Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR

26.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Dalším otestovaným objektivem pro zrcadlovky Nikon je AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR. Ten podporuje nejen APS-C, ale i full frame fotoaparáty. My jej vyzkoušíme na zrcadlovce Nikon D600.
Nejprve se podíváme na kvalitu kresby při použití na full frame zrcadlovce. Začneme se snímáním na krátkou vzdálenost. Následující snímky vznikly převedením RAWů, jsou tedy bez optických korekcí.


36mm ohnisko, clona F4



36mm ohnisko, clona F5,6
 

36mm ohnisko, clona F8



36mm ohnisko, clona F11
 

36mm ohnisko, clona F16



36mm ohnisko, clona F22
 

36mm ohnisko, clona F25
 

Střed je v pohodě, rohy vykazují menší neostrost a především trpí na chromatickou aberaci. S přicloněním se ostrost zlepšuje jen trochu, totéž se týká chromatické aberace.


50mm ohnisko, clona F4,2



50mm ohnisko, clona F5,6
 

50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11
 

50mm ohnisko, clona F16



50mm ohnisko, clona F22
 

50mm ohnisko, clona F29
 

U 50mm ohniskové vzdálenosti nejsou se středem žádné problémy, rohy jsou ale hodně vytažené ven a trpí na silnou chromatickou aberaci. Clonění sice zvyšuje ostrost rohů, ale zase přivodí difrakci. Na krátké snímací vzdálenosti to není moc dobré.


65mm ohnisko, clona F4,5



65mm ohnisko, clona F5,6
 

65mm ohnisko, clona F8



65mm ohnisko, clona F11
 

65mm ohnisko, clona F16



65mm ohnisko, clona F22
 

65mm ohnisko, clona F29
 

65mm ohnisková vzdálenost se moc neliší. Prostředek je v pořádku, rohy tmavé od vinětace, máznuté a trpí na chromatickou aberaci. S přicloněním se to zlepší jen trochu.


85mm ohnisko, clona F4,5



85mm ohnisko, clona F5,6
 

85mm ohnisko, clona F8



85mm ohnisko, clona F11
 

85mm ohnisko, clona F16



85mm ohnisko, clona F22
 

85mm ohnisko, clona F29
 

Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je to v podstatě totéž, jen vinětace je o něco slabší. Podíváme se dále na výsledky při ostření na větší snímací vzdálenosti (cca 25-50 metrů).


24mm ohnisko, clona F3,5



24mm ohnisko, clona F4
 

24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8
 

24mm ohnisko, clona F11



24mm ohnisko, clona F16
 

24mm ohnisko, clona F22
 

Při clonách F4 až F8 je kresba uprostřed velmi pěkná, rohy mají v RAWu velmi silnou vinětaci, která mizí až někde u F8. Při ostření na velkou vzdálenost jsou ale rohy docela ostré i u nižších clon, slabší je tu jen levý spodní.


34mm ohnisko, clona F4



34mm ohnisko, clona F5,6
 

34mm ohnisko, clona F8



34mm ohnisko, clona F11
 

34mm ohnisko, clona F16



34mm ohnisko, clona F22
 

34mm ohnisko, clona F25
 

Po mírném přiclonění je středová ostrost velmi slušná. Hranová ostrost je dobrá, slabší je to s rohy, které jsou tmavší a trpí na chromatickou aberaci. Trochou přiclonění nic nezkazíte.


50mm ohnisko, clona F4,2



50mm ohnisko, clona F5,6
 

50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11
 

50mm ohnisko, clona F16



50mm ohnisko, clona F22
 

50mm ohnisko, clona F25
 

Středová ostrost je opět lepší po mírném přiclonění, rohy jsou průměrné, s přicloněním se situace moc nemění. Vyšší clony nad F16 už přináší difrakci (celoplošnou neostrost).


65mm ohnisko, clona F4,5



65mm ohnisko, clona F5,6
 

65mm ohnisko, clona F8



65mm ohnisko, clona F11
 

65mm ohnisko, clona F16



65mm ohnisko, clona F22
 

65mm ohnisko, clona F25
 

65mm ohnisková vzdálenost se projevuje velmi dobře, středy jsou dobré a rohy rovněž netrpí na žádné vážnější vady. Ostrost je přiměřená a oproti širším ohniskovým vzdálenostem zde není chromatická aberace.


85mm ohnisko, clona F4,5



85mm ohnisko, clona F5,6
 

85mm ohnisko, clona F8



85mm ohnisko, clona F11
 

85mm ohnisko, clona F16



85mm ohnisko, clona F22
 

85mm ohnisko, clona F29
 

Nejdelší ohnisková vzdálenost má velmi dobrý prostředek, rohy jsou trochu slabší. Podobně jako u mnoha jiných ohniskových vzdáleností, ani zde se přiclonění na výsledku už moc neprojeví.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.