času a jejich složením chce zároveň docílit snížení šumu. Nahoře vidíte snímek, jak jej fotoaparát vyfotil (jeden ze čtyř snímků).


expoziční čas 1/200 s, clona F4,5, citlivost ISO 800, ohnisko 142 mm, režim Pro Low Light, klikněte pro zvětšení

Sloučením těchto snímků se do opravdu dosáhnout naprosto minimální šumu i při citlivosti ISO 800. Snímky jsou hladké, nicméně také méně ostré. Hrany zůstávají ostré, je však např. slabší kresba ve trávě. Každopádně tento režim mě docela příjemně překvapil.


expoziční čas 1/56 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 117 mm, klikněte pro zvětšení

Dalším režimem je Odstranění pohybu. Fotoaparát pořídí 5 snímků a analyzuje statické a pohyblivé objekty. Ty pohyblivé umaže. Zde černý VW Passat stál, kdežto modrý Seat Cordoba jel. Fotografie je opět jedním z pěti pořízených snímků. Snímky jsou snímány v rozlišení 5 megapixelů.


expoziční čas 1/56 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 117 mm, režim Odstranění pohybu, klikněte pro zvětšení

A ono to opravdu funguje. Nicméně je tu jedno ale. Kvalita obrazu je poměrně špatná, dochází k rozpatlání obrazu, dobře to jde vidět např. na kapotě auta, která je divně roztažena do různých směrů. Funkce je standardně nastavena na půlsekundové snímání, tedy s rychlostí 10 fps. S takovou rychlostí bohužel funkce skutečně nefunguje, protože objekt se za tak krátký čas prostě nestihne posunout natolik, aby bylo vidět veškeré pozadí za objektem. Je však dobré, že čas lze nastavit i na jednu sekundu (5 fps), dvě sekundy (2,5 fps), 5 s (1 fps), 10 s (0,5 fps) a 20 s (0,25 fps). Pro rozumné fungování je většinou potřeba dvou sekund a více. Na základní nastavení jen velmi těžko dosáhnete dobrého výsledku smazání objektu.


expoziční čas 1/50 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 92 mm, klikněte pro zvětšení

Posledním z Advanced režimů je Vícepohybové snímání. Po vzoru předchozího režimu rovněž pořídí pět snímků v krátkém sledu, nicméně zde je pohybující se objekt naopak vždy zachycen, jde tedy vidět jeho postup pohybu.


expoziční čas 1/50 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 92 mm, režim Vícepohybové snímání, klikněte pro zvětšení

Upřímně řečeno, ani tato funkce mě příliš neoslovila. Zajímavé to je, to ano, ale že by byl výsledek nějak použitelný, to si nejsem jist. Kvalita je opět nízká díky silnému rozmazání i menšímu rozlišení.


expoziční čas 1/550 s, clona F6,4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, režim Panorama, klikněte pro zvětšení

Režim panoramat vám dovolí držet spoušť a při otáčení přístrojem zaznamenává snímky, které rovnou skládá dohromady. Je trochu těžké při tak velkém úhlu udržet stejnou rovinu, tady se mi to úplně nepovedlo. Nicméně to políčku je skutečně trochu do kopce, každopádně, cesta napravo je táž, která je i nalevo a měla by být ve stejné výšce. Panorama má rozlišení 5760×720 pixelů, kvalita tedy není nejlepší a na některých místech lze vidět spojování snímků.


expoziční čas 1/640 s, clona F6,4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, režim Panorama, klikněte pro zvětšení

Mnohem zajímavější je dle mého názoru focení panoramat s fotoaparátem otočeným na výšku. Díky tomu má pak panorama na výšku větší počet pixelů a působí tak trochu detailněji. I zde lze ale vidět spojování snímků, maskováno je ale poměrně dobře.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.