Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
7.1.2020, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu jsme dostali vlajkovou loď APS-C CSC systému od Fujifilmu, model X-T3. Tento fotoaparát má 26MPx snímač X-Trans CMOS 4 s možností natáčet 4K video při 60p včetně možností H.265 záznamu.
wikxzen (28) | 11.1.202011:15
Sotva recenze vyšla, tak Fujifilm, dle nepotvrzených info skrz rumors, údajně v březnu začne prodávat následníka X­-T3. A ten už bude mít zřejmě nově vyvinutý IBIS modul. Už se mluví o tom, že rozměry X­-T těla budou zase o nějaký ten chloupek větší. Je zajímavé si porovnat vedle sebe modely X­-T1 a X­-T3 ­- rozměrově i váhově už to je celkem znát, ale tragédie to ještě není. A nyní se zdá, že by nástupce X­-T3 byl rozměrově i váhově někde mezi X­-H1 a X­-T3. Nepotvrzené šuškandy spekulují dokonce o 6K­/60p videu.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 8.1.202019:40
hodnotí X­-T3 jako nejlepší APS­-C. Dobře fotí, dobře natáčí video.
Odpovědět1  0
bedo. (844) | 7.1.202019:05
1. nastaviť odšumovanie­/NR na ­-2 a ­"tón tieňa­" na ­-1 ­(to majú asi všetci, ja mám ešte DR auto ­- na RAW to nemá vplyv, ale predchádza to spáleniu na horách ;­-­)­)

2. podľa možností sa vyhnúť Adobe produktom pri spracovaní X­-Trans dát. Nie, žeby to úplne nešlo, ale s inými nástrojmi sa ľahšie dosahujú oku lahodiace výsledky. Mne sa celkom osvedčil Apple Aperture ­(pritom na všetky ostatné aparáty používam Lightroom­).

Plus hádam ešte jedna poznámka: farebný šum vyzerá pri X­-Trans inak ako pri Bayerovi aj kvôli usporiadaniu farebných filtrov na snímači.
Odpovědět2  0
sm.art (354) | 7.1.202020:49
suhlas, to odsumovanie je tam od vyroby agresivne a privelmi ciernej
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 7.1.202023:03
Nej bude asi Capture One Pro.
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 8.1.20206:19
To už asi podľa toho, čo komu vyhovuje, ale Capture One by som určite minimálne vyskúšal už len kvôli tomu, že ­"Express­" verzia pre Fuji ­(a Sony­) je zadarmo, takže nie je čo stratiť.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 8.1.202019:31
Tady nejde o to, co vyhovuje. Ale Capture One Pro je v současné době nejlepší konvertor rawu. Ať pro X­-Tranz FUJI, nebo další značky. A to je podstatné.
Odpovědět1  0
bedo. (844) | 8.1.202020:55
Nemyslím si to, ale nikomu jeho názor neberiem. Každý má svoje dôvody prečo používa to, čo používa...
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 8.1.202023:22
Než jsem testoval COP, používal jsem Adobe. Detaily má COP daleko lepší. I barvy. Potvrzuji To i testy.
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 9.1.202018:36
Z môjho pohľadu vyhlásiť o niečom, že je najlepšie znamená, že som vyskúšal každú alternatívu. Ja som zatiaľ používal len ­(v abecednom poradí­): Adobe Lightroom ­(verzie 1,4­) a Photoshop ­(2.5­-CS2­), Affinity Photo ­(1­), Apple Aperture ­(3­), Capture One Express a Pro ­(6,7,11,12­), darktable ­(2,3­), DxO Optics Pro ­(7­-9­), RawTherapee ­(4,5­), SilkyPix ­(verzia pre Pentax­) a Zoner Photo Studio ­(14­-16­). Ani o jednom z týchto programov by som si nedovolil napísať, že je najlepší ­(vo všetkom­). Lebo každý z nich má svoje silnejšie aj slabšie stránky.

