Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Megatest ultrazoomových objektivů

22.3.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnes jsme vyzkoušeli pětici ultrazoomových objektivů na zrcadlovkách Canon. Postavíme proti sobě Canon 18-200 mm, dále Sigmu 18-200 mm, Sigmu 18-250 mm, Tamron 18-200 mm a Tamron 18-270 mm. Který z nich bude nejlepší?
Nyní se podíváme na nejlevnější objektiv v testu, Tamron 18-200mm bez stabilizace.


expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, klikněte pro zvětšení


Až na poněkud neostré rohy je kresba objektivu v těchto podmínkách velmi dobrá a další optické chyby se objektivu rovněž vyhýbají.


expoziční čas 1/100 s, clona F9, citlivost ISO 160, ohnisko 73 (117) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Protože automatika měla tendenci s tímto Tamronem dost často přepalovat, je záporná korekce často nutnost. Obraz je dostatečně kvalitní bez výraznější aberace, pravá hrana se lehce maže. Nabízím i RAW snímek.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 80 (128) mm, klikněte pro zvětšení


Na tomto snímku objektiv předvedl také pěknou kresbu (na většině plochy, viz dále), všimněte si však jedné chyby na kole vepředu. Zatímco přední kolo nebo sedlo je relativně ostré, zadní kolo je už jakoby mimo hloubku ostrosti a přitom není nijak výrazněji blíže. Testovaný objektiv v pravé spodní polovině na středních ohniscích nekreslil úplně nejlépe.


expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 320, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení


Na objektivu potěší, že ani na nejdelším ohnisku není vždy náchylný k aberaci, té je zde minimum.


expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Tady už trochu aberace najdete, je to však snesitelnější než v případě Canonu a obou objektivů Sigma. Kresba je ostrá a dostatečně detailní.


expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 320, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení


Tento snímek byl pořizován z ruky, proto mohlo dojít k mírnému posunu ostrosti (ostatně není zaostřeno přesně tam, kam jsem chtěl). Na makro je objektiv podobně vhodný jako ostatní, jak ale bylo zmíněno v kapitole o makru, díky menšímu průměru na něj pasují makropředsádky od Raynoxu.


expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Zde se objektivu nepodařilo dosáhnout příliš dobré ostrosti, na druhou stranu jej výrazně netrápí chromatická aberace jako konkurenci. To ale neznamená, že tu není, určitě si jí všimnete.


expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 87 (139) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Kresba je dostatečně ostrá, ale stejně jako u bicyklů si všimněte značné neostrosti v pravé spodní polovině obrazu.


expoziční čas 1/30 s, clona F29, citlivost ISO 100, ohnisko 76 (122) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Velký rozsah clon umožní fotit panning i za jasného dne. Vysoké clony ale způsobí difrakci, takže se nedivte horší ostrosti (ta je částečně způsobena i panningem jako takovým).


expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv zde trpěl na chromatickou aberaci, rohy postrádají výraznější ostrost, nicméně prostředek obrazu je velmi dobrý.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 67 (107) mm, klikněte pro zvětšení


Kresba objektivu je velmi pěkná i přes jemný opar.


expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 102 (163) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Tady to objektivu moc dobře nevyšlo. Písmena se poněkud třepí (jejich hrany jsou aberací zeslabeny).


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (320) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Další případ, kde bylo nutno silně podexponovat, aby snímek nebyl celý přepálený. Ostrost prostředku je výborná, na hranách si však jistě všimnete chromatické aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.