Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon 18-55mm f/3,5-5,6G AF-S DX VR

1.8.2011, Milan Šurkala, recenze
Spolu se zrcadlovkou Nikon D3100 jsme otestovali i základní setový objektiv Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6G AF-S DX VR s optickou stabilizací VR. Pojďte se spolu s námi podívat, jaké má tento objektiv optické výkony.

Sférické zkreslení


Samotný objektiv trpí na nejširším ohnisku trochu silnějším sférickým zkreslením (+2,7 %), nicméně ve JPEGu je toto zkreslení velmi dobře korigováno a s hodnotou 0,4 % jsou linie v podstatě rovné. Na nejdelším ohnisku jsou linie rovné i bez korekce (+0,1 %, resp. -0,1 %).


18mm ohnisko (JPEG)



55mm ohnisko (JPEG)

18mm ohnisko (RAW)

55mm ohnisko (RAW)


Vinětace


Při plně otevřené cloně se setkáte s mírnou vinětací prakticky v celém rozsahu ohnisek. Při mírném přiclonění ale vada hodně rychle mizí a stává se prakticky neviditelnou.





Chromatická aberace


Fotoaparát softwarově potlačuje chromatickou aberaci, takže se podíváme jak na JPEGy, tak i na RAWy. Nahoře je JPEG, dole pak RAW.





18mm ohnisko, clona F3,5, JPEG/RAW





18mm ohnisko, clona F8, JPEG/RAW





18mm ohnisko, clona F22, JPEG/RAW



V JPEGu je aberace mírnější a má spíše modrou barvu. V RAWu jde o lehké fialové a zelené kontury kolem kontrastních hran. Nutno uznat, že v editoru je chromatická aberace velmi snadno odstranitelná.





35mm ohnisko, clona F5, JPEG/RAW





35mm ohnisko, clona F11, JPEG/RAW





35mm ohnisko, clona F22, JPEG/RAW



Na středních ohnicích je chromatická aberace dobře vidět zejména na plně otevřené cloně. Nicméně už při F8 je plošně výrazně menší (barevně trochu výraznější, u F11 se to dále zlepšuje).





55mm ohnisko, clona F5,6, JPEG/RAW






55mm ohnisko, clona F11, JPEG/RAW






55mm ohnisko, clona F22, JPEG/RAW



Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace poměrně malá, a to na všech clonách. Zde nevidím výraznější problém.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.