Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce
Dnes vám jistě opět uděláme radost toužebně očekávanou recenzí Fujifilmu FinePix HS20EXR. Tento ultrazoom je jeden z mála na trhu s manuálním 30× zoomem, najdeme zde i 16MPx snímač a EXR režimy. Bude dobrý i v praxi?
Kapitoly článku:
- Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
V otázce zkreslení není objektiv žádný přeborník. Na širokém ohnisku vykazuje silné sférické zkreslení (naměřeno 2,5 %, tipoval bych však více), na nejdelším je pak poduškovité, které je výraznější zejména v natažených krajích.
![]() ohnisko 24 mm |
![]() ohnisko 720 mm |
Vinětace
Průběh vinětace je dost roztodivný, každopádně není velkým problémem. Znát je jen při odcloněném objektivu, celkově je zhruba v trochu lepším průměru (nicméně záleží na ohnisku).

Kresba (nejen) v rozích
V této části testu se budeme věnovat kresbě objektivu. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost. Snímky jsou převedeny z RAWu pomocí softwaru RAW File Converter.
![]() 24mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F4 |
![]() 24mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 24mm ohnisko, clona F8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F11 |
Na nejširším ohnisku je vidět silná chromatická aberace, rohy jako takové jsou docela ostré, i když by to určitě mohlo být ještě lepší. Je vidět, že vysoká pixelová hustota ukazuje difrakci již při cloně F5,6 a F11 je už úplně neostré.
![]() 47mm ohnisko, clona F3,6 |
![]() 47mm ohnisko, clona F4 |
![]() 47mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 47mm ohnisko, clona F8 |
![]() 47mm ohnisko, clona F11 |
Ohniska kolem 50 milimetrů mají trochu lepší rohy s menší aberací, ale přesto viditelnou. Vyšší clony pochopitelně přináší znatelnou difrakci.
![]() 100mm ohnisko, clona F4 |
![]() 100mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 100mm ohnisko, clona F8 |
![]() 100mm ohnisko, clona F8 |
U ohnisek kolem 100 milimetrů se situace opět trochu zlepšuje. Rohy se zaostřují, aberace se snižuje. Difrakce na středních i vyšších clonách opět řádí.
![]() 166mm ohnisko, clona F5 |
![]() 166mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 166mm ohnisko, clona F8 |
![]() 166mm ohnisko, clona F8 |
Další prodloužení ohnisek téměř úplně odstranilo chromatickou aberaci, rohy jsou slušné, samotná kresba ale není příliš ostrá ani uprostřed.
![]() 324mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 324mm ohnisko, clona F8 |
![]() 324mm ohnisko, clona F11 |
Ohniska kolem 300 milimetrů mají horší rohy, kresba není moc ostrá, což je dáno i difrakcí (při světelnosti F5,6 a vysoké pixelové hustotě se ani není čemu divit).
![]() 720mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 720mm ohnisko, clona F8 |
![]() 720mm ohnisko, clona F11 |
Nejdelší ohnisko není vůbec ostré a kresba je dost špatná. Nyní zkusíme ostřit na delší vzdálenost.
![]() 24mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F4 |
![]() 24mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 24mm ohnisko, clona F8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F11 |
U nejširšího ohniska je středová ostrost v pořádku, rohová o něco horší. Vyšší clony se opět projevují silnější difrakcí.
![]() 47mm ohnisko, clona F3,6 |
![]() 47mm ohnisko, clona F4 |
![]() 47mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 47mm ohnisko, clona F8 |
![]() 47mm ohnisko, clona F11 |
Kresba je vyrovnaná po celé ploše, a to i na plně otevřené cloně. Můžete si všimnout chromatické aberace.
![]() 96mm ohnisko, clona F4 |
![]() 96mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 96mm ohnisko, clona F8 |
![]() 96mm ohnisko, clona F8 |
Střední ohniska jsou v rozích také docela slušná, na vyšších clonách se opět objevuje silnější difrakce.
![]() 180mm ohnisko, clona F5 |
![]() 180mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 180mm ohnisko, clona F8 |
![]() 180mm ohnisko, clona F8 |
Na těchto snímcích je vyrovnaná kresba po celé ploše, vysoká clona vykazuje silnou difrakci (žaluzie úplně zmizely).
![]() 324mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 324mm ohnisko, clona F8 |
![]() 324mm ohnisko, clona F11 |
Delší ohniska přes 300 milimetrů jsou slušná uprostřed, rohy jsou o něco slabší. S vysokou clonu je tu opět difrakce a na snímcích je vidět i chromatickou aberaci.
![]() 720mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 720mm ohnisko, clona F8 |
![]() 720mm ohnisko, clona F11 |
Na nejdelším ohnisku je kresba uprostřed přijatelná, rohy jsou o něco slabší.
Chromatická aberace
Dále se podíváme, jak moc trpí objektiv na chromatickou aberace a jiné barevné chyby.

24mm ohnisko, clona F2,8

24mm ohnisko, clona F4

24mm ohnisko, clona F8
Na nejširším ohnisku je chromatická aberace mírná, není žádným vážnějším problémem (fotoaparát si pomáhá softwarovým odstraňováním).

46mm ohnisko, clona F3,6

46mm ohnisko, clona F8
Ani na ohnisku 46 milimetrů nejsou velké problémy. Fotoaparát aberaci lehce odstraňuje, po přiclonění je vada trochu patrnější, ale to je dáno také silnější expozicí.

96mm ohnisko, clona F4

96mm ohnisko, clona F8
Střední ohniska kolem 100 mm mají slabší aberaci, ta je ale opět softwarově docela slušně odstraňována.

180mm ohnisko, clona F5

180mm ohnisko, clona F8
I zde si můžete všimnout lehké aberace, kterou fotoaparát odstraňuje. Po přiclonění se zvyšuje difrakce i plošný rozsah aberace.

324mm ohnisko, clona F5,6

324mm ohnisko, clona F8
Delší ohniska přes 300 milimetrů zvyšují chromatickou aberaci. Fotoaparát nepolevuje v jejím odstraňování, a tak výsledky naštěstí nehrají všemi barvami.

720mm ohnisko, clona F5,6

720mm ohnisko, clona F8
Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace asi nejvýraznější, nicméně i přesto je mnohem nižší, než je u ultrazoomů obvyklé. Ve výsledku sice nelze říci, že by byla HS20EXR imunní vůči této vadě, ale odstraňování aberace rozhodně odvádí dobrou práci. V RAWu je chromatická aberace podstatně výraznější.