Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-S1: jedinečný

20.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Fujifilm je doslova výrobcem ultrazoomů, vždyť nabídka těchto přístrojů u něj značně překračuje 10 modelů. My se dnes podíváme na nejlepší z nich, model X-S1 s velkým 2/3" EXR CMOS čipem s 12 megapixely, 26× objektivem s manuálním zoomem a videem ve Full HD.

Sférické zkreslení


V JPEGu provádí fotoaparát korekci zkreslení, v RAWech je tato informace také uložena a většina RAW konvertorů ji automaticky provede. V takovém případě očekávejte slabší až střední sférické zkreslení na širokém ohnisku s hodnotou +1,5 % a v podstatě neznatelné poduškovité zkreslení na nejdelším ohnisku (-0,3 %). Pokud budete RAWy zpracovávat v programu, který neprovádí korekci zkreslení, očekávejte doslova šílené +6,3% zkreslení na nejširším ohnisku a neméně tak výrazné -3,9% poduškovité zkreslení na nejdelším. Jak ale již bylo řečeno, v běžných programech se s tím nesetkáte.



24mm ohnisko (JPEG, RAW)



624mm ohnisko (JPEG, RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

624mm ohnisko (nekorigovaný RAW)


Vinětace


Ztmavení rohů je lehce patrné jen na nejširším ohnisku s úbytkem asi 0,5 EV. Po přizoomování je vinětace v podstatě neznatelný problém.





Kresba (nejen) v rozích


Velký rozsah ohnisek se často projevuje na špatné kresbě, na což se nyní podrobněji podíváme. Nejprve začneme ostřením na krátkou vzdálenost.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4


24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8


24mm ohnisko, clona F11
 

Nejširší ohnisko má lehce neostré rohy, větším trápením je ale silná chromatická aberace. Od clony F8 lze pozorovat pozvolný nástup difrakce.


44mm ohnisko, clona F3,2



44mm ohnisko, clona F4


44mm ohnisko, clona F5,6



44mm ohnisko, clona F8


44mm ohnisko, clona F11
 

44mm ohnisko je na tom hůře co do ostrosti rohů, ale naopak mnohem lépe v oblasti chromatické aberace. Kresba je poměrně nevýrazná i přestože byly snímky převedeny z RAWu bez odšumování.


87mm ohnisko, clona F4



87mm ohnisko, clona F5,6


87mm ohnisko, clona F8

87mm ohnisko, clona F11

Ani 87mm ohnisko na tom není o moc lépe. Nízké clony jsou postiženy silnou rohovou neostrostí, u vyšších se to výrazně zlepšuje, ale zase nastupuje difrakce.


166mm ohnisko, clona F4,5



166mm ohnisko, clona F5,6


166mm ohnisko, clona F8

166mm ohnisko, clona F11

166mm ohnisko zlepšuje rohovou ostrost, ale zhoršuje chromatickou aberaci. Středová ostrost je spíše slabší.


342mm ohnisko, clona F5,6



342mm ohnisko, clona F8


342mm ohnisko, clona F11
 

U 342mm ohniska jsou rohy zatím nejostřejší, ale opět byla výrazně zvýšena chromatická aberace.


624mm ohnisko, clona F5,6



624mm ohnisko, clona F8


624mm ohnisko, clona F11
 

Nejdelší ohnisko se projevuje v podstatě stejně. Nepříliš dobrá středová ostrost, jakž takž ostré rohy a velmi silná chromatická aberace. Jak se ale bude objektiv projevovat při ostření na delší vzdálenosti?


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4


24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8


24mm ohnisko, clona F11
 

Kresba je docela slušná, překvapila mě solidní úroveň rohů i u nejnižších clon.


46mm ohnisko, clona F3,2



46mm ohnisko, clona F4


46mm ohnisko, clona F5,6



46mm ohnisko, clona F8


46mm ohnisko, clona F11
 

Ani 46mm ohnisko na tom není příliš špatně. Kresba je sice celkově jen průměrná, ale vyrovnaná po celé ploše bez výraznějších optických vad. Snad jen trochu aberace na levé hraně.


87mm ohnisko, clona F4



87mm ohnisko, clona F5,6


87mm ohnisko, clona F8

87mm ohnisko, clona F11

Střední 87mm ohnisko je na nižších clonách poněkud nevýrazné, ale s přicloněním získává na ostrosti a kontrastu. I rohy se zaostřují, ale počítejte s tím, že F8 už začíná lehce trpět na difrakci a F11 na ni už trpí docel dost.


166mm ohnisko, clona F4,5



166mm ohnisko, clona F5,6


166mm ohnisko, clona F8

166mm ohnisko, clona F11

166mm ohnisko mi udělalo radost, kresba je při F4,5 docela dobrá a při F5,6 už opravdu dostatečně ostrá. Od F8 výše se znovu připravte na difrakci.


369mm ohnisko, clona F5,6



369mm ohnisko, clona F8


369mm ohnisko, clona F11
 

Delší ohniska jsou na tom už trochu hůře. Zde je už rohová neostrost trochu znát, ale s přicloněním se to zlepšuje.


624mm ohnisko, clona F5,6



624mm ohnisko, clona F8


624mm ohnisko, clona F11
 

Nejdelším ohnisko 624 mm také trpí na silnější rohovou neostrost, střed je docela v pořádku, byť bych si uměl představit i lepší kresbu.


Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat chromatické aberaci. Podíváme se nejen na JPEGy, ale i na RAWy.



24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



V RAWu je vidět silnější modré okraje hran, JPEG chromatickou aberaci potlačuje a ladí hrany spíše do temně fialové.



44mm ohnisko, clona F3,2 (JPEG)



44mm ohnisko, clona F3,2 (RAW)



44mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



44mm ohnisko, clona F4 (RAW)



44mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



44mm ohnisko, clona F8 (RAW)



I u 44mm ohniska vidíte v RAWu namodralé a nažloutlé kontury, které jsou v JPEGu potlačené spíše do azurových a načervenalých.



90mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



90mm ohnisko, clona F4 (RAW)



90mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



90mm ohnisko, clona F8 (RAW)



90mm ohnisko je v podstatě bez vážnější chromatické aberace, zde se objektiv projevuje velmi dobře.



166mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



166mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



166mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



166mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 166mm ohniska je aberace viditelná u nižších clon v RAWu, ale jinak je projev objektivu slušný.



355mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



355mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



355mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



355mm ohnisko, clona F11 (RAW)



RAW vykazuje trochu chromatické aberace, která s přicloněním lehce klesá, JPEGy jsou v podstatě bez této vady.



624mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



624mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



624mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



624mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Nejdelší ohnisko se opět projevuje tak, že v RAWu je chromatická aberace dosti patrná, ale JPEGy ji z větší části odstraňují.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.