Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce

11.7.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vám jistě opět uděláme radost toužebně očekávanou recenzí Fujifilmu FinePix HS20EXR. Tento ultrazoom je jeden z mála na trhu s manuálním 30× zoomem, najdeme zde i 16MPx snímač a EXR režimy. Bude dobrý i v praxi?

Noční scéna


Bohatý rozsah časů a možnost navolit clonu až F11 dovoluje získat slušné hvězdičky kolem světel. S ostřením není moc problém.



expoziční čas 15 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 47 mm, klikněte pro zvětšení



S dlouhými časy můžete dosáhnout zajímavých časových efektů, problémem tohoto čipu je ale vysoký šum při dlouhých expozic, a to i na nižších citlivostech. Na dalších snímcích uvidíte výřezy snímků při různých citlivostech, kde vlevo je snímek z JPEGu, vpravo pak z RAWu. Vzhledem k tomu, že obraz je trochu korigován, jsou oba snímky při stejné pozici vzájemně posunuté.



ISO 100 (16 MPx)



RAW je lehce neostrý, nechybí lehký barevný šum. JPEG je barevně výrazně lepší, ostřejší, na hranách je občas nějaký ten ustřelený pixel.



ISO 100 (8 MPx)



RAWy při EXR SN režimu vypadají nějak "divně". Každopádně JPEG je krásně bez šumu, nicméně odšumování by mohlo být trochu slabší, rozmývání obrazu je trochu silné.



ISO 200 (16 MPx)



ISO 200 chytá v RAWu modré barevné fleky, JPEG je barevně správný, ale míra ustřelených pixelů je už docela vysoká.



ISO 200 (8 MPx)



V režimu EXR SN je RAW i JPEG zašuměný, takže výhoda nižšího rozlišení se zde moc nepotvrzuje.



ISO 400 (16 MPx)



Další navýšení citlivosti na ISO 400 opět zvyšuje barevný šum v RAWu a ustřelené pixely v JPEGu. Díky doostřování je jejich počet vyšší, na druhou stranu snímek stále vypadá docela detailně.



ISO 400 (8MPx)


Osmimegapixelové snímky mají lehce nižší šum. Na kompakt to není špatný výsledek.



ISO 800 (16 MPx)



ISO 800 dále zvyšuje šum, JPEGy už lehce ztrácí barvy. RAW je neostrý.



ISO 800 (8 MPx)



Naopak 8 megapixelů v EXR SN režimu navyšuje odšumování a snímek vypadá překvapivě koukatelně.



ISO 1600 (16 MPx)



Citlivost ISO 1600 nevypadá dobře. Ostrost je pryč, stejně tak barvy.



ISO 1600 (8 MPx)



I zde nižší rozlišení vypadá ve výsledku o něco lépe, šum je přirozenější. Ale ani tak nejde o pěkný výsledek.



ISO 3200 (16 MPx)



Citlivost ISO 3200 je v podstatě nepoužitelná. Barvy úplně zmizely, RAW jimi zase hraje bez nějaké viditelnější kresby.



ISO 3200 (multiexpozice)



Naopak velmi zajímavý je režim multiexpozice ve sníženém rozlišení 8 megapixelů. Fotografie složená ze čtyř snímků focených při ISO 3200 dává docela pěkné barvy a šum se dá nouzově přežít.



ISO 6400 (8 MPx)



ISO 6400 je k dispozici pouze v nižším rozlišení (ale bez EXR SN režimu), není k dispozici ani RAW. Snímek nevypadá hezky.



ISO 12800 (4 MPx)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v rozlišení do 4 megapixelů. Ale ani to nepomáhá, šum je opravdu velmi vysoký.


Standardní scéna


V recenzi se podíváme i na dvě standardní scény.



expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení



S EXR DR režimem se fotí jen do rozlišení 8 megapixelů. Díky tomu je dynamický rozsah velmi slušný, rovněž ke kresbě nelze mít vážnější výhrady. Můžete si stáhnout i RAW snímek.



expoziční čas 1/550 s, clona F5, citlivost ISO 100,, ohnisko 41 mm, klikněte pro zvětšení



Rozlišení 16 megapixelů se zde předvedlo v dobré formě. Detaily jsou většinou slušné, patlání spíše mírnější, některým plochám ale chybí výraznější ostrost. I zde je k dispozici RAW.



expoziční čas 1/680 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 41 mm, klikněte pro zvětšení



Při 8 megapixelech vypadá snímek na pixelové úrovni o něco lépe. Můžete si stáhnout RAW snímek.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.