reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-M1: našlapaná stylovka

10.2.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším fotoaparátem, který se objevil u nás v redakci, je Fujifilm X-M1. Jde o malý stylový CSC fotoaparát, je tedy bez hledáčku, díky čemuž má kompaktnější rozměry. Vyzkoušeli jsme jej se setovým objektivem 16-50 mm.
Fujifilm X-M1 je vybaven APS-C X-Trans senzorem s rozlišením 16 megapixelů. Díky X-Trans matici by měl mít více detailů než běžné APS-C čipy s Bayerovou maskou. My se podíváme na JPEGy se standardním odšumováním a RAWy převedené přes RAW File Converter. Méně zpracované RAWy se mi přes žádný program nepodařilo dostat.



ISO 100 (JPEG)



Nejnižší citlivost ISO 100 je rozšířenou citlivostí (tedy ztmavené ISO 200), k dispozici je pouze ve formátu JPEG. Šum nikde není, výchozí odšumování je v některých detailech trochu silné.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je krásně čistá, zde lze rozhodně chválit.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Ani citlivost ISO 400 na tom není špatně, jasový šum je velmi jemný a nepřekáží.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 přináší trochu více jasového šumu do RAWů, stále jde ale o velmi pěkný výsledek. JPEGy jsou nadále pěkné, může však docházet ke slabému slévání barev zejména v červených plochách.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



S navýšením citlivosti na ISO 1600 opět lehce stoupá jasový šum. I přesto se z RAWů stále dají vytáhnout dosti kvalitní výsledky. JPEGy trochu ztrácí barvy (opět je vidět patlání v červených odstínech).



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 už jasově šumí docela dost, stále se to dá s odšumovacími algoritmy udržet v rozumných mezích. JPEGy jsou barevně méně výrazné a slabší detaily se rozlévají, nicméně ještě to nevypadá hrozně.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Nouzově použitelné je i ISO 6400, ale rozhodně od něj nesmíte moc chtít. Kresba je ve slabších detailech rozpatlaná.



ISO 12800 (JPEG)



Citlivost ISO 12800 je rozšířenou citlivostí (dvakrát prosvětlené ISO 6400). Vypadá dost špatně, odšumování se postaralo o výrazné rozmazání mnoha detailů a této citlivosti bych se už vyhnul.



ISO 25600 (JPEG)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už bez barev i detailů a opravdu nemá smysl ji používat. Nyní se podíváme na tyto snímky konvertované do rozlišení 12 megapixelů pro snazší porovnání s jinými fotoaparáty.


Fujifilm X-M1 ISO autíčka JPEG

výřezy z konvertovaných 12MPx JPEGů



Do citlivosti ISO 800 fotoaparátu prakticky není co vytýkat, i ISO 1600 vypadá hezky. ISO 3200 už sice trochu ztrácí na saturaci barev, ale vypadá použitelně a jako nouzovka by snad šlo použít i ISO 6400, ale to už jen výjimečně. Vyšší citlivosti jsou k ničemu.


Fujifilm X-M1 ISO autíčka RAW

výřezy z konvertovaných 12MPx RAWů



RAWy také ukazují pěkné výsledky do ISO 800 a vcelku solidní ISO 1600. Výše je to už horší, ale ISO 3200 bych ještě pokládal za docela dobré a ISO 6400 jako nouzovku, která už bude vyžadovat nějaký ten post-processing. Fotoaparát podporuje nastavení síly odšumování v pěti krocích od -2 do +2.



ISO 100, odšumování -2



ISO 100, odšumování +0



ISO 100, odšumování +2



Na nejnižší citlivosti je vliv nastavení síly odšumování prakticky nepozorovatelný. To se ale změní u vyšších citlivostí.



ISO 1600, odšumování -2



ISO 1600, odšumování +0



ISO 1600, odšumování +2



Zde už jde mydlení u vyššího nastavení dost vidět. Standardní odšumování je vcelku v pořádku a přiznám se, že vyšší šum při slabších nastaveních se alespoň mně osobně líbil více, neboť působil dojmem lepší kresby. Pojďme se nyní podívat na zachování detailů při různých citlivostech na snímcích vousů plyšového zajíce. Odšumování v JPEGu bylo nastaveno na nulu, tedy střední sílu.


ISO 100 (JPEG)


 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 25600 (JPEG)

Do citlivosti ISO 800 šum téměř neexistuje, RAWy i JPEGy jsou velmi kvalitní. ISO 1600 je na tom trochu hůře, ale stále je to velmi dobré a myslím, že i ISO 3200 je poměrně dobře použitelné, což u APS-C čipů nebývá zvykem. Teprve ISO 6400 má šumu už docela dost a JPEGy ztrácí detaily, stále se ale snaží zachovat nějaké zdání kresby (snižuje se spíše ostrost, než že by byl obraz rozmydlený). To se týká spíše rozšířených citlivostí ISO 12800 a ISO 25600.


Fujifilm X-M1 ISO zajíc JPEG

výřezy z konvertovaných 12MPx JPEGů



Při zmenšení obrazu na 12 megapixelů je vidět až do ISO 1600 pěkné detaily. ISO 3200 má sice o něco nižší ostrost, ale stále je to pro pěkné snímky dostatečné a této citlivosti bych se moc nebál. ISO 6400 už je na hraně.


Fujifilm X-M1 ISO zajíc RAW

výřezy z konvertovaných 12MPx RAWů



V RAWech vidíte dobré výsledky až po ISO 1600 a vyšší citlivost ISO 3200 také nevypadá zle. ISO 6400 je už zašuměné a s touto citlivostí bych byl opatrnější. Nebudou chybět ani ukázky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)


 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 25600 (JPEG)

Na těchto snímcích vidíte, že RAWy jsou už barevně odšumovány. Otázkou samozřejmě je, nakolik jde o původní RAWy a nakolik jsou upravené konvertorem RAW File Converter (odšumování bylo vypnuto).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama