Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce

Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce
, , recenze: specifikace produktu
Dnes vám jistě opět uděláme radost toužebně očekávanou recenzí Fujifilmu FinePix HS20EXR. Tento ultrazoom je jeden z mála na trhu s manuálním 30× zoomem, najdeme zde i 16MPx snímač a EXR režimy. Bude dobrý i v praxi?
K oblíbeným
reklama

Měření rychlosti


Fotoaparáty Fujifilmu většinou patří k průměru v problematice rychlosti. Některé nepříjemnosti v menu nabídkách pak práci zbytečně prodlužují. Použil jsem SDHC kartu SanDisk Extreme se zapisovací rychlostí až 30 MB/s.
    • První snímek - 3,7 sekundy
    • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,3 sekundy
    • Snímek s namáčknutím tele - 0,4 až 1,7 sekundy
    • Odezva na spoušť - OK
    • Prodleva mezi snímky JPEG - 1,45 sekundy (1,4 sekundy v 8MPx EXR)
    • Prodleva mezi snímky RAW - 1,7 sekundy (po druhém snímku roste na 5,2 sekundy, resp. 3,3 sekundy v EXR SN/DR)
    • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,1 sekundy (po druhém snímku roste na 5,9 sekundy, resp. 3,5 sekundy v EXR SN/DR)
    • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,4 sekundy
    • Sekvenční snímání 11 fps (4MPx) - 8,4 fps (max. 32 snímků, ukládání 14 sekund)
    • Sekvenční snímání 8 fps (8MPx) - 6,8 fps (max. 16 snímků, ukládání 16 sekund)
    • Sekvenční snímání 5 fps JPEG (16MPx) - 4,4 fps (max. 8 snímků, ukládání 19 sekund)
    • Sekvenční snímání 5 fps RAW (16MPx) - 4,35 fps (max. 6 snímků, ukládání 24 sekund)
    • Sekvenční snímání 5 fps RAW+JPEG (16MPx) - 4,35 fps (max. 6 snímků, ukládání 31 sekund)
    • Sekvenční snímání 3 fps JPEG (16MPx) - 3,05 fps (max. 8 snímků, ukládání 20 sekund)
    • Sekvenční snímání 3 fps RAW (16MPx) - 2,95 fps (max. 6 snímků, ukládání 25 sekund)
    • Sekvenční snímání 3 fps RAW+JPEG (16MPx) - 2,95 fps (max. 6 snímků, ukládání 32 sekund).

Náběh přístroje je trochu pomalejší, ostření na širokém ohnisku je ale vynikající. Už při středním zoomu ale rychlost znatelně klesá. Pokud ostříte na opravdu hodně kontrastní linie, i na nejdelším ohnisku lze dosáhnout vynikajících 0,4 sekundy, bohužel v běžných podmínkách se budete pohybovat kolem sekundy a nezřídka i mnohem delších časů. Ostření se zoomem není rychlé. Prodlevy mezi snímky jsou v pořádku, jak je ale u Fujifilmu typické, s RAWem jsou jen a jen problémy. 6 RAW snímků má necelých 150 MB, při dané rychlosti karty by to mohlo jít zvládnout řekněme tak do osmi sekund (nepočítám s tím, že by karty zvládly maximální udávanou rychlost). Proč to ale zabere skoro půl minuty?

Očividně je zde RAW buffer pro oněch 6 snímků, tak se ptám, proč jej fotoaparát pořádně nepoužívá? Proč nelze s fotoaparátem pořádně pracovat, zatímco se RAW snímky ukládají na kartu? Letitá nectnost Fujifilmů tak stále přetrvává. Naštěstí můžete v průběhu ukládání snímků fotit, ale nemůžete nic nastavit. Vždy musíte počkat, až se všechny RAWy uloží. A protože je z nepochopitelných důvodů ukládání RAWů asi třikrát pomalejší, než dovoluje karta, je problém o to palčivější. Zkoušel jsem i 10MB/s karty, a tam už jeden RAW ukládáte asi 10-12 sekund.


Vyvážení bílé, barvy


Musím uznat, že s barvičkami a vyvážením bílé jsem byl u Fujifilmu spokojen. Tlačítko WB jsem za celou recenzi použil snad jenom jednou (nepočítám-li snímání následujících snímků). Nechybí ani měření pomocí bílé plochy, přesná volba pomocí Kelvinů není možná. Je zde však možnost jemné kalibrace.


automatické



uživatelký

slunce



stín

denní zářivka-1



teplá bílá zářivka-2

studená bílá zářivka

umělé osvětlení

Dále zde najdete několik filmových režimů.


PROVIA/standard



Velvia/živé

ASTIA/nižší



B&W

sépie

Můžete nastavit i tón snímků (v podstatě kontrast).


zdůrazní obrysy



standard

změkčí obrysy

Upravit můžete i ostrost a saturaci. My se budeme věnovat jen ostrosti.


zdůrazní obrysy



standard

změkčí obrysy

S vyšším doostřováním určitě čekejte vyšší šum na hranách. Určitě bych ostrost nezvedal, pro přirozenější snímky bych ji spíše snížil.