Kľudne daj nejakú ukážku, kde bude vidieť tie lepšie detaily a farby.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 9.1.202021:01
Jenže tady je diskuze o X­-Tranz of Fuji. A ne všechny programy ji umí. Např. detaily u Canon stále nejlépe dělá DPP. A zatím podle nejen mych zkusenosti na X­-Tranz je nej COP. Obecně byl dlouho problém, v čem vyvolávat rawy z Fuji, aby výstup byl lepší než JPEG z foťáku.
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 10.1.20206:20
O 4 príspevky vyššie si napísal: ­"Ale Capture One Pro je v současné době nejlepší konvertor rawu. Ať pro X​­-Tranz FUJI, nebo další značky.­". Neviem, možno len dobre nerozumiem češtine ­(aj keď som v Čechách nejaké roky býval­).

Moja odpoveď bola ­(a stále­) je: Najlepší konvertor neexistuje. Každý má svoje plusy aj mínusy. Väčšina má skúšobné verzie, ktoré každému doporučujem vyskúšať. Pozrieť si nejaké ukážky na YouTube. A vybrať si a používať to, čo komu sadne. A nemusí to byť 1 program, veď ani v časoch filmových sa ľudia neobmedzovali na 1 typ vývojky. Lebo každá vývojka mala trochu iné vlastnosti. ;­-)
Odpovědět0  0
karelku (2) | 16.1.202010:02
Moje zkušenost je také, že Capture One je celkově nejlepší konvertor, ale soudím jen podle Fuji a Nikonů. Většina těch zmíněných ­"méně profi­" konvertorů je spíše jednodušší, chybí jim mnoho funkcí, nebo mají nižší kvalitu konverze ­- artefakty. Například firemní konvertory založené na Silkypix? ­(kupříkladu dnešní Capture NX­-D pro Nikon­) bývají dobré v konverzi a barevném výstupu, ale mnoho úprav chybí nebo jdou provádět jen v definovaných krocích místo táhel s jemným chodem, některé úpravy nejsou příliš efektivní ­- stíny, světla, doostření. Když srovnám LR a Capture One, jsou to velmi srovnatelné konvertory ve funkcích a možnostech, tu je o fous lepší jeden, tu druhý. Ale zničující pro LR je kvalita konverze na pixelové úrovni a doostřovací algoritmy. Na X­-trans souborech je zaostávání LR proti Capture one drtivé, ale i rawy z Nikonů mi dělá C1 čistší, ostřejší a s méně artefakty, plus mám možnost je efektivně doladit velmi dobře fungujícími doostřovacími nástroji. V LR doostřovací nástroje nefungují tak dobře, což je důvod proč mnozí doostřují až ve Photoshopu. ...Na druhou stranu pro mnohé není bezvadné doostření zas tak důležité, protože upřednostňují měkčí vzhled fotografií, pak je LR pořád skvělou volbou pro Bayer senzory, má množství nástrojů a v posledních verzích i dobré barevné profily a to i pro Fuji a Nikon. A já také pro Nikon používám primárně LR, protože je levnější než C1. Zkoušel jsem samozřejmě i různé jiné, např DxO na můj vkus dělá příliš mnoho artefaktů, nadto se mi příliš nelíbí všechny ty automattické nebo AI úpravy, které musím vypínat. Z konvretorů chválených pro Fuji jsem zkusil kde co včetně doporučovaného Iridinetu, ale s těmi artefakty a mizernými barvami nechci žít. Nakonec používám C1 Express pro Fuji, s menší nabídkou nástrojů jsem smířen, protože kvalita konverze je o hodně vyšší než i u firemního konvertoru, barevné profily výborné. Fotky z X­-trans vyvolané v C1 si nezadají čistotou konverze s Bayery a to žádný jiný konvertor neumí.
Odpovědět2  0
Jirik_H (653) | 16.1.202011:04
Nejsem si jistý, ale mám dojem že COE nemá proofing jako CO Pro.
S Nikonem zkušenosti nemám, ale pokud jde o Canon, tam je otázkou, zda nepoužít jejich canoní DPP, ten dělá detaily super, pokud jsou navíc použitá canoní skla, DPP má pokročilou korekci na základě konvoluce. Což je zase jinde, než konkurence. I COP má detaily u Canonu podobné jako DPP, korekci skel slušnou ­(lepší než Adobe Camera Raw­), jen těch profilů skel má méně. Ale zase i necanoní skla...
