Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

28.5.2012, Milan Šurkala, recenze
V další recenzi se podíváme na univerzální objektiv NIKKOR 18-105mm F3,5-5,6 VR, který se dodává v setech se zrcadlovkami Nikon. Slibuje 6× optický zoom, optickou stabilizaci a možnost manuálního přeostření po automatickém zaostření.

Sférické zkreslení


Fotoaparát Nikon D5100, na kterém jsme testovali tento objektiv, nabízí automatickou korekci zkreslení objektivu. Jak je vidět, určitě se to hodí, protože na nejširším ohnisku objektiv trpí na silné sférické zkreslení s hodnotou +3,8 %. Po korekci je to střední až mírné zkreslení +1,4 %. Na nejdelším ohnisku je tu naopak vidět silné poduškovité zkreslení (-1,3 %), po korekci se sníží na -0,4 %.


18mm ohnisko (korigovaný JPEG)



105mm ohnisko (korigovaný JPEG)
 

18mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

105mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Ztmavení rohů je docela výrazný problém. Při plně odcloněném objektivu dosahuje vinětace 1,0 až 1,4 EV, což je znatelné. Přiclonění pomůže zejména širším ohniskům, kde vinětace klesne na cca 0,4 EV, na delších ohniscích je zlepšení méně znatelné. Nejvyšší přiclonění naopak snižuje vinětaci zejména na nejdelších ohniscích.






Chromatická aberace


Na různých ohniscích vyzkoušíme i míru chromatické aberace.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



RAW ukazuje, že na nejširším ohnisku se setkáte se středně silnou chromatickou aberací, kterou ale fotoaparát opravdu velmi účinně odstraňuje v JPEG snímcích.



30mm ohnisko, clona F4,2 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F4,2 (RAW)



30mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ohniska kolem 30 milimetrů nadále trpí na chromatickou aberaci v RAWu, je to ale výrazně slabší. JPEGy jsou opět bez aberace.



48mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)



48mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)



48mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



48mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Střední ohniska kolem 50 milimetrů už jsou bez aberace i v RAWu.



66mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)



66mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)



66mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



66mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani na 66mm se nevyskytuje chromatická aberace, zde se objektiv projevuje velmi dobře.



105mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



105mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



105mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



105mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Nejdelší ohnisko ale opět začíná s mírnou až střední chromatickou aberací v RAWu. JPEG ji dobře odstraňuje.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.