Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4,5-6,3G ED VR

3.1.2018, Milan Šurkala, recenze
Nikon nedávno uvedl nové setové telezoomy AF-P 70-300mm pro DX zrcadlovky a v dnešní recenzi se podíváme na jeho opticky stabilizovanou verzi. Pojďte se s námi podívat na jejich praktické výsledky.
reklama
Zde se budeme věnovat kresbě objektivu v různých částech obrazu. Jako první tu jsou snímky A4 terčíku na vzdálenost zhruba jednoho až tří metrů. Fotografie jsou převedeny z RAWu s vypnutými korekcemi.


70mm ohnisko, clona F4,5

70mm ohnisko, clona F5,6

70mm ohnisko, clona F8

70mm ohnisko, clona F11

70mm ohnisko, clona F16

70mm ohnisko, clona F22

Prostředku chce dopomoci mírným přicloněním. To také znatelně sníží vinětaci, nicméně chromatickou aberaci a rohovou neostrost to už moc nezlepší.


102mm ohnisko, clona F4,8

102mm ohnisko, clona F5,6

102mm ohnisko, clona F8

102mm ohnisko, clona F11

102mm ohnisko, clona F16

102mm ohnisko, clona F22
102mm ohnisko, clona F25


Podobně je to i u 102mm ohniskové vzdálenosti. Rohy trpí na aberaci, neostrost a vinětaci, s přicloněním se potlačuje především vinětace a v tomto případě dochází i k mírnému zlepšování ostrosti.


135mm ohnisko, clona F4,8

135mm ohnisko, clona F5,6

135mm ohnisko, clona F8

135mm ohnisko, clona F11

135mm ohnisko, clona F16

135mm ohnisko, clona F22
135mm ohnisko, clona F25


Ani u 135mm ohniskové vzdálenosti se toho moc nezměnilo. Vinětace s vyššími clonami rychle klesá, ostrost se ale zlepšuje jen mírně a chromatická aberace minimálně.


210mm ohnisko, clona F5,3

210mm ohnisko, clona F5,6

210mm ohnisko, clona F8

210mm ohnisko, clona F11

210mm ohnisko, clona F16

210mm ohnisko, clona F22
210mm ohnisko, clona F29


U 210mm ohniskové vzdálenosti se trochu změnil charakter chromatické aberace, kde jsou výraznější modré tóny, ale jinak je to opět podobné předchozím případům.


300mm ohnisko, clona F6,3

300mm ohnisko, clona F8

300mm ohnisko, clona F11

300mm ohnisko, clona F16

300mm ohnisko, clona F22

300mm ohnisko, clona F30

Maximální zoom je trochu jemnější, ale na druhou stranu rohy jsou o něco ostřejší i při nižších clonách. Vinětace na nízkých clonách a trochu chromatické aberace jsou tu zas. Podívejme se však na snímky z reálnějšího prostředí při ostření na cca 30 metrů.


70mm ohnisko, clona F4,5

70mm ohnisko, clona F5,6

70mm ohnisko, clona F8

70mm ohnisko, clona F11

70mm ohnisko, clona F16

70mm ohnisko, clona F22

Na větší vzdálenost podává objektiv lepší výkony. Rohy jsou docela přijatelné i při plném odclonění a není třeba příliš clonit, aby se o něco zlepšily. Pochopitelně nemá smysl jít s clonou příliš nahoru, to se zase objeví difrakce (celoplošná neostrost).


102mm ohnisko, clona F4,8

102mm ohnisko, clona F5,6

102mm ohnisko, clona F8

102mm ohnisko, clona F11

102mm ohnisko, clona F16

102mm ohnisko, clona F22
102mm ohnisko, clona F25


Vinětace je dost vidět u nižších clon, nicméně chválím solidní ostrost rohů a není tu ani chromatická aberace.


135mm ohnisko, clona F4,8

135mm ohnisko, clona F5,6

135mm ohnisko, clona F8

135mm ohnisko, clona F11

135mm ohnisko, clona F16

135mm ohnisko, clona F22
135mm ohnisko, clona F25


Podobně je to i tady. Nižší clony přináší výraznou vinětaci, ostrost některých rohů je dobrá, ale většina je poněkud neostrá.
 

195mm ohnisko, clona F5,3

195mm ohnisko, clona F5,6

195mm ohnisko, clona F8

195mm ohnisko, clona F11

195mm ohnisko, clona F16

195mm ohnisko, clona F22
195mm ohnisko, clona F29
 
 
Detailkontrast je nižší, rohy jsou akceptovatelné, u nižších clon pak typicky tmavší.
 

300mm ohnisko, clona F6,3

300mm ohnisko, clona F8

300mm ohnisko, clona F11

300mm ohnisko, clona F16

300mm ohnisko, clona F22

300mm ohnisko, clona F32
 
Maximální zoom opět vše opakuje. Nepříliš výrazný střed s tmavými rohy. Zvyšování clony snižuje vinětaci, nastupuje ale difrakce a obraz je pak mnohem méně výrazný.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama