Fujifilm X-S1: jedinečný

20.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Fujifilm je doslova výrobcem ultrazoomů, vždyť nabídka těchto přístrojů u něj značně překračuje 10 modelů. My se dnes podíváme na nejlepší z nich, model X-S1 s velkým 2/3" EXR CMOS čipem s 12 megapixely, 26× objektivem s manuálním zoomem a videem ve Full HD.
Fujifilm X-S1 je velmi zajímavým ultrazoomem, neboť jde o jediný "velkočipový" ultrazoom na trhu. 2/3" EXR CMOS čip z modelu X10 předvádí své kvality i zde. I přes 26× zoom se podařilo udržet vcelku slušnou světelnost při rozumných rozměrech. Je sice dvakrát těžší než běžné ultrazoomy, ale o to lépe se drží, potěší velmi hladký manuální zoom vhodný i pro video. Fotoaparát mě potěšil výbornou rychlostí ostření a nabídkou nejrůznějších režimů. Jde o jediný ultrazoom se skvělým EVF hledáčkem s 1,44 miliony bodů, takže je to také jediný ultrazoom, kde se dá dobře fotit přes hledáček a dokonce to bude velmi rádi činit. Je to lepší než přes jinak velmi slušný polohovací LCD displej. Naprostým nesmyslem je ale šedý proužek dole na displeji skrývající část fotografie. Není přes něj skoro nic vidět, a tak může negativně ovlivňovat kompozici snímku.

Fotoaparát nabízí slušné makro i telemakro. Nastavení expozice je velmi bohaté, je tu i bulb režim. Jen mě poněkud mátly nejrůznější závislosti mezi režimy, kdy ten a ten čas není k dispozici, když to a ono,... Je to prostě hodně zamotané. Full HD video bylo proti předchůdcům znatelně vylepšeno, obraz by ale mohl být o něco ostřejší a hladší, uvítal bych i trochu svižnější autofokus. Potěšila mě možnost manuálního ostření u videa a zpomalené videosekvence.

Ocenění TREFA získává Fujifilm X-S1 za nadprůměrně kvalitní snímky, dobrou ergonomii a EXR režimy. Logo ocenění je ke stažení zde.

Objektiv nabízí poněkud zvláštní stabilizaci. Přijde mi, že fotoaparát je stabilní sám o sobě a stabilizace byla občas spíše kontraproduktivní. Záleží na situaci a bohužel stabilizace nefunguje při pohledech směrem vzhůru nebo dolů. To jí opravdu nejde, a protože nejde o první Fujifilm, kde jsem zaznamenal neúčinnost stabilizace při naklopení přístroje, půjde patrně o vlastnost a ne chybu konkrétního kusu. Objektiv má sice výrazné zkreslení v nekorigovaném RAWu, ale JPEGy i normální RAWy (otevřené ve většině editorů) jsou už krásně narovnané. Kresba objektivu sice není příliš ostrá, ale vyrovnaná po celé ploše s výjimkou nejdelších ohnisek. Chromatická aberace není příliš velkým trápením, ale na velmi širokých a velmi dlouhých ohniscích se občas vyskytne. Problémem jsou odlesky v protisvětle. Líbila se mi velmi slušná výdrž na baterii.

Kvalita snímků je solidní. Velký snímací čip zaručuje překvapivě nízký šum až do ISO 800 a dokonce i ISO 1600 je pro nenáročné snímky použitelné. EXR SN režim lehce snižuje šum, o něco zajímavější je EXR DR režim pro rozšíření dynamického režimu. Sice je k dispozici jen v rozlišení 6 megapixelů, ale i to většinou stačí více než bohatě (ostatně samotný objektiv o moc více megapixelů stejně nevykreslí). Výhodou jsou menší přepaly, lépe prosvětlené stíny a zejména výrazně lepší zachycení kontrastu. Fotografie jsou i živější proti klasické DR funkci, která stíny prosvětluje softwarově a naopak kontrast snižuje. Chválím možnost upravit sílu odšumování. Bohužel snímací čip stejně jako u X10 trpí na vypálené fleky u nočních snímků a Fujifilm už pilně vyvíjí novou verzi snímače.

Fujifilm X-S1 tak rozhodně patří mezi nejlepší ultrazoomy na trhu, za což může rychlé ovládání, vynikající elektronický hledáček i velmi kvalitní čip co do úrovně šumu. Na druhou stranu mi přijde, že Fujifilm mohl být trochu opatrnější se zoomem, 18× by určitě stačil a kresba by mohla být i lepší. Je tu sice i pár jiných nepříjemností (zejména bílé fleky u nočních snímků) a rozhodování bylo velmi nesnadné, ale jako celek působí fotoaparát příjemně a i za odvahu přijít s něčím netradičním dávám Fujifilmu X-S1 ocenění TREFA.

Určitě si říkáte, zda se za danou cenu nevyplatí vzít raději zrcadlovku. No, velmi těžko byste dostali podobný ohniskový rozsah za danou cenu, navíc byste to museli mít v několika objektivech (ani ultrazoomové objektivy zdaleka nepokryjí to, co X-S1, a to ať se týká 24mm nebo naopak 624mm ohniska, příp. třeba solidního makra. Rychlost ostření je dle mého názoru lepší než u Fujifilmu, takže zůstává otázka kvality obrazu. Zde už bych viděl misku vah spíše na straně zrcadlovek. Snímací čip je sice překvapivě dobrým čipem, ale 2/3" úhlopříčka jde prostě vidět. Také objektiv nekreslí úplně nejostřeji. Takže je to tradiční dilema kvalita obrazu versus univerzálnost a nelze říci, co je obecně lepší. To totiž záleží na vašich prioritách.

+ Velký snímací čip s nízkým šumem
+ Zajímavé EXR režimy (zejména EXR DR)
+ Plynulý manuální zoom