Minolta DiMAGE Dual Scan III: Profík za amatérskou cenu!

20.6.2003, David Dvořák, recenze
Dnešní recenzi jsme připravili i pro ty fotografy, kteří zatím nevlastní digitální fotoaparát. Jak se tedy dostat do světa digitálních fotografií bez něj? Samozřejmě musíte splnit několik podmínek, jednou z nich je vlastnit klasický fotoaparát. Tou druhou je kinofilmový skener - a právě na jeden takový z výrobní linky firmy Minolta se podíváme.
  1. Minolta DiMAGE Dual Scan III: Profík za amatérskou cenu!
  2. Základní skenování
  3. Složitější skenování
  4. Výsledky a závěr
V dnešní recenzi se trošku odkloníme od již zavedené tradice a nebudeme se věnovat digitálnímu fotoaparátu. Uvědomuji si, že v dnešní době ještě existuje stále dost fotografů, kteří ke své práci používají klasický fotoaparát na kinofilm a fotografie potom dělají klasickou a osvědčenou fotochemickou cestou. Samozřejmě, že i tento způsob má svá úskalí a pokud chtějí dosáhnout velmi dobrých výsledků, musí při zpracování zvládnout řadu specifických technik.

DiMAGE Dual Scan III v celé své kráse

Jenomže i pro ně (samozřejmě za předpokladu, že chtějí - sám moc dobře vím, jaké je to "kouzlo", když se v zatemněné koupelně ve vývojce "vykresluje" fotografie) existuje možnost zpracovávat své snímky digitálně. A jakže toho lze dosáhnout? Samozřejmě digitalizací negativu či pozitivu pomocí kinofilmového skeneru. Dnes recenzovaný skener nám zapůjčila společnost Minolta a už v úvodu si myslím můžu říct, že jeho pořízením leckterý uživatel neprohloupí.

DiMAGE Dual Scan III - detail přední stěny

O skenerech minoltí řady Dual Scan jsme na Digimanii už jednou psali. Společnost Minolta se samozřejmě svými výrobky snaží "ukousnout" i tuto část trhu s fotografickými přístroji a doplňky. Jejím největším soupeřem na tomto poli je pak v současnosti asi firma Nikon, která má s výrobou kinofilmových skenerů své bohaté zkušenosti a zcela jistě bude nerada "vyklízet" své pozice. Nicméně buď jak buď, protože jak praví jedno staré české přísloví: "Když se dva perou, třetí se směje". Mezi firmami samozřejmě nejde o žádnou válku, jen o zdravou rivalitu a jediný, kdo na to vydělá (a kdo se směje) je pak samotný zákazník. Protože, když si má z čeho vybírat, je mu hned zadostněji.

DiMAGE Dual Scan III - detail zadní stěny

Ale vraťme se ke skenereru Minolta Dual Scan III. Co nám může nabídnout? Tento skener patří sice mezi ta "levnější" zařízení svého druhu a porovnáme-li jej s cenou digitálních fotoaparátů zjistíme, že se pohybuje v cenové relaci třímegapixelových přístrojů - ovšem tady veškerá podobnost končí! A proč? No, hlavně proto, že oproti 3 Mpix rozlišení fotoaparátů nabízí skener rozlišení přímo obrovské.

DiMAGE Dual Scan III - skener při "práci"

Co tedy uživatel za své peníze získá? Především kinofilmový skener, který do amatérského prostředí přináší řadu velmi vyspělých funkcí, které byly dříve většinou jen doménou profesionálů. Maximální optické rozlišení skeneru je až 2820 dpi a i v této kvalitě se na výsledný digitalizovaný snímek nijak dlouho nenačekáte (tedy v porovnání se staršími typy skenerů). Přístroj umožňuje skenovat jak negativy, tak i pozitivy (samořejmě barevné i černobílé). S počítačem je pak propojen přes rozhaní USB (u nějvětšího rozlišení by vzhledem k množství dat bylo vhodnější FireWire rozhraní, ale to by zase na druhou stranu přístroj velmi prodražilo).

Specifikace:

Typ filmu35mm, APS (při použití volitelného APS adaptéru)
Filmbarevný nebo černobílý, negativ nebo pozitiv
Optické rozlišení2 820 dpi
Skenovaná plocha a počet bodů35mm film: 24,21 x 36,32mm, 2 688 x 4 032 bodů
APS: 17,29 x 29,98mm, 1 920 x 3 328 bodů
Skenovací metodaPevný film, pohyblivý snímač, jednoprůchodový
SnímačTřířádkový CCD, 2 700 bodů, primární barevný filtr
Vícenásobné skenování2x, 4x, 8x, vypnuto
Dávkové skenováníPodavač 35mm filmů: max. 6 snímků v dávce
Podavač diapozitivů: max. 4 snímky v dávce
A/D převodník16 bitů
Barevná hloubka (výstup)8 nebo 16 bitů na kanál
Dynamický rozsah (densita)4,8
Zdroj světlaFluorescenční lampa se studenou katodou
ZaostřováníAutomatické zaostřování, bodové automatické zaostřování, ruční zaostřování
RozhraníUSB 2,0 (USB 1,1 kompatibilní)
Další funkceAuto Dust Brush (softwarové odstraňování prachu)
Pixel Polish (korekce obrazu)
NapájeníStřídavé napětí 200 - 240V, frekvence 50 - 60Hz (Evropa)
Spotřebamax. 30W
Rozměry (ŠxVxH)145 x 100 x 320mm
Hmotnostcca 1,5 kg
Standardní příslušenstvíPodavač filmů FH-U1, Podavač diapozitivů SH-U1, USB kabel UC-2 (USB 2,0 kompatibilní), Síťový adaptér AC-U22, CD ROM pro DiMAGE Scan Dual III, Photoshop Elements (není kompatibilní s Mac OS X)
Volitelné příslušenstvíAPS adaptér AD-10