Fuji uvolnilo i vlastní konvertor rawu, ovšem musí být na počítač připojen foťák ve zvlášním režimu. A to není úplně ono.
Odpovědět0  0
karelku (2) | 16.1.202013:12
DPP pro Canon má omezenou funkční výbavu, což ho chtě nechtě vyřazuje ze soutěže o nej konvertor pro náročnějšího uživatele. Samozřejmě někomu funkčně může vyhovovat a pak není důvod hledat jiný. Kvalitu konverze samotné neposoudím, ale moje zkušenost s firemními konvertory ­(Nikon, Fuji firemní na bázi Silkypix, dříve Nikon Capture a Capture NX­) říká, že konverze má víceméně stejné kvality jako jpeg z fotoaparátu ­- tzn. firemní barvy ­(supr­) ale také konzervativní a nepříliš detailní výstup na pixelové úrovni ve srovnání s lepšími konvertory ­(to už tak supr není, zvlášť s ohledem na omezené doostřovací nástroje­). LR a C1 předčí Nikoní konvertor v kvalitě konverze na pixelové úrovni a možnostmi úprav, na druhou stranu barevné profily nejsou úplně věrné, jsou jiné, někdo říká lepší. V případě C1 pro Fuji je kvalita konverze na pixelové úrovni také lepší než z firemního konvertoru na bázi Silkypix. Firemní dělá tu typickou rozmazanou kresbu na organických, zelených atd. motivech. C1 má krásnou čistou skoro Bayerovskou konverzi i na těch pro X­-trans nejtežších strukturách, + výborné barevné profily ve spolupráci s Fuji, + ohromné nástroje pro úpravy.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 16.1.202018:15
Canon u DPP předpokládá další editor. Nicméně se nedá souhlasit, že DPP dělá jen základní funkce. Některé nic jiného neumí, nebo stejně dobře, jde o možnosti spojené s dual pixel ­(např. doostřování v různých rovinách­), korekce objektivů Canon není nikde jinde lepší nebo HDR PQ, které umí EOS 5D Mk IV a EOS R.
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 17.1.20206:55
"Doostrovanie pomocou dekonvolúcie­" majú ako darktable, tak RawTherapee a podľa informácií, ktoré som čítal, aj novšie verzie LR, len to nie je priamo nikde uvedené ­(záleží na polohách ovládacích prvkov doostrovacieho modulu­).
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 17.1.20206:52
Keďže 1 obrázok povie väčšinou viac ako 1000 slov, bolo by možné dať nejaké ukážky nech máme predstavu? Ideálne aj s RAW súbormi, nech si každý môže vyskúšať vyvolať svoju verziu.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 16.1.202010:58
Nepsal jsem pro všechny značky, ale některé. A pro FUJI je zatím zcela jistě nejlepší.
Odpovědět1  0
sm.art (354) | 7.1.20208:27
vyvazenie bielej:

ja som ho pouzival na wildlife, ale v prirode bolo automaticke vyvazenie bielej nepouzitelne ­- musel som pouzit napr. rezim slnecno a poupravenymi farbami
(ini tvrdia, ze tie farby su dobre na fotenie ludi, to som neskusal, na to mam full frame­)

automaticke ostrenie:

v AFS funguje aj ostrenie na lupe ­- to za zide, ked clovek potrebuje nieco priblizit v hladaciku
vyhodou AFC je, ze sa da nastavit, aby neostril na pozadie ­(to som mal problem na Sony A6500­)

vo videu Sony ostri lepsie ­(rychlost, presnost, spolahlivost...­), navyse som sa jedoval s tym spominanym prepinanim rezimov

obrovskou vyhodou je nizka hmotnost tela a teleobjektivov ­(fuji 100­-400 mal navyse skvelu stabilizaciu aj vo fotorezime aj vo videu­)

slabu vydrz a otrasny grip som vyriesil zakupenim ­(zial draheho­) originalneho battery gripu, ktory pouziva jednu bateriu v tele fotoaparatu a 2 v gripe ­(neskor vydali battery grip aj Meike­)

Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.