Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-M1: našlapaná stylovka

10.2.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším fotoaparátem, který se objevil u nás v redakci, je Fujifilm X-M1. Jde o malý stylový CSC fotoaparát, je tedy bez hledáčku, díky čemuž má kompaktnější rozměry. Vyzkoušeli jsme jej se setovým objektivem 16-50 mm.
Nyní se můžete podívat na několik ilustračních snímků. Další ilustrační snímky najdete v recenzi objektivu Fujinon XC 16-50mm 1:3.5-5.6 OIS.


Fujifilm X-M1 galerie 1

expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Obraz je krásně širokoúhlý, linie jsou krásně ostré a detailní. Některé plochy se mažou kvůli lehkému smogu, který snižoval kontrast. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam působí kresba ještě o něco lépe.


Fujifilm X-M1 galerie 2

expoziční čas 1/14 s, clona F3,5, citlivost ISO 3200, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Na citlivost ISO 3200 to nevypadá zle, alespoň ne v lépe osvětlených plochách. Tam je překvapivé, jak si fotoaparát dobře zachovává detaily i barvy. Stinné plochy jsou na tom už hůře a je tam odšumování a šum patrnější. K dispozici je i RAW snímek.


Fujifilm X-M1 galerie 3

expoziční čas 1/105 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (53) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



I zde fotoaparát s objektivem ukazují, že zvládnou dodat dosti ostrý a detailní obraz. Na setový objektiv to skutečně není zlé.


Fujifilm X-M1 galerie 4

expoziční čas 1/40 s, clona F7,1, citlivost ISO 500, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Při citlivosti ISO 500 vás šum moc trápit nebude. Stabilizace zde nezvládla úplně nejlépe vychytat delší expoziční čas.


Fujifilm X-M1 galerie 5

expoziční čas 1/400 s, clona F6,4, citlivost ISO 200, ohnisko 43 (65) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Rovněž dobrá práce. V zaostřené vzdálenosti je kresba dostatečně detailní, objektiv zde netrpí na vážnější optické vady. Můžete se podívat na snímek v RAWu.


Fujifilm X-M1 galerie 6

expoziční čas 1/300 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (75) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



S 16-50mm objektivem sice nemůžete očekávat rekordně nízkou hloubku ostrosti, mnohokrát mi ale přišlo, že pozadí maže více, než bych od takového objektivu čekal. Rovněž bokeh je docela jemný.


Fujifilm X-M1 galerie 7

expoziční čas 1/20 s, clona F5,6, citlivost ISO 3200, ohnisko 50 (75) mm, klikněte pro zvětšení



Je nutné uznat, že APS-C snímač ve Fujifilmu X-M1 spolu s odšumováním dokážou velmi dobré věci. S ohledem na citlivost ISO 3200 nevypadá snímek zrovna nejhůře, v trochu menších rozlišeních byste ani nepoznali, že je focen na tak vysokou citlivost. K dispozici dávám i RAW snímek.


Fujifilm X-M1 galerie 8

expoziční čas 1/420 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Podobně jako u Fujifilmu X-E1 se mi trochu nelíbí barevné odšumování, které je možná až trochu příliš silné (tráva působí dost hnědozeleně, i když v tomto ročním období vyloženě zelená také není). Kresba je v pořádku.


Fujifilm X-M1 galerie 9

expoziční čas 1/105 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 28 (42) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Aby byl sníh bílý, bylo potřeba trochu přidat na expozici. Automatika chtěla hodně clonit, tak jsem použil prioritu clony a trochu nižší hodnotu F13. I ta je ale vysoká a způsobuje lehkou difrakci.


Fujifilm X-M1 galerie 10

expoziční čas 1/210 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 32 (49) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Kresbě není moc co vytýkat, i přes smog se s tím fotoaparát popral vcelku dobře a mazání vzdálených ploch mu lze odpustit (přes zamlžený vzduch tam ani není moc co kreslit).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.