www.digimanie.cz
>
>
>
>

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
, , recenze
V dalším našem testu se budeme věnovat univerzálnímu objektivu AF-S DX Nikkor 18-140mm /3.5-5.6G ED VR. Ten přináší téměř 8× optický zoom a staví se mezi oblíbený 18-105mm VR a ultrazoomový 18-200mm VR objektiv.
K oblíbeným
reklama
Nyní se podíváme na kvalitu kresby uprostřed i v rozích. Začneme testy na vzdálenost v řádech desítek centimetrů.


27mm ohnisko, clona F4

 

27mm ohnisko, clona F5,6
 

27mm ohnisko, clona F8

 

27mm ohnisko, clona F11
 

27mm ohnisko, clona F16

 

27mm ohnisko, clona F22
 

27mm ohnisko, clona F25
 

18mm ohniskovou vzdálenost jsem nezkoušel, malé zvětšení objektivu to nedovolilo (testovací obrazec nevyplnil celou plochu fotografie a v rozích by tedy nebylo nic poznat). Proto jsem začal až na 27mm reálné ohniskové vzdálenosti. Ke středu nemám výhrady, rohy jsou na nízkých clonách při ostření na krátké vzdálenosti výrazně rozmazané a trpí i na vinětaci. S přicloněním se postupně ostrost zlepšuje a vinětace mizí. Snímky trápí také lehká chromatická aberace.


40mm ohnisko, clona F4,5



40mm ohnisko, clona F5,6
 

40mm ohnisko, clona F8



40mm ohnisko, clona F11
 

40mm ohnisko, clona F16



40mm ohnisko, clona F22
 

40mm ohnisko, clona F29
 

Na 40mm ohniskové vzdálenosti jsou rohy kapánek ostřejší, přesto je ale lze na nižších hodnotách clony stále hodnotit jako dost neostré. S přicloněním se zaostřují a proti širším ohniskovým vzdálenostem netrpí tolik na chromatickou aberaci.


60mm ohnisko, clona F5



60mm ohnisko, clona F5,6
 

60mm ohnisko, clona F8



60mm ohnisko, clona F11
 

60mm ohnisko, clona F16



60mm ohnisko, clona F22
 

60mm ohnisko, clona F32
 

60mm ohnisková vzdálenost má rohy v náznaku ostré, trpí však na duchy, kteří s přicloněním postupně mizí.


85mm ohnisko, clona F5,3



85mm ohnisko, clona F5,6
 

85mm ohnisko, clona F8



85mm ohnisko, clona F11
 

85mm ohnisko, clona F16



85mm ohnisko, clona F22
 

85mm ohnisko, clona F36
 

S dalším zazoomováním se situace opět trochu zlepšuje, rohy jsou zase o něco ostřejší. Vinětace je pořád docela výrazná.


140mm ohnisko, clona F5,6



140mm ohnisko, clona F8
 

140mm ohnisko, clona F11



140mm ohnisko, clona F16
 

140mm ohnisko, clona F22

140mm ohnisko, clona F36

I na maximálním zoomu trpí objektiv na výraznější vinětaci, která s přizoomováním postupně mizí. Vidíte však chromatickou aberaci. Dále se podíváme na snímky focené na větší vzdálenost (zhruba 25 až 30 metrů).


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F8´4
 

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8
 

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16
 

18mm ohnisko, clona F22
 

Střed je krásně ostrý a proti snímkům na krátkou vzdálenost zde vidíte, že objektiv je v běžném fotografickém životě schopen kreslit velmi ostře až do rohů, a to i při plně otevřené cloně. Jen musíte počítat s trochou chromatické aberace.


30mm ohnisko, clona F4



30mm ohnisko, clona F5,6
 

30mm ohnisko, clona F8



30mm ohnisko, clona F11
 

30mm ohnisko, clona F16



30mm ohnisko, clona F22
 

30mm ohnisko, clona F25
 

Ani na 30mm ohniskové vzdálenosti to vůbec není špatné. Rohy jsou poměrně ostré a není třeba ani nadměrně clonit.


52mm ohnisko, clona F4,8



52mm ohnisko, clona F5,6
 

52mm ohnisko, clona F8



52mm ohnisko, clona F11
 

52mm ohnisko, clona F16



52mm ohnisko, clona F22
 

52mm ohnisko, clona F32
 

U 52mm ohniskové vzdálenosti je to už o něco horší, tam už rohy vykazují mírnou neostrost.


85mm ohnisko, clona F5,3



85mm ohnisko, clona F5,6
 

85mm ohnisko, clona F8



85mm ohnisko, clona F11
 

85mm ohnisko, clona F16



85mm ohnisko, clona F22
 

85mm ohnisko, clona F36
 

U 85mm ohniskové vzdálenosti je střed v pořádku, rohy jsou o něco méně ostré, ale opět to není žádná tragédie.


140mm ohnisko, clona F5,6



140mm ohnisko, clona F8
 

140mm ohnisko, clona F11



140mm ohnisko, clona F16
 

140mm ohnisko, clona F22

140mm ohnisko, clona F36

Nejdelší ohnisková vzdálenost je na tom hůře, zde už rohy nemají moc ostrosti a naopak ukazují chromatickou aberaci.

reklama
Nejnovější články
Neopatrný indický fotograf zemřel při focení slonů. Ušlapali ho Neopatrný indický fotograf zemřel při focení slonů. Ušlapali ho
Chodit moc blízko k divokým zvířatům není příliš bezpečné. Přesvědčil se o tom indický fotograf, který fotil divoké slony. Ze své chyby se ale nepoučí, stádo ho ušlapalo a na následky zranění zemřel.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Leica SL2 aneb full frame Lumix S1R z Německa Leica SL2 aneb full frame Lumix S1R z Německa
Leica přichází s novým full frame CSC fotoaparátem SL2. Přináší 47MPx snímač s možností natáčení 4K60p videa i slow-motion ve Full HD při 180 fps. Má i DFD ostření a jde v podstatě  o převlečený Lumix S1R.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Olympusu se výrazně daří, neplatí to však o fotoaparátech Olympusu se výrazně daří, neplatí to však o fotoaparátech
Společnosti Olympus se finančně hodně daří, podařilo se jí opravdu velmi výrazným způsobem navýšit zisky. Zatímco příjmy rostly jen minimálně, zisk šel na násobky. To bohužel neplatí o divizi fotoaparátů.
Včera, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Fotobanka Getty Images končí s Rights-Managed, nyní už jen Royalty-Free Fotobanka Getty Images končí s Rights-Managed, nyní už jen Royalty-Free
Fotobanka Getty Images mění možnosti licencování vložených fotografií. Už brzy nebude možné kupovat snímky v tradiční Rights-Managed licenci, která tu s námi byla mnoho desítek let. Nově budou k dispozici už jen Royalty-Free snímky.
10.11.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nové firmwary pro Panasonic Lumix S1, S1R, GH5(S) i G9 Nové firmwary pro Panasonic Lumix S1, S1R, GH5(S) i G9
Panasonic přichází s novými firmwary pro svá pokročilá CSC jak systému Micro Four Thirds, tak i full frame řady S. Přidána tak byla u některých modelů podpora CFexpress karet, jinde zase přibyla detekce zvířat.
10.11.2019, aktualita, Milan Šurkala