Fujifilm X-M1: našlapaná stylovka
Dalším fotoaparátem, který se objevil u nás v redakci, je Fujifilm X-M1. Jde o malý stylový CSC fotoaparát, je tedy bez hledáčku, díky čemuž má kompaktnější rozměry. Vyzkoušeli jsme jej se setovým objektivem 16-50 mm.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Nesmí chybět ani test rychlosti fotoaparátu. K testování byla využita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Pro 8 GB s rychlostí zápisu až necelých 73 MB/s dle našeho testu.
- První snímek - 1,7 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,45 až 0,6 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 sekundy
- Odezva na spoušť - celkem OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,1 sekundy (0,9 sekundy s manuálním ostřením)
- Prodleva mezi snímky RAW - 1,15 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,2 sekundy
- Sekvenční snímání 3fps JPEG - 3,05 fps
- Sekvenční snímání 3fps RAW - 3,05 fps (po 23 snímcích klesá na 2,05 fps, ukládání 4 sekundy)
- Sekvenční snímání 3fps RAW+JPEG - 3,05 fps (po 17 snímcích klesá na 1,65 fps, ukládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání 5,6fps JPEG - 4,75 fps (i po 54 snímcích stále plná rychlost)
- Sekvenční snímání 5,6fps RAW - 4,65 fps (po 14 snímcích klesá na 2,05 fps, ukládání 4 sekundy)
- Sekvenční snímání 5,6fps RAW+JPEG - 4,8 fps (po 13 snímcích klesá na 1,55 fps, ukládání 7 sekund)
- Expoziční bracketing - 3,15 fps
Rychlost není silnou stránkou přístroje. Nedá se říci, že by zdržoval, ale náběh, ostření i prodlevy mezi snímky jednoduše nepatří k nadprůměru. Všude bych si představoval spíše tak poloviční hodnoty. Na druhou stranu musím pochválit sekvenční snímání, konkrétně tedy velký buffer, který stačí na nadprůměrný počet RAWů (v tom nejhorším případě jich pobere 13, což je pěkné číslo) a především dokáže opravdu bleskurychle ukládat na paměťovou kartu (podle výše uvedených časů mi to vychází na rychlost zhruba něco mezi 40 až 45 MB/s).
Vyvážení bílé, barvy
Automatika systému vyvažování bílé barvy pracuje venku dobře, o něco slabší je to v interiérech, kdy má občas tendenci používat teplejší barvy, než by bylo ideální. Najdete tu pochopitelně spoustu přednastavených režimů, dále také uživatelské nastavení změřením bílé plochy a každé nastavení lze ještě upravit na barevném čtverci směrem do zelených, modrých, červených nebo žlutých odstínů.
automatika |
uživatelské nastavení |
slunce |
stín |
denní zářivka-1 |
teplá bílá zářivka-2 |
studená bílá zářivka-3 |
umělé osvětlení |
Přístroj dále nabízí několik filmových režimů a v režimu Advanced pak také mnoho uměleckých filtrů.
staré snímky |
miniatura |
zvýraznění barev |
vysoký jas |
osvětlení low-key |
dynamický tón |
měkké zaostření |
částečná barva (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová, |
Optický a digitální zoom
Fotoaparát není vybaven digitálním zoomem, což samozřejmě ničemu nevadí. Využít tak můžete jen optický, pokud je jím objektiv vybaven. Testovaný 16-50mm objektiv nabídne zhruba 3,1× optický zoom.
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
24mm přepočtená ohnisková vzdálenost přináší krásně širokoúhlý záběr. Kresba je přiměřená a moc se neztrácí ani v rozích. K dispozici dávám i snímek v RAWu.
expoziční čas 1/350 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Maximální zoom není nějak výrazný, ale to je už úděl standardních setových objektivů. Kresba je pěkná, dostatečně ostrá prakticky po celé ploše.
Protisvětlo
Dále vyzkoušíme náročné focení v protisvětle. U většiny snímků se budete moci také podívat na snímky v RAWu.
expoziční čas 1/550 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát zde chtěl hodně clonit a neváhal použít i clonu F22. Nakonec jsem tedy snímek vyfotil s prioritou clony na nižší hodnotu F13. Detaily jsou dobré, ve stínech je logicky slabší kresba. Díky podexpozici jsem použil kladnou korekci +0,7 EV, ale jak je vidět, i tak je snímek hodně tmavý. Můžete se podívat na fotografii ve formátu RAW. Je zajímavé, že objektiv dokáže dělat dost výrazné hvězdičky, což není u setových zoomovacích objektivů obvyklé.
expoziční čas 1/58 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Objektiv nevytváří odlesky, což hodnotím pozitivně. Prostředek má velmi pěknou kresbu, o něco horší je to v rozích, které jsou poněkud slabší. I zde je k dispozici RAW. Z větviček trochu kresby zachráníte.
expoziční čas 1/400 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
I přes korekci +1 EV je snímek dost tmavý. Odlesky objektivu neexistují, kresba ve stínech je přijatelná.
expoziční čas 1/400 s, clona F16, citlivost ISO 400, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Funkce DR200% zvýšila citlivost na dvojnásobek, tedy ISO 400. Kresba v prosvětlených stínech je tedy trochu slabší. V obloze je viditelně menší přepal. K dispozici je i RAW.
expoziční čas 1/350 s, clona F22, citlivost ISO 800, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku vidíte, že Fujifilm X-M1 mnohem raději cloní, než by měl jít dolů s expozičním časem. Přepal v obloze se s funkcí DR400% snížil, kresba v prosvětlených stínech se ale místy maže (odšumováním i difrakcí). Aby toho nebylo málo, představím ještě jednu scénu na třech snímcích s různými DR režimy.
expoziční čas 1/280 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Musel jsem hodně přidat na expozici, aby krajina byla rozumně prosvětlená. To ale samozřejmě vytvořilo velký přepal v obloze. Zde bylo použito nastavení DR100%. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/550 s, clona F11, citlivost ISO 400, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
S technologií DR200% byla použita citlivost ISO 400. Přepal v obloze se snížil, přitom jas krajiny zůstal. Ta je navíc stále pěkně prokreslena bez výrazně zvýšeného šumu.
expoziční čas 1/1100 s, clona F11, citlivost ISO 800, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
DR400% zde navolila citlivost ISO 800, přepal se znovu snížil a krajina zůstala stejně jasná. Odšumování je už ale poněkud patrné a negativně se projevuje na kresbě snímku.