Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-T20: zatraceně dobře fotící APS-C

6.11.2017, Milan Šurkala, recenze
V této recenzi se podíváme na zoubek APS-C CSC fotoaparátu Fujifilm X-T20. Má X-Trans CMOS III snímač s 24 megapixely, podporu 4K videa i výklopný dotykový displej a retro design. Vypadá to, že je nač se těšit.
V této kapitole se podíváme na kvalitu obrazu při různých citlivostech. Podíváme se na JPEGy i RAWy. Ty byly převedeny pomocí RAW konvertoru Camera Raw s vypnutým odšumováním (což neznamená, že uvidíte přímo surový RAW).
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
Rozšířená citlivost ISO 100 přináší vynikající detaily a v podstatě nulový šum. Snímky jsou výborné.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Základní hardwarová citlivost je ISO 200. Nelze mít žádné námitky.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
Ani při citlivosti ISO 400 není vidět mnoho šumu, ten jasový je naprosto minimální.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 800 je dost čisté, jde o naprosto bezproblémovou citlivost.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
ISO 1600 je obvykle citlivost, kde už APS-C čipy začínají poněkud šumět. Fujifilm X-T20 má ale stále jen mírný jasový šum a detaily jsou nadále dosti dobré.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
Teprve citlivost ISO 3200 přináší větší množství šumu. V RAWu však pořád není vidět barevný šum. Ono ale obecně je u Fujifilmu barevný šum dost potlačen jak v JPEGu, tak i RAWu.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
Zde je už vidět hodně jasového šumu v RAWu. JPEGy jsou už poněkud bezbarvé, stále ale použitelné. Je to ale tak horní hranice.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší hardwarovou citlivostí je ISO 12800. Jasového šumu je už opravdu poměrně dost a i JPEGy jsou docela rozpité. Této citlivosti bych se už vyhýbal.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
ISO 25600 je rozšířenou citlivostí a kvalita je už opravdu nízká. V RAWu se objevuje hodně barevného šumu. JPEG prochází silným odšumováním, jehož výsledkem je výrazná ztráta barev.
 
 
ISO 51200 (JPEG)
 
 
ISO 51200 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 51200 je rozšířenou citlivostí a sami vidíte, že jde o citlivost, která je už hodně nad síly senzoru. Podíváme se také na tyto snímky konvertované na 12MPx rozlišení pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.
 
ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy snímků konvertovaných na 12 MPx (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Opravdu hodně slušné výsledky. Do ISO 3200 je kvalita hodně dobrá a i ISO 6400 bych označil za použitelné. ISO 12800 je už docela měkké, ale nouzově by to ještě šlo. Osobně bych se ale snažil držet do citlivosti ISO 6400.
 
 
ISO 3200, odšumování -4
 
 
ISO 3200, odšumování +0
 
 
ISO 3200, odšumování +4
 
Fotoaparát nabídne také možnost upravit sílu odšumování od -4 do +4. Zde vidíte odlišnost nastavení při citlivosti ISO 3200. Při minimálním odšumování je vidět trochu jasového šumu a výsledek vypadá přirozeněji než při vyšších nastaveních. Při +4 je vidět naprosto rozmydlenou kresbu, která vůbec není pěkná. Nechal bych tedy výchozí nebo nižší nastavení.
 
ISO šum zajíc 20MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Od citlivosti ISO 1600 je vidět mírnou ztrátu detailů, použitelné snímky jsou tak do citlivosti ISO 6400.
 
ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy snímků konvertovaných na 12 MPx (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Kvalita snímků je dost slušná a při zmenšení rozlišení na 12 megapixelů (pro srovnatelnost mezi recenzemi) vypadají výřezy dobře i do hodně vysokých citlivostí. Mírné rozostření se sice začíná objevovat při ISO 1600, ale ani ISO 12800 nevypadá úplně marně. Hodně dobrá práce.
 
ISO šum bílý papír 20MPx
 
výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
U snímků bílé plochy jde vidět, že jasový šum je dost potlačován a jemně se objevuje až u hodně vysokých citlivostí. V případě barevného šumu se lehké barevné flíčky objevují od ISO 6400.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.