Optický a digitální zoom


Objektiv nabídne vysoký 30× optický zoom a nyní se podíváme, jak se to projevuje v praxi.



expoziční čas 1/900 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru rozhodně neodpovídá 24mm ohnisku, ale je daleko širší (odhadem tak 21-22 mm). S Fujifilmem HS20EXR se vám do záběru vejde skutečně mnohé. Kvalita obrazu je průměrná, obraz se docela třepí a detaily se však moc nepatlají, což je dobře.



expoziční čas 1/280 s, clona F6,4, citlivost ISO 100, ohnisko 720 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je velmi dobré. Ostrost uprostřed obrazu je přijatelná, rohy jsou však docela neostré.



expoziční čas 1/950 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Opět si můžete všimnout nebývale širokého úhlu záběru. DR režim navolil vyšší citlivost, což se projevuje vyšším šumem. Tráva je rozpatlaná, plot dole nemá téměř žádnou kresbu. V RAWu, který dávám k dispozici, je pozorovatelná chromatická aberace, JPEG je jí účinně zbaven.



expoziční čas 1/800 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Tentýž snímek, tentokrát ale na EXR DR režim s rozlišením 8 megapixelů. Na pixelové úrovni vypadá mnohem lépe, nicméně tráva se pořád dost patlá a některé jiné části (např. plot) jsou dost přeostřovány. Pro porovnání je tu i RAW snímek.



expoziční čas 1/280 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 720 mm, klikněte pro zvětšení



Největší 30× zoom znamená velkou změnu úhlu záběru, hotový dalekohled. Kresba by mohla být detailnější, viděl jsem však i mnohem horší ultrazoomy.


Protisvětlo


Fotoaparát nabízí dvě technologie na prosvětlování stínů a rozšiřován dynamického rozsahu. DR200% a DR400% zvětšuje citlivost na dvojnásobek, resp. na čtyřnásobek, což by teoreticky mělo vést k silnějšímu šumu. Dále je zde EXR DR režim, kdy polovina pixelů fotí na "světla" a polovina na "stíny". Stinnou stránkou je jen poloviční rozlišení, ale to činí stále velmi pěkných 8 megapixelů.



expoziční čas 1/850 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Obloha se přepaluje, stíny jsou tmavé, nepříliš dobře prokreslené. Ve větvích je trochu chromatické aberace, objektivu se bohužel nevyhýbají odlesky.



expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie DR400% zde zvýšila citlivost na ISO 400, což má hned několik negativních dopadů. Logicky je to velmi nepříjemný šum v prosvětlených plochách, za druhé je to nutnost hodně clonit, což zde způsobuje difrakci a tedy rozmazaný obraz. Nutno však uznat, že obloha se méně přepaluje a i krajina má trochu lepší jas.



expoziční čas 1/550 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



EXR DR režim se předvedl jako nejlepší. Přepal v obloze je nejmenší, krajina je krásně barevná. Díky nižšímu rozlišení 8 megapixelů vypadá snímek docela slušně (jisté patlání si ale nelze nevšimnout). Odlesky nicméně pořád zůstávají.



expoziční čas 1/900 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Krajina je velmi tmavá, téměř bez kresby. V obloze je opět přepal, na větvích chromatická aberace. Můžete si stáhnout RAW.



expoziční čas 1/1700 s, clona F8, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S DR400% se sice dočkáte trochu lepších jasů (slabší přepal na obloze, světlejší krajina), šum je ale v plném rozlišení při ISO 400 opravdu nepříjemný.



expoziční čas 1/850 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



I zde je sice krajina dost tmavá, ale přeci jen lépe prokreslená, ani obloha se moc nepřepaluje. A rozlišení 8 megapixelů dle mého názoru stačí. Mimochodem, stačí nastavit napevno rozlišení 8 megapixelů, povolit automatiku DR a bude se místo DR200% a DR400% používat EXR DR režim i v běžných PASM režimech.


Nejnovější články
Canon EF 35mm f/2 IS USM Canon EF 35mm f/2 IS USM
V dnešním testu se podíváme na zajímavý zrcadlovkový objektiv Canon EF 35mm F2 IS USM. Ten při své krátké ohniskové vzdálenosti překvapí přítomností optické stabilizace. Jaký bude po dalších stránkách?
Dnes, recenze, Milan Šurkala
Fujifilm ukončuje vývoj 33mm F1.0, bude 50mm F1.0 Fujifilm ukončuje vývoj 33mm F1.0, bude 50mm F1.0
Společnost Fujifilm loni do roadmapy přidala objektiv 33mm F1.0, nicméně se ukázalo, že vyrobit takový objektiv je dost velký problém. Místo toho raději udělá 50mm F1.0, který by měl být konstrukčně o něco jednodušší a kompaktnější.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Olympus v rozhovoru slíbil 500mm objektiv a více novinek Olympus v rozhovoru slíbil 500mm objektiv a více novinek

Společnost Olympus v poslední době nevydala mnoho novinek. V posledním rozhovoru zástupci společnosti řekli, proč tomu tak bylo, ale také zmínili, jaké novinky chystají do budoucna. Měl by to být např. objektiv s 500mm reálnou ohniskovou vzdáleností. 

Včera, aktualita, Milan Šurkala
4 chystané objektivy Tamronu budou všechny s F2.8 4 chystané objektivy Tamronu budou všechny s F2.8
Před měsícem Tamron vydal teaser na čtyři připravované objektivy pro systém Sony FE, tedy full frame CSC fotoaparáty této značky. Nyní prosáklo na veřejnost, o které modely půjde a všechny mají mít světelnost F2.8.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fotograf proměnil celé patro mrakodrapu v New Yorku v obrovský foťák Fotograf proměnil celé patro mrakodrapu v New Yorku v obrovský foťák
Fotografie se dají vytvářet různými způsoby, netradiční postup si našel britský fotograf, který k fotografování použil celé jedno patro vysokého mrakodrapu v New Yorku. Přetvořil ho na obří fotoaparát.
21.9.2019, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář