Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

17.10.2014, Milan Šurkala, recenze
Spolu se zrcadlovkou Nikon D3300 byl představen i nový setový skládací objektiv AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II. Novinka už neotáčí předním členem při ostření a nabídne i znatelně menší rozměry.

Sférické zkreslení


Fotoaparát umí provádět korekce zkreslení objektivu, díky čemuž se dostanete na takřka neznatelné soudkovité zkreslení. U širokých ohniskových vzdálenosti jste na hodnotě +0,9 %, na nejdelší pak na +0,4 %. V RAWu ale uvidíte, že objektiv zkresluje docela dost, na nejširším úhlu záběru je to +5,6 %, což je dost. Naopak na maximálním zoomu je dokonce lepší než bez korekcí s hodnotou -0,1 %.


18mm ohnisko, JPEG



55mm ohnisko, JPEG
 

18mm ohnisko, RAW

55mm ohnisko, RAW



Vinětace


Objektiv má docela problémy s vinětací. Ta je u nízkých clon opravdu hodně výrazná, na nejširší ohniskové vzdálenosti dosahuje 1,4 EV, což je opravdu mnoho. Snímky pak stahují pozornost do prosvětleného prostředku, což na druhou stranu nemusí být vždy na škodu. Se zoomováním se situace trochu zlepšuje. Přiclonění pomáhá tuto vadu potlačit v podstatě pro praxi na neznatelné hodnoty.


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II průběh vinětace



Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat problematice chromatické aberace, tedy zda jsou kontrastní hrany vykreslené s barevným nádechem či nikoli.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U nízkých clon je na nejširší ohniskové vzdálenosti aberace dost výrazná, a to jak v JPEGu, tak i RAWu. S přicloněním v JPEGu znatelně klesá až takřka mizí úplně. RAW vykazuje nadále azurové a fialové či červené hrany na druhé straně, ale ostatně jak ukazují JPEGy, dají se relativně dobře softwarově potlačit.



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 24mm ohniskové vzdálenosti je vše velmi podobné, u nižších clon je však aberace trochu slabší a spíše přechází do jemných duchů.



34mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



34mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F8 (RAW)



34mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S 34mm ohniskovou vzdáleností trpí objektiv spíše na duchy než na barevné změny. S nízkými clonami jsou duchové docela výrazní a hrany se jen lehce táhnou do barevných nádechů. U středních a vyšších clon tato vada téměř mizí.



46mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



46mm ohnisko, clona F5 (RAW)



46mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



46mm ohnisko, clona F8 (RAW)



46mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



46mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S dalším prodloužení ohniskové vzdálenosti na reálných 46 mm (přepočtených 69 mm) chromatická aberace klesá a i duchové už nejsou tak výrazní.



55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



55mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F8 (RAW)



55mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximálním zoomu chromatická aberace takřka neexistuje a zde není objektivu moc co vytýkat.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.