Genius G-Shot 510: vodník za pár korun

2.9.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na test jednoho z nejpopulárnějších kompaktů na českém trhu, extrémně levný outdoorový kompakt Genius G-Shot 510. Ten stojí jen 1200 korun, můžete se s ním ale potápět a vyvádět nejrůznější skopičiny. Jaký je ve skutečnosti?
V dnešním testu se podíváme na fotoaparát z kategorie nejlevnějších kompaktů na trhu. Jde o Genius G-Shot 510, což je outdoorový kompakt, jehož cena je zhruba okolo 1200 Kč s DPH. Ostatně i proto je jedním z nejpopulárnějších kompaktů na českém trhu. Disponuje 8MPx snímačem a umí ukládat 16MPx interpolované fotografie, má pevný objektiv bez optického zoomu a je možné se s ním potápět do hloubky 3 metrů. Navíc je vybaven dvěma displeji pro dnes tak moc populární selfie. Pojďte se s námi podívat, jaký je tento fotoaparát v praxi. Samozřejmě při hodnocení budeme muset vzít v potaz i extrémně nízkou cenu přístroje.

Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků

Fotoaparát váží podle výrobce 103 gramů bez baterií a měří 97,6×63×23,2 mm. S bateriemi, kartou a poutkem jsem naměřil hmotnost 147 gramů. Fotoaparát padne do ruky poměrně dobře, přestože nemá žádný grip. Co ale bude problémem, je celkově ovládání. Tlačítek je skutečně málo a některé kombinace pro ovládání jsou vskutku pozoruhodné.

Genius G-Shot 510

G-Shot 510 má pevný objektiv bez optického zoomu, k dispozici je pouze digitální zoom (tzn. zvětšování výřezu, které si může každý udělat doma na počítači a nikdy nepřidá žádné detaily navíc). Genius neuvádí v podstatě žádné údaje, víme jen to, že objektiv má dobrou světelnost F2,8 a neumí jakkoli clonit (není zde ani ND filtr). Reálná ohnisková vzdálenost je podle nápisu na objektivu 4,8 mm, nás ale bude více zajímat ta přepočtená. Tu Genius neuvádí, ale naměřil jsem úhel záběru jako u 36mm objektivů. Na dnešní dobu tak nejde o nic širokoúhlého, ale o docela rozumný standard pro většinu příležitostí. Z toho se dá odhadnout i velikost úhlopříčky CMOS senzoru na zhruba 1/3,1". Čip má rozlišení 8 megapixelů a dle těchto údajů by tedy mělo jít o snímač z běžného smartphonu.

Nad objektivem je blesk, který má jednu opravdu špatnou vlastnost. Velmi dlouho se nabíjí, což znamená 10 sekund při každém snímku. Blesk se při vypnutí přístroje zruší, takže jej musíte při dalším zapnutí fotoaparátu znovu povolit, nicméně vzhledem k dlouhému nabíjení je to možná i dobře. Vedle blesku je signalizace samospouště, která může být pouze 10sekundová (po vyfocení se nevypíná). Na přídi si rozhodně můžete všimnout malého 1,8" LCD displeje. Ten se zapíná na horní straně přístroje. Můžete jej využít k focení dnes tak moderních selfie fotografií a připomíná např. někdejší Samsung ST550, který měl rovněž 2 displeje.

Genius G-Shot 510 objektiv

Na horní straně vidíte 3 tlačítka. To první zleva přepíná právě mezi předním a zadním displejem. Prostřední tlačítko zapíná a vypíná fotoaparát, je ale nutné jej podržet docela dlouhou dobu. Krátký stisk funguje jako tlačítko DISP (mění zobrazení ikonek na displeji). Jako poslední je tu spoušť pro spuštění a ukončení nahrávání videosekvencí nebo fotografií. Překvapením je to, že spoušť nemá pozici pro namáčknutí. Důvod je jednoduchý, fotoaparát totiž nemá automatické ostření. Je natvrdo (hyperfokálně) zaostřený od přibližně 70 centimetrů až do nekonečna. Stiskem se tak rovnou fotí. Přesto nepříjemně překvapí fakt, že prodleva na spoušť trvá skoro jednu sekundu. Přesněji je to zhruba 0,85 sekundy. Chod spouště je poměrně tuhý.

Genius G-Shot 510 seshora

Zadní displej má 2,7" úhlopříčku, rozlišení výrobce neuvádí, více než 230 000 bodů to ale určitě nebude. Ze stran a seshora jsou pozorovací úhly poměrně dobré, zespoda ale dochází k úplné inverzi obrazu. Rozumím tomu, že Genius chtěl nabídnout fotoaparát hodně levně a nemám nic proti šetření na všemožných místech, když je to ospravedlněno nízkou cenou, což v případě G-Shotu 510 platí. Nicméně pokud je fotoaparát určený zejména do vody, na pláže a jednoduše situace, kdy se předpokládá silný slunečný svit, rozhodně se nemělo šetřit na displeji, jehož pozorovatelnost na slunci je v podstatě nulová (trochu jdou vidět kontrastní černobílé ikonky, ale scéna skoro vůbec). Ani pod mrakem to není žádná sláva, ale přeci jen už vidíte, co fotíte.

