Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR

23.10.2014, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu objektivu jsme vzali telezoom AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR, který je často k dispozici i jako setový objektiv k zrcadlovkám Nikon. Jak si toto sklo povede v našem náročném testu?
Na následujících snímcích se můžete podívat, jak dobře kreslí objektiv uprostřed a jak v rozích obrazu.


68mm ohnisko, clona F4,2



68mm ohnisko, clona F5,6
 

68mm ohnisko, clona F8



68mm ohnisko, clona F11
 

68mm ohnisko, clona F16

68mm ohnisko, clona F22

Začal jsem až u 68mm ohniskové vzdálenosti, protože teprve ta byla schopna vyfotit celý testovací obrazec. Dobře je vidět výrazná vinětace na nižších clonách. S přicloněním mizí a současně se lehce zlepšuje ostrost rohů. Tyto snímky byly foceny na vzdálenost zhruba jednoho metru.


110mm ohnisko, clona F4,5



110mm ohnisko, clona F5,6
 

110mm ohnisko, clona F8



110mm ohnisko, clona F11
 

110mm ohnisko, clona F16



110mm ohnisko, clona F22
 

110mm ohnisko, clona F25
 

I zde vidíte silnou vinětaci, která se s přicloněním postupně snižuje. Rohy jsou lehce neostré, s přicloněním se jejich ostrost pomalu zvyšuje. Snímky vykazují mírnou chromatickou aberaci.


145mm ohnisko, clona F5



145mm ohnisko, clona F5,6
 

145mm ohnisko, clona F8



145mm ohnisko, clona F11
 

145mm ohnisko, clona F16



145mm ohnisko, clona F22
 

145mm ohnisko, clona F29
 

Rovněž u 145mm ohniskové vzdálenost je vidět silnou vinětaci a méně ostré rohy u nízkých clon. Clonění lehce zlepšuje ostrost, výrazně snižuje vinětaci, má však jen velmi malý vliv na chromatickou aberaci.


200mm ohnisko, clona F5,6



200mm ohnisko, clona F8
 

200mm ohnisko, clona F11



200mm ohnisko, clona F16
 

200mm ohnisko, clona F22

200mm ohnisko, clona F32

Nejdelší ohnisková vzdálenost také ukazuje lehce sníženou ostrost rohů, chromatickou aberaci i vinětaci. Nyní se podíváme na snímky, které byly foceny na větší snímací vzdálenost (25-30 metrů).


55mm ohnisko, clona F4



55mm ohnisko, clona F5,6
 

55mm ohnisko, clona F8



55mm ohnisko, clona F11
 

55mm ohnisko, clona F16

55mm ohnisko, clona F22

Střed je v pořádku, rohy jsou slabší a je nutné hodně clonit, aby se o něco zlepšily. To už je ale zase náběh na difrakci (celoplošnou neostrost).


75mm ohnisko, clona F4,2



75mm ohnisko, clona F5,6
 

75mm ohnisko, clona F8



75mm ohnisko, clona F11
 

75mm ohnisko, clona F16

75mm ohnisko, clona F22

Na 75mm ohniskové vzdálenosti mohu chválit, střed je dostatečně ostrý a rohy jsou v pořádku už při plně otevřené cloně. Velmi dobrá práce.


110mm ohnisko, clona F4,5



110mm ohnisko, clona F5,6
 

110mm ohnisko, clona F8



110mm ohnisko, clona F11
 

110mm ohnisko, clona F16



110mm ohnisko, clona F22
 

110mm ohnisko, clona F25
 

Rovněž 110mm ohnisková vzdálenost je solidní, ostrost je celoplošně dobrá i s nízkými clonami.


150mm ohnisko, clona F5



150mm ohnisko, clona F5,6
 

150mm ohnisko, clona F8



150mm ohnisko, clona F11
 

150mm ohnisko, clona F16



150mm ohnisko, clona F22
 

150mm ohnisko, clona F29
 

Dokonce ani u 150mm ohniskové vzdálenosti nejsou žádné problémy a i při plně otevřené cloně jsou rohy velmi pěkné a ostré.


200mm ohnisko, clona F5,6



200mm ohnisko, clona F8
 

200mm ohnisko, clona F11



200mm ohnisko, clona F16
 

200mm ohnisko, clona F22

200mm ohnisko, clona F32

U maximálního zoomu je hlavní problém v přesném zaostření. Jsou zde projevy, které jsou spíše typické u pevných světelných objektivů, kdy objektiv při mírném rozostření na jednu stranu přináší neostrý obraz s červenofialovým laděním, na opačnou stranou ostřejší obraz s namodralou aurou a není zde vyloženě ten spávný bod zaostření (buď dostanete lehkou neostrost nebo duchy). Rohy by mohly být trochu ostřejší, ale nejsou vyloženě rozmazané.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.