Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Genius G-Shot 510: vodník za pár korun

2.9.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na test jednoho z nejpopulárnějších kompaktů na českém trhu, extrémně levný outdoorový kompakt Genius G-Shot 510. Ten stojí jen 1200 korun, můžete se s ním ale potápět a vyvádět nejrůznější skopičiny. Jaký je ve skutečnosti?

Autofokus, ostření


Fotoaparát nemá žádné automatické ostření, je totiž natvrdo zaostřen na hyperfokální vzdálenost. Laicky řečeno, je zaostřen tak, aby vše zhruba od nějakých 70 cm dál bylo ostré. G-Shot 510 tak nemusí ostřit a mohlo se jednat o velmi rychlý fotoaparát, nebýt velmi dlouhé prodlevy spouště. Pokud posunete páčku na levé straně přístroje dolů, zapne se makro režim a objektiv v takovém případě přeostří na zhruba 10-11 centimetrů. Dosáhne přepočteného zvětšení 0,4×, což v praxi znamená, že můžete vyfotit plochu zhruba 9×7 centimetrů a více. Více přiblížený detail už nepořídíte, resp. nepořídíte jej ostrý.


Genius G-Shot 510 makro režim

expoziční čas 1/60 s, clona F2,8, citlivost ISO 50, ohnisko 36 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Tady sami vidíte, že zvětšení není nějak extrémní. Makro režim trochu zvyšuje ztmavení rohů, při ostření na větší vzdálenosti se tato vada prakticky nevyskytuje. Barevnost snímku je špatná, typický výsledek jako ze slabšího smartphonu, z něhož má fotoaparát použitý senzor.


Videosekvence (i pod vodou)


U vodotěsného fotoaparátu vás rozhodně potěší, že můžete natáčet videosekvence i pod vodou a objevovat tak novou dimenzi focení a natáčení. LCD displej samotný ale pod vodou není moc nápomocný, a tak spíše jen odhadujete, co natáčíte. Je docela překvapivé, že fotoaparát uvedený v roce 2013 podporuje maximálně jen VGA video, tedy rozlišení 640×480 pixelů.


Genius G-Shot 510 videosekvence pod vodou


Autofokusu se nemusíte bát, ten tu není, takže jen zvolíte, zda chcete natáčet makro nebo naopak na větší vzdálenosti. Expozice umí trochu lítat, takže se dočkáte jasových skoků při přicloňování. Zvuky jsou překvapivě tiché a okolí jde slyšet spíše jen ve vodě a venkovní videosekvence jsou takřka němé. Natáčí se do AVI formátu. Kvalita videa je při horších světelných podmínkách velmi nízká, už tak malé rozlišení se ani zdaleka nevyužívá a při trochu horším světle už obraz hodně šumí. Digitální zoom pak udělá video naprosto nepozorovatelným.
  • 640×480 / 30 fps - cca 1300 kB/s
  • 320×240 / 30 fps - cca 600 kB/s

Úroveň videa lze posoudit na několik přiložených videosekvencích. Začneme tím nejlepším možným scénářem, a sice videem z bazénu při dostatku světla (23 sekund, 30 MB), což je také předpokládané typické užití tohoto přístroje. Za takových podmínek lze kvalitu videa s ohledem na cílovou skupinu a cenu fotoaparátu hodnotit jako dostatečnou. Druhé video (33 sekund, 42 MB) ukazuje práci v lese ve velmi špatném světle, kdy bylo skutečně hodně zamračeno. Proto se nelze divit výraznému šumu a videosekvence pod vodou jsou v podstatě naprosto černé. Podotýkám, že byla mnohem výraznější "tma", než jak to vypadá na videu. Třetí videosekvence (30 sekund, 38 MB) ukazuje video v lese s jasným slunečním svitem. Vidíte tu odlesky objektivu, skokové clonění a v závěru také digitální zoom, který doslova drasticky zhoršuje kvalitu videa. Rozhodně digitální zoom nepoužívejte ani u fotografií (to platí ale obecně pro všechny, i ty nejdražší fotoaparáty).

Čtvrtá videosekvence (23 sekund, 29 MB) ukazuje natáčení pod vodou s vynořením fotoaparátu. Tentokrát bylo zaostřeno na makro, proto jsou stromy v pozadí neostré. Pátá videosekvence (20 sekund, 25 MB) ukazuje opačný postup, ponoření fotoaparátu pod vodu a natáčení vodního dna. Předposlední videosekvence (25 sekund, 32 MB) byla natočena v interiéru za denního světla. I tak vidíte velké množství šumu. Poslední videosekvence (34 sekund, 44 MB) je natočená venku za dobrého světla a je zde znovu vidět i funkce digitálního zoomu.

U videosekvencí pozor, rychleji vybíjejí baterii, ale především potřebují mít velkou rezervu v bateriích. U zpola nabitých baterií docela brzy zahlásí vybití, přitom fotit s nimi můžete ještě půl dne. Totéž se týká i blesku.


Fotografování portrétů, blesk


Na portréty není Genius G-Shot 510 tím nejvhodnějším fotoaparátem. V interiérech může překážet jeho úzký úhel záběru, na detailnější portréty musíte být o něco dál, aby obličej nebyl rozmazaný (plná hloubka ostrosti začíná až někde na cca 70 cm), ale to je zase pro detail moc daleko. Zatímco v interiérech je 36mm ohnisková vzdálenost (úhel záběru) dost úzká, pro detailnější portréty je naopak moc široká.


Genius G-Shot 510 portrét

expoziční čas 1/500 s, clona F2,8, citlivost ISO 50, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení



Tady to sami vidíte. Blíž jsem jít nemohl, protože už takto jsem na hraně toho, co může být zaostřené (blíž objektiv neostří a makro režim se svými 10 centimetry by také nebyl ideální). 36mm ohnisková vzdálenost je ale pro tento typ portrétů dost širokoúhlá, a tak obličej vyplňuje jen malou plochu snímku. Problém červených očí jsem v interiéru takřka nezaznamenal.


Genius G-Shot 510 blesk

expoziční čas 1/10 s, clona F2,8, citlivost ISO 400, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení



Blesk nabídne automatiku nebo vynucený záblesk, ve výchozím stavu je ale vždy vypnutý. Jak již bylo řečeno, jeho nabíjení zabere 10 sekund a vyžaduje plnou baterii (zpola vybité baterie okamžitě fotoaparát vypnou, ačkoli fotit bez blesku můžete ještě hodně dlouho). Samotný výkon blesku je velmi špatný. Jak sami vidíte, objektiv má slušnou světelnost, a přesto ani poměrně vysoká citlivost ISO 400 a hodně dlouhý expoziční čas 1/10 sekundy (3-6krát více, než je u fotoaparátů běžné) nestačily pro dostatečné prosvětlení chodby.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.