Fujifilm X-S1: jedinečný
Fujifilm je doslova výrobcem ultrazoomů, vždyť nabídka těchto přístrojů u něj značně překračuje 10 modelů. My se dnes podíváme na nejlepší z nich, model X-S1 s velkým 2/3" EXR CMOS čipem s 12 megapixely, 26× objektivem s manuálním zoomem a videem ve Full HD.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
K testu rychlosti jsem použil SDHC kartu Transcend s UHS-I rozhraním slibující přenosové rychlosti až 85MB/s. Nezaznamenal jsem však žádné rozdíly ve svižnosti proti obyčejnějším kartám s přenosovými rychlostmi 15 - 30 MB/s.
- První snímek - 2,8 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy
- Snímek bez namáčknutí mid - 0,3 až 0,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 až 0,45 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,7 až 1,0 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,95 sekundy (po 5 snímcích 2,0 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,85 sekundy (po 4 snímcích 1,0 až 2,4 sekundy, v průměru 1,65 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,55 sekundy
- Sekvenční snímání L JPEG - 2,9 fps (po 10 snímcích 1,5 fps, ukládání 7 s)
- Sekvenční snímání L RAW - 2,1 fps (po 7 snímcích 0,5 fps,ukládání 10 s)
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 3,0 fps (po 5 snímcích 0,7 fps, ukládání 7 s)
- Sekvenční snímání M JPEG - 4,4 fps (po 8 snímcích 1,4 fps, ukládání 7 s)
- Sekvenční snímání M RAW - 4,65 fps (po 6 snímcích 1,55 fps, ukládání 10 s)
- Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 4,75 fps (po 6 snímcích 0,65 fps, ukládání 7 s)
- Sekvenční snímání H JPEG - 6,45 fps (po 7 snímcích 1,5 fps, ukládání 6 s)
- Sekvenční snímání SH JPEG (6MPx) - 8,9 fps (po 15 snímcích 2,9 fps)
- Expoziční bracketing - 5 fps
Velmi mě potěšila rychlost ostření v běžných podmínkách zejména máte-li zapnuto průběžné ostření AF-C. Prodlevy mezi snímky rovněž patří k nejrychlejším u kompaktů, sekvenční snímání se také nedá zahanbit. Jedinou horší věcí je menší RAW buffer, který vydrží zhruba tak na 6 RAWů.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvažováním bílé barvy jsem neměl problémy, během testu jsem byl nucen snad jen jednou toto vyvážení upravit. Jinak nebylo třeba a fungovalo velmi spolehlivě.
Automatické |
Uživatelský |
Teplota barev (2500 K) |
Teplota barev (2500 K) |
Slunce |
Stín |
Denní zářivka-1 |
Teplá bílá zářivka-2 |
Studená bílá zářivka-3 |
Umělé osvětlení |
Fotoaparáty Fujifilm jsou známé i nabídkou nejrůznějších filmových režimů.
PROVIA/Standard |
Velvia/živé |
ASTIA/nižší |
B&W |
Monochromatický + žlutý filtr |
Monochromatický + červený filtr |
Monochromatický + zelený filtr |
Sépie |
U těchto režimů můžete upravit barvu, doostřování, zvýraznit a potlačit tón, v neposlední řadě je zde i nastavení síly odšumování.
nejslabší odšumování (ISO 800)
střední odšumování (ISO 800)
nejsilnější odšumování (ISO 800)
Jak sami vidíte, odšumování znatelně vyhlazuje snímek, což je docela fajn u hladkých ploch, ale velmi nežádoucí např. u trávy. Osobně bych doporučil odšumování co nejvíce stáhnout. Poměrně pravidelný jasový šum mi přijde být lepším než přehlazené plochy.
Optický a digitální zoom
V této části se podíváme na ohniskový rozsah objektivu Fujinon. Má 26× optický zoom, což rozhodně není málo.
Úhel záběru je velmi širokoúhlý, zde fotoaparát rozhodně potěší. Kresba je poměrně detailní po celé ploše. Schází ji trochu výraznější ostrost, potěší solidní rohy vpravo, naopak vlevo je ostrost trochu slabší. Můžete si stáhnout RAW snímek.
Přiblížení je skutečně výrazné, tady X-S1 potěší každého milovníka ultrazoomů. Kresba na značce a trávě je solidní.
Na ultrazoom má Fujifilm X-S1 poměrně detailní, i když nepříliš ostrou kresbu. To je na druhou stranu výhoda, protože JPEGy skýtají větší prostor pro další úpravy než zbytečně přeostřené snímky konkurence. V obloze je jasový šum docela příjemného charakteru.
Znovu vidíte velmi slušné přiblížení a potěší i docela slušná detailnost snímku bez výraznějších optických vad objektivu.
expoziční čas 1/600 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 624 mm + 2× inteligentní digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Inteligentní digitální zoom slibuje až 2× přiblížení s údajně malou ztrátou kvality. Musím přiznat, že snímek vypadá docela pěkně, nejsou zde typické artefakty digitálních zoomů, ale samozřejmě zde nejsou ani žádné detaily navíc.
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na focení v protisvětle, na projevy objektivu i snímacího čipu včetně EXR DR režimu.
Díky přiclonění vytváří objektiv hvězdičky kolem zdroje světla, potěší, že se na tomto snímku nevyskytovaly odlesky. Na některých kmenech jsou vidět zbytky po odstraňování chromatické aberace. DR 400% při plném rozlišení softwarově prosvětluje stíny, které jsou kvůli tomu více zašuměné. Na druhou stranu při slušném čipu to není tak hrozné jako u běžných 1/2,3" ultrazoomů.
Zde byl použit EXR DR režim, takže snímek je v nižším rozlišení 6 megapixelů bez výraznějšího šumu v prosvětlených plochách. Slunce ale při tomto ohnisku ve spolupráci s nejrůznějšími větvičkami v cestě vytváří v objektivu opravdu obrovské množství odlesků.
Clona opět vytváří výrazné hvězdičky, bohužel se tu opět vytváří odlesky objektivu. Softwarové prosvětlování při ISO 400 znatelně zvyšuje šum ve stínech. Můžete si stáhnout RAW snímek.
EXR DR režim díky pokročilému režimu snímání (polovina pixelu snímá na světla, druhá na stíny) může dosáhnout mnohem nižšího šumu i lepšího dynamického rozsahu. Rovněž barvičky ve stínech jsou lépe zachovány a celý snímek je kontrastnější.
EXR DR režim opět dokázal zajistit poměrně slušný kontrast snímku. V ploše obrazu jsou vidět fialové odlesky objektivu.