www.digimanie.cz
>
>
>
>

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
, , recenze
V dalším našem testu se budeme věnovat univerzálnímu objektivu AF-S DX Nikkor 18-140mm /3.5-5.6G ED VR. Ten přináší téměř 8× optický zoom a staví se mezi oblíbený 18-105mm VR a ultrazoomový 18-200mm VR objektiv.
K oblíbeným
reklama
Nyní se podíváme na kvalitu kresby uprostřed i v rozích. Začneme testy na vzdálenost v řádech desítek centimetrů.


27mm ohnisko, clona F4

 

27mm ohnisko, clona F5,6
 

27mm ohnisko, clona F8

 

27mm ohnisko, clona F11
 

27mm ohnisko, clona F16

 

27mm ohnisko, clona F22
 

27mm ohnisko, clona F25
 

18mm ohniskovou vzdálenost jsem nezkoušel, malé zvětšení objektivu to nedovolilo (testovací obrazec nevyplnil celou plochu fotografie a v rozích by tedy nebylo nic poznat). Proto jsem začal až na 27mm reálné ohniskové vzdálenosti. Ke středu nemám výhrady, rohy jsou na nízkých clonách při ostření na krátké vzdálenosti výrazně rozmazané a trpí i na vinětaci. S přicloněním se postupně ostrost zlepšuje a vinětace mizí. Snímky trápí také lehká chromatická aberace.


40mm ohnisko, clona F4,5



40mm ohnisko, clona F5,6
 

40mm ohnisko, clona F8



40mm ohnisko, clona F11
 

40mm ohnisko, clona F16



40mm ohnisko, clona F22
 

40mm ohnisko, clona F29
 

Na 40mm ohniskové vzdálenosti jsou rohy kapánek ostřejší, přesto je ale lze na nižších hodnotách clony stále hodnotit jako dost neostré. S přicloněním se zaostřují a proti širším ohniskovým vzdálenostem netrpí tolik na chromatickou aberaci.


60mm ohnisko, clona F5



60mm ohnisko, clona F5,6
 

60mm ohnisko, clona F8



60mm ohnisko, clona F11
 

60mm ohnisko, clona F16



60mm ohnisko, clona F22
 

60mm ohnisko, clona F32
 

60mm ohnisková vzdálenost má rohy v náznaku ostré, trpí však na duchy, kteří s přicloněním postupně mizí.


85mm ohnisko, clona F5,3



85mm ohnisko, clona F5,6
 

85mm ohnisko, clona F8



85mm ohnisko, clona F11
 

85mm ohnisko, clona F16



85mm ohnisko, clona F22
 

85mm ohnisko, clona F36
 

S dalším zazoomováním se situace opět trochu zlepšuje, rohy jsou zase o něco ostřejší. Vinětace je pořád docela výrazná.


140mm ohnisko, clona F5,6



140mm ohnisko, clona F8
 

140mm ohnisko, clona F11



140mm ohnisko, clona F16
 

140mm ohnisko, clona F22

140mm ohnisko, clona F36

I na maximálním zoomu trpí objektiv na výraznější vinětaci, která s přizoomováním postupně mizí. Vidíte však chromatickou aberaci. Dále se podíváme na snímky focené na větší vzdálenost (zhruba 25 až 30 metrů).


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F8´4
 

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8
 

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16
 

18mm ohnisko, clona F22
 

Střed je krásně ostrý a proti snímkům na krátkou vzdálenost zde vidíte, že objektiv je v běžném fotografickém životě schopen kreslit velmi ostře až do rohů, a to i při plně otevřené cloně. Jen musíte počítat s trochou chromatické aberace.


30mm ohnisko, clona F4



30mm ohnisko, clona F5,6
 

30mm ohnisko, clona F8



30mm ohnisko, clona F11
 

30mm ohnisko, clona F16



30mm ohnisko, clona F22
 

30mm ohnisko, clona F25
 

Ani na 30mm ohniskové vzdálenosti to vůbec není špatné. Rohy jsou poměrně ostré a není třeba ani nadměrně clonit.


52mm ohnisko, clona F4,8



52mm ohnisko, clona F5,6
 

52mm ohnisko, clona F8



52mm ohnisko, clona F11
 

52mm ohnisko, clona F16



52mm ohnisko, clona F22
 

52mm ohnisko, clona F32
 

U 52mm ohniskové vzdálenosti je to už o něco horší, tam už rohy vykazují mírnou neostrost.


85mm ohnisko, clona F5,3



85mm ohnisko, clona F5,6
 

85mm ohnisko, clona F8



85mm ohnisko, clona F11
 

85mm ohnisko, clona F16



85mm ohnisko, clona F22
 

85mm ohnisko, clona F36
 

U 85mm ohniskové vzdálenosti je střed v pořádku, rohy jsou o něco méně ostré, ale opět to není žádná tragédie.


140mm ohnisko, clona F5,6



140mm ohnisko, clona F8
 

140mm ohnisko, clona F11



140mm ohnisko, clona F16
 

140mm ohnisko, clona F22

140mm ohnisko, clona F36

Nejdelší ohnisková vzdálenost je na tom hůře, zde už rohy nemají moc ostrosti a naopak ukazují chromatickou aberaci.

Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře