Fujifilm X-T20: zatraceně dobře fotící APS-C
6.11.2017, Milan Šurkala, recenze
V této recenzi se podíváme na zoubek APS-C CSC fotoaparátu Fujifilm X-T20. Má X-Trans CMOS III snímač s 24 megapixely, podporu 4K videa i výklopný dotykový displej a retro design. Vypadá to, že je nač se těšit.
Kapitoly článku:
V této kapitole se podíváme na kvalitu obrazu při různých citlivostech. Podíváme se na JPEGy i RAWy. Ty byly převedeny pomocí RAW konvertoru Camera Raw s vypnutým odšumováním (což neznamená, že uvidíte přímo surový RAW).
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar100.jpg)
ISO 100 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar100b.jpg)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Rozšířená citlivost ISO 100 přináší vynikající detaily a v podstatě nulový šum. Snímky jsou výborné.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar200.jpg)
ISO 200 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar200b.jpg)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Základní hardwarová citlivost je ISO 200. Nelze mít žádné námitky.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar400.jpg)
ISO 400 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar400b.jpg)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Ani při citlivosti ISO 400 není vidět mnoho šumu, ten jasový je naprosto minimální.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar800.jpg)
ISO 800 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar800b.jpg)
ISO 800 (konverze z RAWu)
Také ISO 800 je dost čisté, jde o naprosto bezproblémovou citlivost.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar1600.jpg)
ISO 1600 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar1600b.jpg)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 je obvykle citlivost, kde už APS-C čipy začínají poněkud šumět. Fujifilm X-T20 má ale stále jen mírný jasový šum a detaily jsou nadále dosti dobré.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar3200.jpg)
ISO 3200 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar3200b.jpg)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Teprve citlivost ISO 3200 přináší větší množství šumu. V RAWu však pořád není vidět barevný šum. Ono ale obecně je u Fujifilmu barevný šum dost potlačen jak v JPEGu, tak i RAWu.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar6400.jpg)
ISO 6400 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar6400b.jpg)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Zde je už vidět hodně jasového šumu v RAWu. JPEGy jsou už poněkud bezbarvé, stále ale použitelné. Je to ale tak horní hranice.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar12800.jpg)
ISO 12800 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar12800b.jpg)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nejvyšší hardwarovou citlivostí je ISO 12800. Jasového šumu je už opravdu poměrně dost a i JPEGy jsou docela rozpité. Této citlivosti bych se už vyhýbal.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar25600.jpg)
ISO 25600 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar25600b.jpg)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
ISO 25600 je rozšířenou citlivostí a kvalita je už opravdu nízká. V RAWu se objevuje hodně barevného šumu. JPEG prochází silným odšumováním, jehož výsledkem je výrazná ztráta barev.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar51200.jpg)
ISO 51200 (JPEG)
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar51200b.jpg)
ISO 51200 (konverze z RAWu)
Také ISO 51200 je rozšířenou citlivostí a sami vidíte, že jde o citlivost, která je už hodně nad síly senzoru. Podíváme se také na tyto snímky konvertované na 12MPx rozlišení pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.
![ISO šum autíčka 12MPx](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isocar12mpx.jpg)
výřezy snímků konvertovaných na 12 MPx (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Opravdu hodně slušné výsledky. Do ISO 3200 je kvalita hodně dobrá a i ISO 6400 bych označil za použitelné. ISO 12800 je už docela měkké, ale nouzově by to ještě šlo. Osobně bych se ale snažil držet do citlivosti ISO 6400.
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isonoise1.jpg)
ISO 3200, odšumování -4
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isonoise2.jpg)
ISO 3200, odšumování +0
![](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isonoise3.jpg)
ISO 3200, odšumování +4
Fotoaparát nabídne také možnost upravit sílu odšumování od -4 do +4. Zde vidíte odlišnost nastavení při citlivosti ISO 3200. Při minimálním odšumování je vidět trochu jasového šumu a výsledek vypadá přirozeněji než při vyšších nastaveních. Při +4 je vidět naprosto rozmydlenou kresbu, která vůbec není pěkná. Nechal bych tedy výchozí nebo nižší nastavení.
![ISO šum zajíc 20MPx](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isozajic20mpx.jpg)
výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Od citlivosti ISO 1600 je vidět mírnou ztrátu detailů, použitelné snímky jsou tak do citlivosti ISO 6400.
![ISO šum zajíc 12MPx](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isozajic12mpx.jpg)
výřezy snímků konvertovaných na 12 MPx (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Kvalita snímků je dost slušná a při zmenšení rozlišení na 12 megapixelů (pro srovnatelnost mezi recenzemi) vypadají výřezy dobře i do hodně vysokých citlivostí. Mírné rozostření se sice začíná objevovat při ISO 1600, ale ani ISO 12800 nevypadá úplně marně. Hodně dobrá práce.
![ISO šum bílý papír 20MPx](recenze-fujifilm-x-t20-zatracene-dobre-fotici-aps-c/7081/img/isowhite20mpx.jpg)
výřezy z 24MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
U snímků bílé plochy jde vidět, že jasový šum je dost potlačován a jemně se objevuje až u hodně vysokých citlivostí. V případě barevného šumu se lehké barevné flíčky objevují od ISO 6400.