Napravo od displeje je několik tlačítek, které musí zastat mnoho funkcí ve všech menu nabídkách, a tak někdy ovládání není nejjednodušší a dlouho jsem zjišťoval, jak některé věci udělat, protože nejsou intuitivní. Najdete tu kolébku zoomu, která aktivuje digitální zoom, slouží také k pohybu v menu nebo při prohlížení fotek pro zvětšení snímku.

Následuje tlačítko pro aktivaci blesku (při prohlížení posouvá snímky doleva, a to jak při jejich listování, tak i při jejich zvětšení) a tlačítko pro vstup do režimu prohlížení snímku (v tomto režimu pak už funguje jako šipka vpravo). Z režimu prohlížení se pak dostanete nikoli tlačítkem, kterým jste vstoupili, ale tlačítkem M, které je níže. Protože toto tlačítko ale zároveň při prohlížení zvětšené fotografie funguje jako šipka nahoru, je logické, že při zvětšení fotografii nemůžete vystoupit ven a spoušť jako úniková cesta nefunguje. Řešením je tedy nejprve odzoomovat a až pak tlačítko dostane funkci výstupního tlačítka z režimu prohlížení. V režimu focení pak přepíná mezi videosekvencemi a fotografiemi. Jako poslední je tu tlačítko Menu pro vstup do hlavního menu. Protože tu nikde nenajdete tradiční tlačítko OK, jeho funkci přebírá tlačítko spouště.

Genius G-Shot 510 LCD displej

Na levé straně najdete velmi tuhou páčku, kterou můžete přepínat mezi běžným zaostřením a makro režimem. V takovém případě objektiv přepnete na ostřící vzdálenost lehce přes 10 centimetrů.

Genius G-Shot 510 levá strana

Vespod je plastový závit pro stativ a krytka prostoru pro baterie, kartu a USB port. Jištěna je pojistkou, kterou musíte zatlačit a pak vysunout krytku ven. Ta drží jak klíště a někdy jsem se bál, zda vůbec tuto krytku ještě někdy otevřu. Alespoň je vidět, že těsní.

Genius G-Shot 510 spodní strana

Fotoaparát je napájen dvojicí mikrotužkových baterií AAA, poradí si jak s alkalickými bateriemi, tak i těmi nabíjecími (NiMH). K ukládání fotografií můžete použít microSDHC kartu a vidíte zde i již zmíněný USB port.

Genius G-Shot 510 AAA baterie

V malé krabici, ve které najdete fotoaparát, je dále ještě poutko, dvojice alkalických baterií (v tomto případě vložené dovnitř), pouzdro, manuál a USB kabel.

Genius G-Shot 510 příslušenství

Zde se podíváme na zobrazení displeje. Jak je vidět, na menu očividně pracovali stejní lidé, kteří dělají firmwary i pro fotoaparáty značky BenQ, menu nabídky mají úplně stejný design. Ikonek tu moc nenajdete, ostatně ono ani není moc co nastavit a zobrazit. Nahoře tak vidíte signalizaci blesku, makro režimu, rozlišení, kvality záznamu a stavu baterie, dole je pak množství fotografií, které se vejdou ještě na kartu a některá další nastavení. Expoziční informace zde nenajdete. Pravý snímek ukazuje digitální zoom.

Menu má dvě záložky, kde první obsahuje fotografická nastavení.

Druhá záložka se pak věnuje technickým nastavením a končí na pouhých 6 položkách. Pravý snímek ukazuje volbu rozlišení ve fotografické části menu.

Na následujících snímcích vidíte natáčení videosekvencí a obrazovku, kterou se s vámi fotoaparát rozloučí při vypnutí.

Snímky lze prohlížet pouze celoplošně bez jakýchkoli informací. Snímky můžete zvětšovat, musíte ale přijít na to, jak se pak v náhledu pohybovat.

Protože Genius G-Shot 510 míří do nejnižší cenové kategorie, bude dnešní recenze mít trochu jinou strukturu. Nejprve budou běžné testy, které budou zajímat cílovou skupinu fotoaparátu, teprve v druhé části budou odbornější testy jako optické vlastnosti, míra šumu a podobně, tedy věci, které už cílovou skupinu příliš zajímat nebudou, přesto je v testu nevynecháme. V závěrečné části se pak podíváme na ilustrační snímky a samotný závěr.

Stručné specifikace fotoaparátu Genius G-Shot 510
Typ senzoruCMOS
Rozlišení celkové/efektivní-/8,0 Mpix