Minolta DiMAGE F200: Námořnický krasavec

21.8.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Poslední z velice povedené řady F společnosti Minolta, který jsme si ještě zatím nepřiblížili zblízka, je model F200. O fotopřístrojích F100 a F300 jsme již na DigiManii psali, proto se tentokrát podíváme v naší recenzi právě na dvoustovku. Ta designově vychází z předchozích dvou modelů, pouze přibylo několik kosmetických detailů a také funkčně se lehce odlišuje. Jinak F200 patří do čtyřmegapixelové kategorie. Nám se do redakce dostala ve velice přitažlivě modré "námořnické" verzi, která podle mne poráží tu stříbrnou jasně na body.
Ovládání

Základním ovládacím prvkem je opět otočné kolečko na horní straně fotopřístroje, které má sedm poloh: automatický a manuální režim, program prohlížení nafocených snímků, videozáznam, audiozáznam, nastavení parametrů a vypnutí přístroje. Na zadní straně potom najdete rozřezané kolečko s enter tlačítkem uprostřed pro potvrzování výběru.

Podél barevného 1,5 palcového TFT LCD displeje najdete další čtyři tlačítka, které slouží k práci v Makro režimu, k vyvolání Menu, k mazání snímků (a zároveň jako tlačítko QV - QuickView, které umožňuje rychlé přecházení mezi režimy prohlížení a snímání) a poslední k ovládání LCD displeje. Další dvě tlačítka vedle optického hledáčku jsou určena ke korekci expozice a k ovládání blesku. Menu je přehledné, v případě automatického režimu v něm najdete rozlišení, kompresi nebo digitální zoom. Pokud zvolíte manuální režim, tak v menu najdete ve třech podkapitolách (Basic, Custom1 a Custom2) ovládání například vyvážení teploty bílé, způsobu ostření, režimu měření expozice, citlivosti či úpravy digitálních efektů (ostrost nebo kontrast).

Objektiv

Skládá se z osmi elementů v sedmi skupinách (včetně tří elementů se čtyřmi asférickými povrchy) s rozsahem ohniskových vzdáleností 7,8 - 23,4 milimetrů (to odpovídá rozsahu 38 - 114 milimetrů pro 35mm kinofilm) při světelnosti F2,8 až F4,7. V režimu Makro se potom dají snímat objekty až od průměrných 20 centimetrů, jinak optika ostří od padesáti centimetrů do nekonečna. K dispozici je také až čtyřnásobný digitální zoom.

Snímací prvek

Prokládaný snímač CCD o úhlopříčce 14,1 milimetrů pracuje v primárních barvách a obsahuje celkem 4,13 milionu obrazových buněk. Z toho je efektivně využitelných přibližně čtyři miliony.

Ostření

S modelem můžete ostřit manuálně, pokud nebudete chtít využít služeb autofokusu. V režimu automatického zaostřování možné průběžné doostřování. F100 je kromě toho ještě vybavena systémy automatického zaostřování Subject Tracking AF (sledování objektu) a širokoúhlým zaostřováním Area AF.

Expozice, závěrka a nastavení citlivosti

Fotoaparát nabízí jak plně automatickou expozici, tak režimy s clonovou prioritou a s časovou prioritou a nakonec i zcela manuální nastavení hodnot expozice. Využít lze také kompenzaci expozice v rozsahu ±2 EV v 1/3 krocích. Závěrka je jak elektronická na snímači CCD, tak mechanická v rozsahu 1/1000 - 4 sekundy, včetně tzv. Bulbu - trvalého otevření závěrky - maximálně 15 sekund. Citlivost snímače lze nastavit v rozsahu od 100 do 800 ISO.

Nastavení vyvážení bílé

Při nastavení teploty bílé si můžete vybrat jednu ze čtyř přednastavených hodnot (denní světlo, žárovky, zářivky nebo zatažená obloha). Bílou lze také vykalibrovat podle právě existujících specifických světelných podmínek. Fotopřístroj vaše nastavení uchová v paměti a následně můžete tuto hodnotu používat spolu s ostatními čtyřmi, dokud ji sami nezměníte. Nejjednodušší způsob je nechat vykalibrovat teplotu bílé automatikou přístroje, která pracuje spolehlivě.

Vestavěný blesk

Režimy blesku jsou odpovídající kvalitě fotopřístroje: automatický blesk, automatický blesk s redukcí jevu "červených očí", vyrovnávací blesk a vypnutý blesk.

Formát a kvalita snímků

Snímky se ukládají ve formátu TIFF nebo JPEG. Kvalitu komprese lze zvolit ve třech stupních: Fine (JPEG), Standard (JPEG) a Economy (JPEG). Pokud použijete nejvyšší možné rozlišení 2272 x 1704 bodů, potom při bezztrátové kompresi se vám na přiloženou 16 MB Secure Digital kartu vejde pouze jeden snímek. Proto si hned při nákupu pořiďte určitě větší kartu.

Paměťové médium

Fotoaparát nedisponuje vnitřní pamětí, proto při práci musíte mít vždy vloženou paměťovou kartu. F200 umí opět ukládat snímky pouze na karty typu Secure Digital nebo MultiMediaCard. V balení je 16 MB SD karta. Slot na karty najdete na pravém boku, hned vedle prostoru pro baterie.

Zdroj energie

Přístroj je udržován v chodu buď tužkovými bateriemi (2), anebo speciální lithiovou baterií CR-V3, která je součástí dodávky.

Videosekvence a hlasový zápisník

Model umožňuje zaznamenávat ozvučené videosekvence ve formátu Motion JPEG v rozlišení 320 x 240 nebo 160 x 120 bodů (rychlost záznamu je přibližně 340 kB za sekundu). Novinkou je, že délka záznamu je omezena pouze kapacitou SD karty. Nahrát lze i hlasovou poznámku (5 nebo 15 vteřin) ihned po snímku.

Fotoaparát můžete použít také jako hlasový záznamník. Záznam zvuku probíhá rychlostí 8kB/s a celkový záznam může mít délku až třicet minut (u 16 MB paměťové karty).

Samospoušť

Tato funkce zpozdí otevření závěrky přibližně o deset sekund. Pokud si pořídíte dálkový ovladač (je samostatně prodejný), můžete fotoaparát ovládat až ze vzdálenosti pěti metrů.

Rozhraní fotoaparátu a softwarové vybavení

Pro přesypání snímků z vašeho fotopřístroje do počítače, propojte obě zařízení USB kabelem a ihned by se vám měl objevit fotoaparát jako další jednotka (Removable disk), protože USB rozhraní vyhovuje specifikaci "Storage Class". S ní potom operujete jako s jakoukoli jinou jednotkou (například disketou). Na přiloženém CD se nachází pouze jednoduchý prohlížeč DiMAGE Viewer se základními editačními funkcemi, ovladače a také program QuickTime (umožní prohlížení videosekvencí).

Standardní součástí balení je kromě baterie (CR-V3) a SD karty také poutko, AV kabel (AVC-200) a USB kabel (USB-500). Nepřehlédněte ani podrobný návod v češtině.