Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4,5-6,3G ED VR

3.1.2018, Milan Šurkala, recenze
Nikon nedávno uvedl nové setové telezoomy AF-P 70-300mm pro DX zrcadlovky a v dnešní recenzi se podíváme na jeho opticky stabilizovanou verzi. Pojďte se s námi podívat na jejich praktické výsledky.

Sférické zkreslení


Zkreslení zde rozhodně není problém, v celém ohniskovém rozsahu jsou hodnoty takřka nulové. Na minimálním zoomu jsem např. naměřil +0,2 %, u toho maximálního pak jen 0,1 %.


70mm ohnisko

300mm ohnisko


Vinětace


Pokud však jde o vinětaci, při plně otevřené cloně je dost viditelná nejen na testovacích snímcích na bílé ploše, ale i u běžných fotografií. V JPEGu dosahuje přibližně 0,8 až téměř 1,4 EV, v RAWu je to ještě více a připravte se na 1,1 až 1,5 EV. S přicloněním ale tato vada rychle klesá.

AF-P Nikkor 70-300mm VR průběh vinětace


Chromatická aberace


Na kontrastních hranách si vyzkoušíme i úroveň chromatické aberace. Podíváme se na JPEGy i RAWy.


70mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


70mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


70mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


70mm ohnisko, clona F8 (RAW)


70mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


70mm ohnisko, clona F16 (RAW)

V RAWu si lze všimnout mírné chromatické aberace na všech clonách, není to ale nic vážného. JPEGy ji pak plně potlačují.


98mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)


98mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)


98mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


98mm ohnisko, clona F8 (RAW)


98mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


98mm ohnisko, clona F16 (RAW)

Kolem 100mm ohniskové vzdálenosti není chromatická aberace ani v RAWu. Dobrý výsledek.


135mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)


135mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)


135mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


135mm ohnisko, clona F8 (RAW)


135mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


135mm ohnisko, clona F16 (RAW)

U 135mm ohniskové vzdálenosti se objevuje mírné barevné ladění k fialovým tónům, ale o nějaké nepříjemné chromatické aberaci se rozhodně nedá mluvit.
 

210mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)


210mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)


210mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


210mm ohnisko, clona F11 (RAW)


210mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


210mm ohnisko, clona F22 (RAW)
 
S prodloužením ohniskové vzdálenosti na 210 mm se situace začíná zhoršovat a objevují se výraznější fialové kontury.
 

300mm ohnisko, clona F6,3 (JPEG)


300mm ohnisko, clona F6,3 (RAW)


300mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


300mm ohnisko, clona F11 (RAW)


300mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


300mm ohnisko, clona F22 (RAW)
 
Na maximálním zoomu je to podobné. V RAWu jsou vidět fialové kontury, v JPEGu je ale fotoaparát z velké části odstranil.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.