Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

30.6.2014, Milan Šurkala, recenze
Otestovali jsme pro vás populární pevný objektiv Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G, který je určený pro APS-C zrcadlovky značky Nikon. Nabídne dobrou světelnost F1,8 a přepočtenou ohniskovou vzdálenost 52 milimetrů.

Sférické zkreslení


Protože Nikon D5300 automaticky provádí korekci zkreslení, není se čemu divit, že v JPEGu jsme naměřili pouze +0,1% sférické zkreslení. V RAWu je vidět, že objektiv až tak rovně nekreslí, zkreslení je +1,8 %.


JPEG

RAW bez korekce



Vinětace


Na nižších clonách je vinětace poněkud viditelná, lehce přesahuje 1 EV. U clony F2,8 se ztmavení rohů znatelně mírní a s dalším přicloněním tato vada v podstatě mizí.






Chromatická aberace


Mrkneme se také na úroveň chromatické aberace. Podíváme se jak na JPEGy, tak i RAWy.



clona F1,8, JPEG



clona F1,8, RAW



Při plně otevřené cloně se RAWy vyznačují výraznými duchy, které mají fialovou a azurovou barvu. JPEGy se toto snaží docela slušně maskovat.



clona F2,8, JPEG



clona F2,8, RAW



U clony F2,8 už duchové mizí, nicméně chromatická aberace zůstává. JPEGy jsou bez problémů.



clona F5,6, JPEG



clona F5,6, RAW



F5,6 zmenšuje plochu chromatické aberace. JPEGy jsou v pořádku.



clona F11, JPEG



clona F11, RAW



U clony F11 se v podstatě nic nemění. Chromatická aberace zůstává v RAWu, JPEGy ji mají solidně odstraněnou.



clona F22, JPEG



clona F22, RAW



U nejvyšší clony F22 nastupuje difrakce. JPEGy jsou bez chromatické aberace, RAWy na ni pořád trpí. Jak je ale vidět, dá se snadno odstranit.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.